چالش عربستان برای آمریکا، امنیت هسته‌ای برابر رابطه با تل‌آویو-راهبرد معاصر
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

چالش عربستان برای آمریکا، امنیت هسته‌ای برابر رابطه با تل‌آویو

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه سعودی‌ها می‌دانند اگر ارتباط با رژیم صهیونیستی برقرار کنند، آمریکا به‌هیچ‌وجه به ریاض اجازه نمی‌دهد به سمت کسب فناوری هسته‌ای حرکت کنند، گفت: در چند سال گذشته شاهد تلاش‌های آمریکا برای عادی‌سازی و ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک میان تل‌آویو با برخی کشورهای کوچک حاشیه خلیج‌فارس بوده‌ایم، هرچند آمریکا این میزان را کافی نمی‌داند و تلاش می‌کند کشورهای مهم‌تری مانند عربستان سعودی را وارد دام جدید خود کند.
حسن هانی زاده؛ کارشناس سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 12
کد خبر: ۱۷۶۲۵۰

چالش عربستان برای آمریکا، امنیت هسته‌ای برابر رابطه با تل‌آویو

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ همزمان با تلاش‌های دولت آمریکا برای آشکارسازی روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی، ریاض از واشنگتن ضمانت‌های امنیتی و کمک به توسعه برنامه هسته‌ای خود را درخواست کرده است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با گزارش این خبر به نقل از منابع مطلع نوشت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال پیشبرد مذاکراتی پیچیده برای برقراری روابط میان تل‌آویو و ریاض است.

 
این روزنامه نوشت، درخواست‌ عربستان سعودی برای ضمانت امنیتی و کمک به برنامه هسته‌ای ازجمله موانع اصلی در این مذاکرات است، زیرا احتمال می‌رود نماینده‌های کنگره آمریکا با چنین مواردی مخالفت کنند. در ریاض نیز نسبت به انعقاد توافقی که این کشور را آماج انتقادات جهان عرب و زیر فشار تنش‌ با ایران قرار دهد نگرانی وجود دارد، به ویژه آنکه خشونت‌های چند هفته گذشته در کرانه باختری حمایت از رابطه با رژیم صهیونیستی را نه تنها در عربستان بلکه در سراسر جهان عرب کاهش داده است.

آمریکا تلاش می کند خواسته خود برای عادی سازی روابط با تل آویو را به سران عربستان سعودی تحمیل کند


حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره تلاش کاخ سفید برای ایجاد ارتباط عمیق سیاسی میان ریاض و تل آویو برای بازیگری هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی به نمایندگی آمریکا در منطقه به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از مهمترین راهبردهای آمریکا برای عمق بخشی بیشتر به نفوذ خود در منطقه عادی سازی ارتباط کشورهای منطقه به ویژه کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی است تا به واسطه وجود این رژیم اشغالگر سیاست های استعماری و استثماری خود را پیش ببرد.


وی افزود: در چند سال گذشته شاهد تلاش های شبانه روزی آمریکا برای عادی سازی و ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک میان تل آویو با برخی کشورهای کوچک منطقه و حاشیه خلیج فارس بوده ایم، هر چند آمریکا این میزان را کافی نمی داند و تلاش می کند کشورهای مهم تری مانند عربستان سعودی را وارد دام جدید خود کند.


کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: آمریکا تلاش می کند خواسته خود برای عادی سازی روابط با تل آویو را به سران عربستان سعودی تحمیل کند. جدیدترین اخبار حاکی از آن است سعودی ها در ازای چنین درخواستی از واشنگتن درخواست ضمانت امنیت هسته ای کرده اند تا برنامه هسته ای خود را حفظ کنند، توسعه دهند و در این زمینه مشکلات تحریم و سایر چالش هایی که به وسیله آمریکا یا غرب برای عربستان می تواند مشکل ساز شود، پیش نیاید. شاید دراین صورت ارتباط میان تل آویو و ریاض کلید بخورد، بنابراین شکل گیری رسمی این ارتباط را سعودی ها وابسته به پذیرش قدرت هسته ای شدن خود از آمریکا دانسته اند.


هانی زاده معتقد است: آمریکا هرگز تحمل نمی کند عربستان یا سایر کشورهای عربی منطقه به قدرت هسته ای دیگری مانند ایران تبدیل شوند، زیرا آمریکایی ها در سال های اخیر به شدت عربستان را زیر فشار قرار دادند تا رابطه سیاسی آشکاری با رژیم صهیونیستی برقرار کند، اما هرگز به عربستان چراغ سبز برای گسترش برنامه هسته ای نشان ندادند و درخواستی یک سویه به نفع رژیم صهیونیستی ارائه کرده اند.


کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: طبیعی است عربستان به دلیل اینکه کشوری عربی و اسلامی است در شرایط فعلی تمایل چندانی برای برقراری ارتباط با تل آویو ندارد، لذا این موضوع موجب بروز اختلاف میان کاخ سفید وعربستان سعودی شده است، ضمن اینکه سعودی ها به خوبی می دانند حتی اگر ارتباط سیاسی و دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی برقرار کنند، آمریکا به هیچ وجه به عربستان اجازه نمی دهد به سمت غنی سازی و به دست آوردن فناوری هسته ای حرکت کند.

طبیعی است عربستان به دلیل اینکه کشوری عربی و اسلامی است در شرایط فعلی تمایل چندانی برای برقراری ارتباط با تل آویو ندارد، لذا این موضوع موجب بروز اختلاف میان کاخ سفید وعربستان سعودی شده است


هانی زاده توضیح داد: یکی از سیاست های راهبردی آمریکا این است کشورهای عربی به سمت دستیابی به سلاح های هسته ای حرکت نکنند، به این دلیل به نظر نمی آید سعودی ها نیز تن به خواسته آمریکا بدهند؛ هر چند به صورت ضمنی موافقت خود را اعلام کرده اند، اما با صراحت به طرف آمریکایی گفته اند آماده برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی نیستند.

 


وی افزود: موضع ریاض به افزایش اختلاف میان آمریکا و عربستان منجر شده است، البته نگاه نامطلوب و منفی دولت بایدن به ویژه دموکرات ها به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را در بروز اختلافات و چالش های میان دو کشور نمی توان نادیده گرفت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده