هدف مذاکره کننده ارشد ایران از سفر به عمان چیست؟-راهبرد معاصر
رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

هدف مذاکره کننده ارشد ایران از سفر به عمان چیست؟

رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عمان در منطقه و بین‌الملل از ظرفیت تأثیرگذاری خوبی برخوردار است، گفت: سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در چارچوب مشورت‌های راهبردی انجام شده است، به این معنا که دلالت بر ازسرگیری دوباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و سایر موضوعات فی‌مابین ایران و آمریکا دارد تا عاملی در راستای تحرک مذاکرات متوقف‌شده باشد.
رضا میرابیان؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 15
کد خبر: ۱۷۶۵۷۳

سفر باقری به عمان و امید به ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره هدف و دستاورد های سفر علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران به مسقط گفت: این سفر با هدف مشارکت در برگزاری نهمین دور مشورت‌های سیاسی تهران و مسقط انجام شد. علاوه بر این نشست، باقری دیداری نیز با وزیر امور خارجه عمان انجام داد که موضوعات دوجانبه  و مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت.


با توجه به جایگاه عمان در زمینه موضوعات مهم مورد توجه جمهوری اسلامی ایران طبیعی است تهران در این نشست ها در زمینه موضوعاتی که دولت عمان نقش آفرینی کرده و همچنان دارای نقش مهم و مثبت است گفت و گو و تبادل نظر ‌کند. دیپلماسی مسیر بازی است و جمهوری اسلامی به این مسیر اعتقاد دارد و بارها اعلام کرده است، نتیجه به دست آمده از این رایزنی ها مشوق توسعه روش‌های دیپلماتیک و استفاده از همه ظرفیت ها برای رفع مشکلات و تحقق اهدافی است که ایران مدنظر دارد.

عمانی ها ثابت کرده اند هر زمان جمهوری اسلامی گفتمانی برای انتقال به طرف غربی داشت و نیازمند واسطه مطمئنی برای انتقال پیام بود، بهترین گزینه و امانتدار خوبی بوده اند


رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره چرایی سفر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به عمان و برنامه های مورد نظر در این سفر به «راهبرد معاصر» گفت: روابط دوجانبه و همکاری با عمان برای ایران از جهات مختلفی حائز اهمیت است، زیرا این کشور نسبت به دیگر کشورهای منطقه در زمینه جمهوری اسلامی ایران مواضع منصفانه و بی طرفی دارد.


وی افزود: عمان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بهترین و نزدیک ترین روابط را با ایران داشته، سعی کرده است در جناح بندی ها و موضع گیری های فرامنطقه ای علیه جمهوری اسلامی مشارکت نکند و بهترین روابط را همراه با حسن نیت در قبال کشورمان به کار گیرد.


کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به سران عمان و مواضع راهبردی این کشور اعتماد ویژه ای دارد، عنوان کرد: عمانی ها در بیش از 40 سال گذشته ثابت کرده اند هر زمان جمهوری اسلامی گفتمانی برای انتقال به طرف غربی به ویژه آمریکایی داشت و نیازمند واسطه مطمئنی برای انتقال پیام بود، بهترین گزینه و امانتدار خوبی بوده اند. طبعاً سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه به مسقط در ادامه رایزنی های گذشته انجام شد که امیدواریم دستاوردهای خوبی به دنبال داشته باشد.


میرابیان توضیح داد: طبق اخبار منتشر شده از مسقط، سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در چارچوب مشورت های راهبردی انجام شده است، به این معنا که این دیدار دلالت بر ازسرگیری دوباره مذاکرات رفع تحریم ها و سایر موضوعات فی مابین ایران و آمریکا دارد تا عاملی در راستای تحرک مذاکرات متوقف شده باشد.


کارشناس سیاست خارجی افزود: عمانی ها در ماه های گذشته، یعنی قبل از آغاز اغتشاشات داخلی موضوع آزادی زندانیان را مطرح و آن را دنبال می کردند که متأسفانه ناآرامی های داخلی مانع پیشبرد مذاکرات شد و آمریکایی ها با سوءاستفاده از این موضوع در روند مذاکرات وقفه ایجاد کردند.


میرابیان گفت: آمریکایی ها اکنون دوباره حاضر به گفت و گو شده اند؛ به همین دلیل حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان آن را اعلام کرد. رایزنی ها به هر شکلی میان ایران و آمریکا باشد، عمان به عنوان واسطه انتقال پیام ایران می تواند نقش مثبتی ایفا کند.

رایزنی ها به هر شکلی میان ایران و آمریکا باشد، عمان به عنوان واسطه انتقال پیام ایران می تواند نقش مثبتی ایفا کند


وی معتقد است: عمان در منطقه و بین الملل از ظرفیت تأثیرگذاری خوبی برخوردار است، زیرا اگر چنین نبود میانجی گری هایی که تاکنون در موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی انجام می داد، با شکست مواجه شده بود.

 


کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: تأثیرگذاری عمان در زمینه موضوعاتی مانند یمن، گفت وگوهای غیر مستقیم با آمریکا و مذاکرات با عربستان ازجمله دلایلی است که امانتداری و انتقال مطالب مثبت از سوی عمان را به ما ثابت کرده است؛ به همین دلیل مسقط مورد اعتماد تهران است و معاون وزیر امور خارجه کشور برای ساماندهی برخی موضوعات به این کشور سفر کرد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده