پاسخ قاطع مقاومت به تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پاسخ قاطع مقاومت به تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه

عملیات جنین را می‌توان نقطه آغاز افزایش تنش‌ها میان عناصر افراطی رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین دانست. پس از به قدرت رسیدن نتانیاهو در انتخابات اخیر کنست، وی برای کسب امتیازات سیاسی پست‌های مهم وزارت امنیت داخلی را به ایتامار بن گویر و بخشی از اختیارات وزارت جنگ را به اصموطریچ واگذار کرد و موجب تهاجمی‌تر شدن سیاست‌های این رژیم در قبال مناطق فلسطینی نشین شد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 28
کد خبر: ۱۷۰۴۸۸

پاسخ قاطع مقاومت به تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پنج شنبه گذشته رسانه‌های فلسطینی از حمله بی‌سابقه نیروهای رژیم صهیونیستی به عناصر مقاومت در پایگاه «جنین» در شمال کرانه باختری خبر دادند. در این حمله وحشیانه بیش از 9 نفر شهید و 16 نفر زخمی شدند. همچنین صهیونیست‌ها با استفاده از ماشین‌های سنگین و بولدوزر به خانه فسلطینی‌ها حمله و اقدام به تخریب آنها کردند.


طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، هدف اصلی از عملیات دستگیری یکی از اعضای برجسته جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری بوده است. در پاسخ به این تجاوز آشکار، تمام سرزمین‌های فلسطینی به حالت آماده باش درآمد و مردم در رام الله برای مقابله با صهیونیست‌ها دست به اعتصاب عمومی زدند؛ اما کوبنده‌ترین پاسخ به این تجاوز از سوی نوار غزه اتفاق افتاد. بامداد جمعه موشک‌های جهاد اسلامی آسمان عسقلان را به تسخیر خود درآورد. پس از پاسخ مقاومت، صهیونیست‌ها در حملات هوایی جنوب غزه را هدف قرار دادند.

کارشناسان معتقدند، سیاست‌هایی همچون توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری، یهودی‌سازی بیت‌المقدس و کوچ اجباری اعراب از مناطق مورد مناقشه موجب افزایش تنش عرب- صهیونیست و حرکت مردم فلسطین به سمت انتفاضه سوم خواهد شد


عملیات «جنین» را می‌توان نقطه آغاز افزایش تنش‌ها میان عناصر افراطی رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین دانست. پس از به قدرت‌رسیدن «بی بی» در انتخابات اخیر کنست (مجلس رژیم صهیونیستی)، وی برای کسب امتیازات سیاسی همچون به جریان انداختن لایحه تغییر اختیارات دادستانی کل، پست‌های مهم وزارت امنیت داخلی به ایتامار بن گویر و واگذاری بخشی از اختیارات وزارت جنگ در زمینه امور امنیتی کرانه باختری به اصموطریچ موجب «تهاجمی‌تر» شدن سیاست‌های این رژیم در قبال مناطق فلسطینی نشین شد.


کارشناسان معتقدند، سیاست‌هایی همچون توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری، یهودی‌سازی بیت‌المقدس و کوچ اجباری اعراب از مناطق مورد مناقشه موجب افزایش تنش عرب- صهیونیست و حرکت مردم فلسطین به سمت انتفاضه سوم خواهد شد. واکنش سخت مقاومت غزه به افزایش تجاوزات عناصر وابسته به نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی نشانه آغاز روندی پرتنش در سرزمین‌های اشغالی است.


پس از تشدید تجاوزات عناصر اشغالگر در منطقه جنین کشورهای مصر، عربستان، قطر و امارات در بیانیه‌های جداگانه این اقدام را محکوم کردند و خواستار تعهد رژیم صهیونیستی برای بازگشت به مرزهای 1967 شدند. دوحه در بیانیه‌ای شدید‌اللحن علاوه بر محکوم کردن این جنایت خطاب به صهیونیست ها گفت: اشغالگران صهیونیست امروز بیش از هر زمان خیالشان راحت است، زیرا به هیچ کس حساب پس نمی‌دهند، همواره از مجازات فرار می‌کنند و به این ترتیب به جنایت های بیشتر در حق فلسطینیان، کشتن غیرنظامیان، کودکان، زنان و سالخوردگان و حمله به بیمارستان‌ها تشویق می‌شوند.


قطر گسترش خشونت و تجاوزگری در سرزمین‌های اشغالی را نتیجه تنش سازمان‌یافته علیه فلسطینیان از سوی رژیم صهیونیستی دانست و خواستار پایبندی به قوانین بین‌المللی و اصول انسانی شد.


رسانه‌های صهیونیستی تبادل آتش میان غزه و رژیم صهیونیستی را آغاز آزمونی بزرگ برای کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو ارزیابی می‌کنند. کانال 12 رژیم صهیونیستی که تبادل آتش میان دو طرف را به صورت زنده پوشش می‌داد، نوید عملیات بزرگ ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه داد و به نقل از مقام های امنیتی گزارش کرد، در جنگ قبلی نوار غزه با رژیم صهیونیستی، کابینه بنت- لاپید سعی کرد با محدود کردن دامنه جنگ با گروه جهاد اسلامی زمینه ایجاد اختلاف در صفوف مقاومت و شکست این گروه را فراهم آورد، اما روند تحولات میدانی نشان داد جهاد اسلامی با کمک یا بدون کمک حماس نیز می‌تواند چالشی جدی برای اشغالگران صهیونیست باشد.

آمریکا با همراهی رژیم صهیونیستی و متحدان عرب خود در غرب آسیا به دنبال توسعه پیمان ابراهیم با برگزاری نشست‌هایی همچون نقب است


 با وجود این، نوع تجاوزات اخیر نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به کرانه باختری و توهین بن‌گویر به ساحت مقدس مسجدالاقصی سبب ایجاد نوعی همبستگی میان گروه‌های مقاومت در سراسر سرزمین‌های اشغالی شده است.

 


آمریکا با همراهی رژیم صهیونیستی و متحدان عرب خود در غرب آسیا به دنبال توسعه پیمان ابراهیم با برگزاری نشست‌هایی همچون نقب است. در این طرح واشنگتن قصد دارد با ارائه برنامه‌های نظامی و اقتصادی، محوری واحد در برابر جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت ایجاد کند. در چنین شرایطی بی‌شک حضور عناصر افراطی در کابینه نتانیاهو سبب تضعیف جایگاه تل‌آویو در محیط بین‌المللی و ایجاد اجماع جهانی علیه این رژیم خواهد شد.


پس از ورود غیرقانونی وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به داخل مکان مقدس مسلمانان، امارات عربی متحده به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امینت و جمهوری خلق چین قطعنامه محکومیت این اقدام تنش‌زا را به این نهاد بین‌المللی ارائه کردند. تندروی‌ها در سرزمین‌های اشغالی می‌تواند جلوی هرگونه طرح صلح ناعادلانه علیه حقوق مشروع مردم فلسطین را سد و رژیم صهیونیستی را به عقب‌نشینی و پاسخگویی به افکار عمومی جهانیان مجبور کند.

 
بهره سخن

ساعت ها و روزهای آتی در فلسطین اشغالی نوید افزایش تنش میان مقاومت فلسطین و کابینه راست‌گرای نتانیاهو را می‌دهد. با آنکه نتانیاهو در دیدار عبدالله دوم، پادشاه اردن وعده داد هیچ تغییری در وضعیت تپه مقدس رخ نخواهد داد، اما اقدامات عملی عناصر افراطی کابینه وی نشان‌دهنده سیاستی متفاوت در قبال توسعه شهرک‌سازی و اشغال کامل کرانه باختری است.


نتیجه طبیعی این سیاست افزایش شکاف عرب- صهیونیست و تزلزل پایه‌های حکمرانی دولت «بی بی» خواهد بود. جهاد اسلامی در کنار سایر گروه‌های مقاومت با دورنمایی از توانمندی‌های جدید نوار غزه، علاوه بر غافلگیر کردن سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی، معادلات جدیدی را در مناقشه با این رژیم دیکته خواهد کرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار