ناتو: همکاری روسیه و چین تهدیدی برای نظم جهانی است-راهبرد معاصر

ناتو: همکاری روسیه و چین تهدیدی برای نظم جهانی است

دبیرکل ناتو مدعی شد که همکاری نظامی و اقتصادی روسیه و چین نظم جهانی را تهدید می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 07
کد خبر: ۱۶۷۲۵۵

به گزارش راهبرد معاصر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مدعی شد که همکاری نظامی و اقتصادی رو به رشد روسیه و چین نظم جهانی ایجاد شده توسط غرب را تهدید می‌کند.

به گزارش روسیاالیوم، استولتنبرگ در کنفرانسی که در نروژ برگزار شد، افزود: «روسیه و چین با ارزش‌های غرب هماهنگ نیستند و با دفاع از منافعی که ناقض و در تضاد با نظام‌های آزادی و دموکراسی غربی است، تلاش می‌کنند نظم جهانی جدیدی بسازند».

او افزود: جهان خطرناک شده است و اعضای ناتو باید در کنار هم بمانند.

دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد که امتناع پکن از محکومیت عملیات ویژه روسیه در اوکراین گواه روابط نزدیک مسکو و پکن است.

او تاکید کرد که چین "روایت روسیه در مورد عملیات نظامی در اوکراین را ترویج می‌کند و ناتو را مسئول آنچه اتفاق افتاده می‌داند و برای اولین بار از درخواست روسیه مبنی بر بستن در‌های ائتلاف به روی پذیرش اعضای جدید حمایت می‌کند. "

شایان ذکر است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی او پیش از آغاز سال جدید میلادی تماس تصویری داشتند که طی آن شی تمایل پکن برای تقویت همکاری با مسکو و همکاری مشترک برای حفاظت از امنیت و حاکمیت روسیه را اعلام کرد.

پوتین نیز به نوبه خود بر اهمیت مشارکت راهبردی روسیه و چین به عنوان عاملی تثبیت کننده با توجه به افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی تاکید کرد و افزود که همکاری بین دو کشور به ایجاد نظم نوین جهانی مبتنی بر عدالت و برابری کمک خواهد کرد./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده