5 محور مهم مذاکره ایران با عربستان-راهبرد معاصر
حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

5 محور مهم مذاکره ایران با عربستان

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هرکدام از محورهای مذاکرات میان ایران و عربستان که عراق میزبانی آن را بر عهده داشت، جداگانه قابل ارزیابی است، گفت: در مذاکرات احتمالی آتی ابعادی همچون امور زیارتی، صلح یمن، امنیت خلیج‌فارس، مداخله در امور کشورهای منطقه و نقش این کشور در حمایت از آشوبگران داخل ایران قابل بررسی است.
حسین کنعانی مقدم؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 05
کد خبر: ۱۷۱۱۵۶

5 محور مهم مذاکره با عربستان در راستای دیپلماسی منطقه ای ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی اعلام کرد دور ششم مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان به زودی ازسر گرفته می شود.


پنج دور مذاکره میان نمایندگان دو کشور از آوریل سال گذشته میلادی به جریان افتاد. در این میان عراق نقش میانجی را برعهده داشت، اما چند ماهی از توقف این مذاکرات می گذرد.


دولت سیزدهم در راستای تأکید بر سیاست منطقه گرایی خود و بهبود روابط با همسایگان، مذاکرات با سعودی ها و حل اختلافات میان دو کشور را در دستور کار خود دارد و در این زمینه نیز موفقیت های زیادی حاصل شده است. جمهوری اسلامی ایران در تلاش است در راستای سیاست بهبود روابط با همسایگان، از مرحله مذاکره به خوبی عبور کند و گام بعدی یعنی دستیابی به نقطه همکاری های مداوم و مستمر را تحقق بخشد. 

محور جدیدی که به میز مذاکرات جمهوری اسلامی و عربستان افزوده شده، نقش آفرینی دلارهای سعودی و شبکه های اجتماعی و مداخله ها در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص در زمینه اغتشاشات است

  
حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل غرب آسیا  در ارزیابی خود از چند دور مذاکره میان ایران و عربستان به «راهبرد معاصر» گفت: هرکدام از محورهای مذاکرات میان ایران و عربستان که عراق میزبانی آن را برعهده داشت، جداگانه قابل ارزیابی است. محور نخست، مربوط به امور زیارتی است که در گفت و گوهای میان دو کشور تا حد خوبی پیش رفته، در زمینه حج تمتع موانع برطرف شده و عربستان در این زمینه تسهیلاتی را برای جمهوری اسلامی ایران قائل شده است.


وی افزود: محور دوم در زمینه یمن است که با میانجی گری ایران در مرحله آتش بس قرار دارند. با وجود این، سعودی ها به تعهدات منعقد شده ذیل این آتش بس پایبند نبودند و مهمترین موضوع، یعنی برداشته شدن حصر یمن، باز شدن فرودگاه صنعا، واگذاری مدیریت بندر الحدیده و موضوعات مربوط به کشتیرانی همچنان پابرجاست.


کارشناس مسائل غرب آسیا  عنوان کرد: سعودی ها اقدامات نظامی خود را علیه یمن افزایش دادند و محاصره را تنگ تر کردند. این موضوع مأید آن است که سعودی ها با وجود برقراری آتش بس در یمن، خلف وعده می کنند و حاضر نیستند امتیازی به نیروهای مردمی یمن بدهند.


کنعانی مقدم تأکید کرد: محور سوم امنیت خلیج فارس و موضوعاتی است که در رابطه با حضور نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه مطرح و نگرانی های زیادی را در این زمینه ایجاد کرده است. خواه ناخواه سعودی ها باید منتظر عواقب همکاری نظامی با رژیم صهیونیستی و آمریکا باشند و کشورهای اسلامی که با محوریت عربستان در موضوعات منطقه مداخله می کنند در این موارد شریک خواهند بود.


کارشناس مسائل غرب آسیا  گفت: محور چهارم مداخله سعودی ها در کشورهایی همچون سوریه و حتی در موضوعات مربوط به منطقه است. آنها به دنبال ایجاد تنش، التهاب و حمایت مالی و نظامی از گروه های تکفیری و تروریستی هستند.


وی یادآور شد: محور جدیدی که به میز مذاکرات جمهوری اسلامی و عربستان افزوده شده، نقش آفرینی دلارهای سعودی و شبکه های اجتماعی و مداخله ها در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص در زمینه اغتشاشات است. جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد نمی شود از سویی حرف از مذاکره زد و از سوی دیگر در موضوعات داخلی ایران مداخله کرد و به دنبال آشوب و التهاب در کشور دیگر شد. این موضوعی است که حتماً باید در رایزنی میان نمایندگان دو کشور در دور بعدی مذاکرات باید بررسی شود.


کنعانی مقدم درباره پرونده هسته ای ایران و موضع گیری سعودی ها در این باره و تأثیر آن بر مذاکرات آتی میان دو کشور گفت: عربستان بارها خود را در موضعی قرار داده است که بدون موافقت این کشور برجام در کار نباشد و توافق شکل نگیرد. عربستان در این زمینه بارها با مداخله سعی کرده است خود را یکی از طرف های برجام و همراه با طرف غربی نشان دهد و بارها مدعی شده برجام به نتیجه نخواهد رسید، مگر اینکه موافقت سعودی ها در این زمینه اخذ شود و ایرانی ها در این زمینه تعهداتی به سعودی ها ارائه کنند.


وی افزود: این نوعی زیاده طلبی است که سعودی ها همسو با رژیم صهیونیستی و سیاست های این رژیم درباره برجام عمل می کنند. گفت و گویی درباره موضوعات هسته ای با عربستان نداریم و طرف مذاکره ما کشورهای اروپایی، روسیه و چین هستند که آمریکا نیز از توافق خارج شده است.


کنعانی مقدم گفت: نوع نگاه عربستان به برجام حاکی از آن است سعودی ها چندان مایل به ایجاد حسن همجواری و رابطه دوستانه با ایران نیستند و شکل مداخله گرانه ای که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در موضوعات منطقه ای و بین المللی دنبال می کند، از بُعد فکری مانند صدام است.


وی عنوان کرد: ولیعهد سعودی تلاش می کند با دمیدن بر اختلافات نوعی حالت تهاجمی را نسبت به ایران حفظ کند که تجربه نشان داده است عاقبتی مانند دیکتاتور سابق عراقی نمی تواند داشته باشد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده