مزایای عرضه «گواهی سپرده نفت خام» در بورس-راهبرد معاصر
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

مزایای عرضه «گواهی سپرده نفت خام» در بورس

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه با بیان مزایای عرضه «گواهی سپرده نفت خام» در بورس در جذب نقدینگی و کاهش نوسانات بازار ارز گفت: توسعه انواع گواهی سپرده‌های کالا مانند نفت که یکی از کالاهای قابل عرضه در بورس به شمار می‌رود، به توسعه بازار سرمایه کمک شایانی می‌کند، بنابراین امید می‌رود بانک مرکزی و وزارت نفت از ابزارهای نوین برای پیش بینی خطرپذیری اقتصاد با هدف بهبود شرایط مصرف کننده و صادرکننده استفاده کنند.
احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 14
کد خبر: ۱۷۶۵۷۱

مزایای عرضه «گواهی سپرده نفت خام» در بورس

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به تازگی آیین رونمایی از «گواهی سپرده نفت خام» و «گواهی سپرده میعانات گازی» با حضور جواد اوجی وزیر نفت، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران برگزار شد.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم گفت: دارندگان ارز و ریال به‌جای آنکه به خرید و سرمایه‌گذاری در ارز و سکه و طلا توجه کنند، طلای سیاه بخرند و این امکان در بورس انرژی فراهم شده است.

بانک مرکزی و وزارت نفت قصد دارند با فروش وعرضه اوراق سپرده نفت، نقدینگی را کنترل کنند و تقاضا را برای اسکناس ارز کاهش دهند


احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه درباره عرضه اوراق فروش نفت در بورس و مزایای این روش برای جذب نقدینگی و کاهش نوسانات بازار ارز به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از سرمایه گذاران در زمینه ارز و دلار سرمایه گذاری می کنند، این بازار دائم نوسان های مختلفی را تجربه می کند. ارز بازدهی بالایی دارد و به دلیل اینکه سرمایه گذاران بر این باورند نرخ دلار صعودی خواهد بود، به بازار ارز به ویژه اسکناس دلار فشار می آورند.


وی افزود: بانک مرکزی و وزارت نفت قصد دارند با فروش وعرضه اوراق سپرده نفت، نقدینگی را کنترل کنند و تقاضا را برای اسکناس ارز کاهش دهند. به دلیل اینکه نرخ نفت با قیمت جهانی و دلار محاسبه می شود، سرمایه گذار از محل رشد دلار با خرید اوراق نفتی منتفع می شود.


کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با توجه به ظرفیت شرکت ملی نفت ایران که می تواند بخشی از نفت را به وسیله گواهی سپرده بفروشد و گواهی سپرده ها به ارز فیزیکی منتج یا به وسیله بازارگردان بازخرید می شود، سرمایه گذاری در این زمینه بازدهی خوبی خواهد داشت و به عنوان ابزار نوینی در اختیار دولت قرار دارد تا به سرمایه گذار بدهد.


اشتیاقی گفت: زمانی سرمایه گذاران از خرید اوراق نفتی در بورس استقبال می کنند که بازدهی آنها حفظ شود، یعنی استقبال سرمایه گذاران از این طرح مشروط به این است که بانک مرکزی در سامانه مبادله ارز ساز و کار بازار را قبول کند.


وی توضیح داد: دلاری که در سامانه ارز و طلا قیمت گذاری می شود، باید مبتنی یا نزدیک به قیمت بازار آزاد باشد و بانک مرکزی به این سامانه اجازه رشد و کاهش بدهد تا سرمایه گذار نسبت به کاهش نوسانات اطمینان خاطر داشته باشد تا اگر نوسانی در نرخ دلار ایجاد شد، بر مبنای قیمت بازار مبادله ارز لحاظ می شود که لازمه تحقق این موضوع اعتمادسازی است.

دلاری که در سامانه ارز و طلا قیمت گذاری می شود، باید مبتنی یا نزدیک به قیمت بازار آزاد باشد و بانک مرکزی به این سامانه اجازه رشد و کاهش بدهد


کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: اگر بخش خصوصی اوراق نفت را خریداری کند و در سررسید اوراق تحویل فیزیکی داشته باشد، مزیت هایی برای این بخش ایجاد می کند؛ ضمن اینکه جنبه کارکردی به توسعه بخش فروش شرکت نفت می دهد. بنابراین عرضه نفت در بورس همزمان کارکردهای متفاوتی خواهد داشت، یعنی کسانی که امکاناتی برای صادرات دارند با نگاه تحویل فیزیکی و فروش و نگاه سرمایه داری به اوراق نفت در بورس می نگرند و از روند افزایش قیمت نفت استفاده می کنند.


اشتیاقی معتقد است: توسعه انواع  گواهی سپرده های کالا مانند نفت که یکی از کالاهای قابل عرضه در بورس به شمار می رود، به توسعه بازار سرمایه کمک شایانی می کند، بنابراین امید می رود بانک مرکزی و وزارت نفت از ابزارهای نوین برای پیش بینی خطرپذیری اقتصاد با هدف بهبود شرایط مصرف کننده و صادرکننده استفاده کنند تا مردم با آرامش خاطر وجوه خود را مدیریت کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده