لزوم زنده نگاه داشتن الگوی زندگی فاطمی در جامعه-راهبرد معاصر
آیت‌الله مصطفی دوستی زنجانی، استاد عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

لزوم زنده نگاه داشتن الگوی زندگی فاطمی در جامعه

آیت‌الله مصطفی دوستی زنجانی، استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه حفظ اسلام از تحریف علت سخنرانی احمدگونه حضرت زهرا (س) بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بود، گفت: مسلمانان باید توجه کنند، زنده نگاه داشتن خط و مشی زندگی فاطمی به معنای زنده نگاه داشتن و اجرای درست فرامین و دستورات خدا و پیامبر اسلام (ص) است.
آیت‌الله مصطفی دوستی زنجانی؛ استاد عالی حوزه علمیه قم
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۶ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 27
کد خبر: ۱۶۵۶۰۲

لزوم زنده نگاه داشتن الگوی زندگی فاطمی در جامعه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ الگوگیری از پیامبر (ص) با معرفی الگو از طرف امام زمان (عج) که حضرت زهرا (س) بودند، کامل می شود، زیرا روایت است که فرمودند: فاطمه زهرا (س) الگوی من است.


بهترین راه رسیدن به کمالات، تبعیت از الگوی کامل است؛ الگویی که همه کارهایش سرمشق باشد و چون بر مبنای روایت‌ها رضایت حضرت زهرا (س) رضایت الهی است، مشخص می شود همه کارهای آن حضرت صحیح است و الگوگیری از ایشان بهترین راه برای رسیدن به ظهور است.

اگر بخواهیم نسلی تربیت کنیم که منتظر امام زمان (عج) باشد، باید به حضرت زهرا (س) نگاه کنیم دختری تربیت کرد که در راه امامش یعنی سیدالشهدا (ع) تمام زندگی خود را فدا کرد. لذا بهترین راه الگوگیری برای خانم ها تربیت نسل منتظر است.

طبق روایت های معتبر دینی حضرت فاطمه (س) بر ائمه معصوم حجت است، به طوری که امامان شیعه بارها بر این موضوع تأکید کرده اند


آیت‌الله مصطفی دوستی زنجانی، استاد عالی حوزه علمیه قم درباره اهمیت گرامیداشت یاد و نام و دنباله روی از سیره حضرت فاطمه زهرا (س) در ایام شهادت این بانوی مکرم و نمونه اسلام به «راهبرد معاصر» گفت: حضرت فاطمه (س) بزرگ بانوی اسلام و از زنانی هستند که در تمامی لحظات زندگی در راستای اعتلای ارزش های اسلامی و نبوی گام های بلندی برداشتند، به طوری که تاریخ شاهد است برای حفظ سنت رسول اکرم (ص) و زنده نگاه داشتن دین مبین اسلام تلاش های بسیاری کردند و درنهایت در این راه به فیض شهادت نائل شدند.



وی افزود: حفظ سنت های اسلامی و دستورات دینی که در اصل حفظ اسلام است، باعث شد حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) برای آگاهی افکار عمومی جامعه و دفاع از ساحت ولایت و امامت خطبه قرایی را در حضور صحابه و یاران پیامبر (ص) قرائت کنند؛ به گونه‌ای که همه حضار آن مجلس به چشم خود شاهد بودند فاطمه زهرا (سلام الله علیها) احمدگونه سخن گفت و گویی شبیه پیامبر کلام خدا را بر زبان جاری ساخته بود. 



مرجع عالیقدر شیعه عنوان کرد: اصلی ترین دلیل حضور حضرت فاطمه (س) در مسجد و قرائت خطبه ای مهم در میان مسلمانان و حاضران جلوگیری از به انحراف کشیدن دین خدا بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بود. ایشان احساس کردند باید برای دفاع از ساحت امامت و ولایت و جلوگیری از بدعت گزاری ها در مسجد حاضر شوند و سخن خدا و رسولش را با مردم در میان بگذارند، در غیر این صورت فضا برای آغاز انحراف در دین باز شده بود و بیم آن می‌رفت دین خدا به آفت هایی دچار شود که دشمنان اسلام برایش برنامه ریزی کرده بودند.



دوستی زنجانی گفت: با اینکه خداوند متعال حضرت علی (ع) را بعد از پیامبر (ص) به عنوان ولی خود به جامعه اسلامی معرفی کرده بودند، اما حضرت فاطمه (س) احساس کردند اگر از این موضوع دفاع نکنند، در برابر انحراف نایستاده اند، لذا دفاع از مقام امامت را بر خود واجب دیدند و بدون هراس و واهمه از آنچه بیان می کنند، مسلمانان را مورد نهیب قرار دادند که باید از آنچه خداوند و رسولش خواسته اند که از هر جهت به نفع مردم است، پیروی کنند، در غیر این صورت دچار آسیب های بزرگی در دنیا و عذابی شدید در آخرت می شوند.



استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: موضوع مهم اینکه خطبه حضرت فاطمه زهرا (س) برای امت اسلامی قرائت شد، زیرا ایشان نه فقط دختر پیامبر، همسر نخستین امام معصوم و مادران ائمه اطهار (علیهم السلام) به شمار می روند، بلکه سرمشقی نمونه و حجتی از سوی خداوند بر همه مردم حتی ائمه طاهرین هستند.



دوستی زنجانی گفت: طبق روایت های معتبر دینی حضرت فاطمه (س) بر ائمه معصوم حجت است، به طوری که امامان شیعه بارها بر این موضوع تأکید کرده اند که فاطمه زهرا(س) نسبت به آنها حجت هستند، به همین دلیل انتظار می رود تمامی مسلمانان با وسواس کامل خواسته ها و مطالبات ایشان را جست و جو کنند تا دنباله رو مشی ایشان باشند. 



وی افزود: کلام حضرت فاطمه (س) مانند کلام معصوم برای شیعیان حجیت دارد، لذا کلمه به کلمه ای که از آن حضرت برای ما به یادگار مانده باید سرلوحه گذران امورات زندگی باشد.  

 

مسلمانان باید به این موضوع توجه کنند که زنده نگاه داشتن خط و مشی زندگی فاطمی به معنای زنده نگاه داشتن و اجرای درست فرامین و دستورات خدا و پیامبر اسلام (ص) است


دوستی زنجانی تأکید کرد: در روایت های معتبر اسلامی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که به حضرت علی (ع) فرمودند «ای علی! بعد از من آنچه که فاطمه (س) به تو امر می کند گوش بده». اینجا کلمه «امر می کند» را باید مورد توجه قرار داد. وقتی پیامبر از این کلمه استفاده می کنند مبنی بر این است که حضرت زهرا (س) از جانب خود سخن نمی گویند، بلکه مبتنی بر دستورات پیامبر (ص) و آنچه از جانب خداوند به وی رسیده موضع گیری می کنند. 



وی افزود: می‌توان استنباط کرد، سخنان فاطمه (س) به نوعی سخن خداوند و پیامبرش به‌شمار می‌رود، از این نظر مسلمانان باید به این موضوع توجه کنند که زنده نگاه داشتن خط و مشی زندگی فاطمی به معنای زنده نگاه داشتن و اجرای درست فرامین و دستورات خدا و پیامبر اسلام (ص) است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده