احتمال قاچاق انسان توسط سفارت جمهوری آذربایجان در تهران-راهبرد معاصر

احتمال قاچاق انسان توسط سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

سفیر اسبق ایران در باکو با بیان اینکه گذرنامه همسر فرد مهاجم به ⁧‫سفارت آذربایجان‬⁩ در تهران نزد شوهرش بوده و وی با کمک سفارت و برگ عبوراز ⁧‫ایران‬⁩ خارج شده، گفت: این اقدام مصداق ⁧‫قاچاق انسان‬⁩ توسط یک نهاد دیپلماتیک است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 03
کد خبر: ۱۷۸۱۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، محسن پاک‌آیین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان درباره حمله سال گذشته به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران تویط فرد مهاجمی با انگیزه‌های شخصی در توئیتر نوشت: ‏گذرنامه «گلنار علی یوا» همسر فرد مهاجم به ⁧‫سفارت آذربایجان‬⁩ در تهران، نزد شوهرش بوده و وی با کمک سفارت آذربایجان و برگ عبور، بدون رضایت شوهر در فروردین ۱۴۰۱ از ⁧‫ایران‬⁩ خارج شده است.

 

وی افزود. به لحاظ حقوقی این اقدام مصداق ⁧‫قاچاق انسان‬⁩ توسط یک نهاد دیپلماتیک بوده و قابل پیگرد در محاکم داخلی و خارجی است.

 

روز هفتم بهمن ماه ۱۴۰۱ در پی حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران توسط یک فرد مسلح، یکی از دیپلمات‌های آذربایجانی کشته و دو‌ نفر دیگر مجروح شدند. ضارب بلافاصله دستگیر و اعلام کرد که برای بازگردندان همسرش که به سفارت مراجعه کرده و به منزل بازنگشته دست به چنین اقدامی زده است. پس از آن جمهوری آذربایجان اقدام به تخلیه سفارتخانه این کشور در تهران کرد و در این مدت مقامات آذربایجانی ادعاهای بی اساسی را درباره تروریستی بودن این اقدام بیان کردند که از سوی ایران رد شد. حسین امیرعبداللهیان هم همان روز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای خود پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

 

وزیر امور خارجه همچنین همان شب در بیمارستان شهدای تجریش حضور یافت و از یکی از مجروحان این حادثه عیادت کرد و سپس در نشست خبری در محل بیمارستان گفت: یافته‌های همکاران ما در بخش قضایی و امنیتی تا این لحظه نشان می‌دهد حمله امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران سازماندهی شده و تروریستی نبوده و اقدامی با انگیزه شخصی بوده است.

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ۳۰ بهمن ماه در واکنش به ادعای رئیس جمهور آذربایجان درباره حادثه پیش آمده در سفارت این کشور در تهران، گفت: بهتر است از هرگونه پیشداوری، سیاسی سازی و تبلیغاتی کردن موضوع اجتناب شود/ فارس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
صد درصد
تحلیل های برگزیده