مزیت‌ واردات خودروهای کارکرده چیست؟-راهبرد معاصر
رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

مزیت‌ واردات خودروهای کارکرده چیست؟

رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در دنیا تولید خودرو مختل شده و خرید خودروی دست‌دوم آسان‌تر از خودروی نوست، گفت: درصورتی‌که مسیر واردات خودروهای دست‌دوم زیر پنج سال به کشور هموار شود، با توجه به بالاتر بودن قیمت خودروی سنگین ایران نسبت به نرخ جهانی، کاهش قیمت تمام‌شده برای متقاضیان به تسهیل حمل‌ونقل و خدماتی که از این حوزه داده می‌شود، بسیار کمک می‌کند.
رسول سلیمانی؛ کارشناس صنعت خودرو
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 06
کد خبر: ۱۷۵۷۰۰

مزیت‌های واردات خودروی با عمر کمتر از 5 سال

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه دادند با هدف توسعه حمل و نقل عمومی و تنظیم بازار نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری با عمر کمتر از پنج سال اقدام کند.


رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو درباره مصوبه نمایندگان مجلس در زمینه اجازه واردات و ثبت پلاک خودروهای مختلف ازجمله انواع کشنده کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری با عمر کمتر از پنج سال به «راهبرد معاصر» گفت: این مصوبه مجلس شورای اسلامی از چند منظر قابل توجه و کارساز است، زیرا واردات خودروهای سنگین، اتوبوس، مینی بوس و ون به نوسازی ساختار حمل  و نقل کشور در زمینه های صنعتی، معدنی، شهری و سایر خدمات مرتبط بسیار کمک می کند.

متأسفانه در زمینه خدمات پس از فروش برخی موضوع را بیش از حد بزرگ نمایی می کنند، زیرا خدمات پس از فروش چالش بزرگی به شمار نمی رود


وی با بیان اینکه واردات خودروی دست دوم زیر پنج سال ساخت به کاهش هزینه های ساختار حمل و نقل کشور کمک می کند، افزود: این موضوع باعث کاهش هزینه های حمل و نقل در کشور می شود، زیرا خودرویی با کارکرد زیر پنج سال، نصف قیمت خودروی نو به فروش می رسد. در شرایطی که در دنیا به دلیل کاهش تولید «چیپ ست الکترونیکی» تولید خودرو مختل شده، خرید خودروی دست دوم آسان تر از خودروی نوست.


کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: با توجه به اینکه کارخانه ها به دلیل کمبود چیپ ست مشتریان و متقاضیان را مدت طولانی در صف های خرید قرار می دهند و با توجه به نیاز مبرم کشور به نوسازی ناوگان حمل و نقل، مصوبه مجلس شورای اسلامی بسترساز تسهیل واردات خودروهای مورد نیاز به کشور است. علاوه بر این، نباید مزیت ارزبری کمتر خرید خودروهای زیر پنج سال در شرایط تحریم را برای کشور از یاد برد.


سلیمانی در پاسخ به این سؤال که آیا با واردات این خودروها در زمینه خدمات پس از فروش دچار مشکل نمی شویم، گفت: متأسفانه در زمینه خدمات پس از فروش برخی موضوع را بیش از حد بزرگ نمایی می کنند، زیرا خدمات پس از فروش چالش بزرگی به شمار نمی رود. خودروهای وارداتی معمولاً از برندهای معتبر وارد می شوند که از کیفیت ساخت خوبی برخوردارند، به طوری که حتی در شرایط تحریم امکان تهیه قطعات آنها در کشورهای همسایه به سهولت وجود دارد. علاوه بر این، در زمینه تأمین قطعات خودروها شرکت های متعددی فعال هستند و چالشی وجود ندارد.


وی با بیان اینکه این ادعاها بزرگ نمایی دلالانی است که از نداشتن واردات خودروهای خارجی به کشور سود می برند، توضیح داد: واردات خودروی خارجی دست دوم برای نخستین بار در کشور انجام نمی شود که نگران موضوعات و نیازمندی های بعد آن باشیم. پیش تر بارها تجربه واردات چنین خودروهایی را به کشور داشتیم و مشاهده شده در تأمین قطعات مشکل خاصی به وجود نیامده است.


سلیمانی معتقد است: با توجه به اینکه تیراژ تولید خودروهای سنگین در داخل کشور بالا نیست و متأسفانه در زمینه حمایت از تولید خودروی سنگین کم کاری شده است، از منظر واردات، تولید خودروهای سنگین داخلی مختل نمی شود.


کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: در صورتی که مسیر واردات خودروهای دست دوم زیر پنج سال به کشور هموار شود، با توجه به بالاتر بودن قیمت خودروی سنگین ایران نسبت به نرخ جهانی، کاهش قیمت تمام شده برای متقاضیان به تسهیل حمل و نقل و خدماتی که از این حوزه داده می شود، بسیار کمک می کند. معتقدم مصوبه مجلس شورای اسلامی راهبرد درستی برای کاهش هزینه حمل و نقل در کشور است. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده