منافع سند همکاری ۲۵ ساله با چین برای ایران-راهبرد معاصر

منافع سند همکاری ۲۵ ساله با چین برای ایران

در حالی آیت الله رئیسی رئیس جمهور امروز در سفری سه روزه وارد پکن شده که اجرایی شدن سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران چین یکی از اهداف مهم سفر اعلام شده است، سندی که در صورت اجرایی شدن تا ۴۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری برای ایران درپی دارد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 14
کد خبر: ۱۷۳۰۴۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ بر اساس اعلام معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ، اجرایی‌ کردن توافق جامع 25 ساله ایران و چین یکی از مهمترین اهداف سفر ایت الله رئیسی رئیس‌جمهور به پکن است، سفر سه روزه ای که وزرای اقتصاد، امور خارجه، جهاد کشاورزی، راه، صمت و نفت و همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی آقای رئیسی را همراهی می‌کنند.

 

اما توافق جامع 25 ساله ایران و چین که پس از مطرح شدن، مورد انتقاد وسیع غربگرایان کشور ما قرار گرفت، چه منافعی برای ایران دارد؟

 

امیر دلیری کارشناس اقتصادی و معاون اسبق وزیر اقتصاد با بیان این که امضاء سند همکاری با چین، راه را برای ایجاد یک واحد پولی مشترک باز خواهد کرد، معتقد است: سرمایه گذاری مستقیم چین در بخشهای مهم اقتصادی ایران پاسخ مناسبی به اقدامات ایذائی آمریکاست.

 

امین دلیری کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه، پیشنهاد همکاریهای بلند مدت ایران وچین ابتدا در سفر رییس جمهور چین به ایران در بهمن سال 94 و در پی ملاقات با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مطرح گردید‌،گفت: این سند در زمانی به امضاء رسید که ایران در اوج تحریمهای یکجانبه و تحت فشارهای حداکثری در سه سال گذشته آمریکا قرار داشته است. این تحریمها حتی برای واردات دارو در شرایط ویژه کرونایی به واسطه بستن کلیه ارتباطات بانکی ، بیمه ای و جلوگیری از هرگونه تبادل وانتقال ارز ، فشار زیادی به بخش واردات وصادرات ایران وارد کرد. به رغم تحمل فشارهای همه جانبه به اقشار مختلف جامعه با درآمدهای کم و متوسط به علت تشدید افزایش نرخ تورم و کاهش مجدد ارزش پول ملی، کشور از پوسته سخت فشارهای اقتصادی بیرون آمد و مشکلات عمده را با اهرم مقاومت پشت سر گذاشته است.

 

معاون اسبق وزیر اقتصاد می گوید: سند راهبردی همکاریهای دراز مدت بین جمهوری اسلامی ایران و چین در شرایطی امضاء شد که آمریکا تحریمهای ظالمانه وضع شده توسط ترامپ به منظور وارد آوردن فشارهای حد اکثری را لغو نکرده و تحریمهای خود را به دو کشور روسیه وچین تعمیم داده است. لذا امضاء این سند راهبردی، بهترین فرصت و موقعیت سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی را برای دو کشور فراهم کرده است. تقویت این بلوک بندی با کشور روسیه و هند و پیوستن کشورهای همسو مانند عراق، افغانستان، پاکستان و کشور های تازه استقلال یافته شوروی سابق در گامهای بعدی، آرایش جدیدی را در جهت تقویت همکاریهای دو جانبه و چند جانبه در سطوح مختلف را برای این کشورها برقرار می‌نماید./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده