افتتاح فاز 14 پارس جنوبی، جلوه عزم ملی برای حل مشکلات-راهبرد معاصر
محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

افتتاح فاز 14 پارس جنوبی، جلوه عزم ملی برای حل مشکلات

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک با استقبال از راه‌اندازی فاز 14 پارس جنوبی گفت: تأمین مواد و راه‌اندازی فاز 14 پارس جنوبی و فازهایی که متعاقب آن راه‌اندازی می‌شوند، در شرایط تحریم این پیام را به مردم ایران صادر می‌کند که با همکاری و نگاه به جلو برای حل مشکلات کشور، با اتکا به توانایی داخلی و بومی‌سازی‌ می‌توان گام‌های بلندی برداشت.
محمدعلی خطیبی؛ نماینده اسبق ایران در اوپک
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 03
کد خبر: ۱۷۵۲۶۲

افتتاح فاز 14 پارس جنوبی، جلوه عزم ملی برای حل مشکلات

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی را افتتاح کرد. با افتتاح این فاز روزانه 50 میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی کشور افزوده می شود.

 

 

رئیس جمهور در این مراسم گفت: بهره برداری از فاز ۱۴ مجموعه پالایشگاه پارس جنوبی جلوه عزم و اراده بلند و تحقق شعار «ما می توانیم» است که با همه وجود اجرایی و مجموعه ای است که با دست توانمند ایرانی، با کالای ایرانی، طراحی، مشورت و با اجرای متخصصان و کارگران ایرانی اجرا شد.

 

افزایش تولید حدود 50 میلیون مترمکعب گاز و تولید میعانات و تولیدات «ال.پی.جی» با بهترین کیفیت ازجمله اقدامات نوآورانه ای است که با تکیه بر توان دانشمندان و متخصصان ایرانی انجام می شود

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک درباره اهمیت راه اندازی فاز 14 پارس جنوبی با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به «راهبرد معاصر» گفت: راه اندازی فاز 14 پارس جنوبی از این جهت حائز اهمیت است که روزانه 50 میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایشی کشور می‌افزاید که رقم قابل توجهی در این بخش به شمار می رود. موضوع مهم راه اندازی فازهای دیگر پارس جنوبی است که می تواند به تأمین بخشی از نیازهای گازی و پالایشی مورد نیاز کشور منجر شود.

 

 

وی افزود: راه اندازی فازهای پارس جنوبی از ابعاد مختلف قابل توجه است. افزایش تولید حدود 50 میلیون مترمکعب گاز و تولید میعانات و تولیدات «ال.پی.جی» با بهترین کیفیت ازجمله اقدامات نوآورانه ای است که با تکیه بر توان دانشمندان و متخصصان ایرانی انجام می شود؛ موضوعی که از نظر اقتصادی مطلوب است، زیرا ارزبری را به شدت کاهش می‌دهد و به استفاده از ظرفیت کاری متخصصان خارجی نیاز ندارد.

 

 

نماینده اسبق ایران در اوپک عنوان کرد: توسعه شبکه گازی کشور ازجمله دستاوردها و اقدامات بسیار مهم کشور است که به صادرات گاز و ال.پی.جی منجر می شود و از نظر اقتصادی و ارزآوری و صرفه جویی در هزینه های داخلی بسیار حائز اهمیت است. دستاوردهایی که تاکنون مشابه آن در داخل وجود نداشته است، به همین دلیل دستیابی به این حد از کیفیت در تولید ال.پی.جی در کشور قابل اعتناست.

 

 

خطیبی گفت: آنچه راه اندازی فاز 14 و سایر فازهای پارس جنوبی را قابل اعتنا می کند، این است که این فاز به‌وسیله شرکت ها و کارشناسان ایرانی ساخته شده و قابل بهره برداری است. علاوه بر این، از توان متخصصان خارجی استفاده نشده و در شرایط تحریم چنین دستاورد بزرگی رقم خورده است.

 

 

وی توضیح داد: راه اندازی فاز 14 پارس جنوبی در شرایط  اعمال تحریم های سنگین علیه کشور اهمیت موضوع را دوچندان می کند و بیانگر آن است که متخصصان ما به نبوغ و خودباوری ای دست یافته‌اند که در شرایط تحریم می توانند در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اقدامات شگرفی انجام دهند و شرکت ها و کارشناسان توانایی قابل توجهی در این زمینه کسب کرده اند.

 

آنچه راه اندازی فاز 14 و سایر فازهای پارس جنوبی را قابل اعتنا می کند، این است که این فاز به‌وسیله شرکت ها و کارشناسان ایرانی ساخته شده و قابل بهره برداری است

نماینده اسبق ایران در اوپک در پاسخ به این سؤال که راه اندازی فاز 14 پارس جنوبی می تواند کمبود گاز را تأمین کند، گفت: مشکل کمبود گاز در پیک مصرف یعنی در اوج سرمای زمستان است، در غیر این صورت در فصول بهار، تابستان و پاییز کمبود گاز وجود ندارد. موضوع کمبود گاز به این موضوع مرتبط است که هر سال مصرف گاز کشور در حدود 10 درصد افزایش می یابد، لذا لازم است در سطح بیشتری تولید داشت تا بخش قابل توجهی از نیاز گازی کشور تأمین شود.

 

 

خطیبی تصریح کرد: تأمین مواد و راه اندازی فاز 14 پارس جنوبی و فازهایی که متعاقب آن راه اندازی می شوند، در شرایط تحریم این پیام را به مردم ایران صادر می کند که با همکاری و نگاه به جلو برای حل مشکلات کشور، با اتکا به توانایی داخلی و بومی سازی می توان گام های بلندی برداشت، به همین دلیل باید خودباوری بیشتری داشت و از انجام کارهای بزرگ نهراسید.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده