نمایش جعلی و فریبنده محاکمه ترامپ-راهبرد معاصر
یادداشت شاهر الشاهر، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه چین؛

نمایش جعلی و فریبنده محاکمه ترامپ

پرونده محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا شکاف بزرگی در جامعه این کشور و میان کسانی که از وی حمایت و از قوه قضاییه آمریکا انتقاد می‌کنند، ایجاد کرده است. آن‌ها پرونده‌ها علیه رئیس‌جمهور سابق را سیاسی و مغرضانه می‌دانند و در سوی مقابل، حامیان محاکمه مدعی هستند، این دادگاه شاخص و ملاک برتری قانون در آمریکاست.
شاهر الشاهر؛ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه چین
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 08
کد خبر: ۱۷۸۴۶۰

نمایش جعلی و فریبنده محاکمه ترامپ

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تهدیدات داخلی خطرناک ترین عامل بقا و موجودیت آمریکاست. این روزها آمریکایی ها شاهد اتفاقی غیرعادی هستند، زیرا برای نخستین بار در تاریخ این کشور قوه قضاییه آمریکا علیه رئیس جمهور سابق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده ایراد اتهام می کند.


اتهامات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا همچنان نامشخص و بخشی از کیفرخواست محرمانه است؛ اما رسانه های آمریکایی گزارش کردند، وی علاوه بر اتهام پرداخت حق السکوت به بازیگر فیلم های پورن، با بیش از 30 اتهام کلاهبرداری تجاری نیز مواجه است.


البته مشکل در پرداخت حق السکوت به آن بازیگر نیست، زیرا قانون آمریکا دریافت خدمات جنسی را در ازای پرداخت پول منع نکرده، بلکه در این است که این پول از محل اعتبارات اختصاص یافته برای تأمین مالی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پرداخت شد. طبق قانون آمریکا، هزینه کرد بودجه های حزبی و دولتی برای مصارف شخصی ممنوع است.

فرضیه استقلال و بی طرفی قوه قضائیه یکی از ارکان اصلی ای است که دموکراسی در آمریکا بر آن بنا نهاده شده و از این رو زیر سؤال بردن یکپارچگی آن خنجری به ارزش ها و اصول بنیادین دولت آمریکا تلقی می شود


در کیفرخواست عنوان شده است مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به استورمی دنیلز، بازیگر پورن 130 هزار دلار حق السکوت پرداخت کرد تا درباره رابطه اش با ترامپ در سال 2006 سکوت کند. با وجود این، ترامپ این موضوع را انکار و تأکید کرد، اتهامات مطرح شده در چارچوب آزار وی و جلوگیری از نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری آتی مطرح می شود.


آنچه در این زمینه مهم است، اینکه شکاف بزرگی در جامعه آمریکا میان کسانی که از ترامپ حمایت و از قوه قضائیه آمریکا انتقاد می کنند، وجود دارد. آن ها پرونده ها علیه ترامپ را سیاسی و مغرضانه می خوانند و در سوی مقابل، حامیان محاکمه ترامپ این محاکمه را نشانه بزرگ برتری قانون در کشورشان می پندارند.


فرضیه استقلال و بی طرفی قوه قضائیه یکی از ارکان اصلی ای است که دموکراسی در آمریکا بر آن بنا نهاده شده و از این رو زیر سؤال بردن یکپارچگی آن خنجری به ارزش ها و اصول بنیادین دولت آمریکا تلقی می شود.


با وجود این، بسیاری از حامیان ترامپ اکنون استقلال قوه قضائیه آمریکا را زیر سؤال می برند و در این راستا مواردی مطرح می کنند، ازجمله اینکه؛

  • آمریکایی های آفریقایی تبار به حقوق خود دست نمی یابند، زیرا قوه قضائیه آمریکا مغرضانه حکم می دهد.
  • دولت آمریکا شهردار واشنگتن دی سی را در دهه 80 قرن گذشته به زندان انداخت تا مردم آن زمان در انتخابات به وی رأی ندهند.
  • ادعا می شود خانواده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا میلیون ها دلار از چین دریافت کرده است. حتی حامیان جمهوری خواهان مدعی هستند تصاویری از چک ها و حواله های بانکی در اختیار دارند که این موضوع را ثابت می کند، اما قوه قضائیه به دلیل ملاحظات سیاسی نمی خواهد آنها را تأیید کند. 
  • شرکت‌های توئیتر و فیس‌بوک از ارتباط ترامپ با مخاطبانش در شبکه های اجتماعی جلوگیری کردند، یعنی دولت آمریکا شرکت‌های خصوصی را مجبور به تبعیت از سیاست‌های خود و ایستادگی مقابل مخالفان می‌کند، زیرا احتمال می دهند ترامپ شرایط آمریکا را امنیتی کند.
  • این نخستین بار نیست حاکمیت آمریکا راه تقابل با یک رئیس جمهور را در پیش می گیرد که از آن جمله می توان قتل جان اف کندی در سال 1963 و سرنگونی ریچارد نیکسون پس از رسوایی «واترگیت» را در سال 1968 بیان کرد.
    از زمان پایان جنگ جهانی دوم، حاکمیت آمریکا به دنبال سرنگونی بیش از 50 دولت خارجی بود؛ جنگ هایی را در شبه جزیره کره، ویتنام، کوزوو، افغانستان، عراق، لیبی، و به تازگی در سوریه و اوکراین به راه انداخت یا در آن شرکت و از تروریسم حمایت کرده است.
  • طبق گزارش موسوم به «هزینه‌های جنگ» که به وسیله دانشگاه آمریکایی جرج براون منتشر شد، جنگ آمریکا علیه تروریسم بیش از 40 درصد از کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده و باعث کشته شدن حدود 800 هزار نفر شده است.


حاکمیت آمریکا امروز پشت پرده مداخله در سوریه و 147 کشور جهان قرار دارد. این کشور به وسیله کارتل های نظامی هدایت می شود که از منافع آمریکا به عنوان یک کشور دفاع نمی کنند، بلکه در خدمت لابی صنعت تسلیحاتی هستند.


ترامپ مدعی سیاسی بودن اتهامات علیه خود است که با هدف بی اعتبار کردن وی و جلوگیری از نامزدی اش در انتخابات پیش رو انجام می شود. وی هیئت منصفه دادگاه منهتن نیویورک را به دست داشتن در این بازی سیاسی متهم کرد؛ موضوعی که دموکرات ها آن را رد می کنند و برای این موضوع مجموعه ای از استدلال ها دارند، از جمله اینکه؛

  • قانون اساسی آمریکا مانع از نامزدی ترامپ نمی شود، حتی اگر دستگیر شود. وی می تواند از پشت میله های زندان نامزدی انتخابات را انجام دهد، کمپین انتخاباتی خود را رهبری کند و حتی در صورت پیروزی می تواند تا زمانی که در زندان است مستأجر کاخ سفید تلقی شود. ترامپ از دهه 1970، زمانی که با پدرش در تجارت املاک و مستغلات کار می کرد، با قوه قضائیه مشکل داشت.
  • می توان درباره صداقت نداشتن دادستان صحبت کرد، اما نمی توان بر تصمیم هیئت منصفه تأثیر گذاشت.
  • پرونده های دیگری نیز علیه ترامپ مطرح است، ازجمله دخالت وی در تغییر نتیجه انتخابات 2020 در ایالت جورجیا و موارد دیگر مربوط به اتهامات و جرایم مالی برخلاف قانون تأمین مالی رقابت های انتخاباتی است.
  • ترامپ به مدت چهار سال به تهدید هیلاری کلینتون، نامزد سابق دموکرات‌ها در انتخابات 2016 در پرونده ایمیل های جنجالی ادامه داد.


تیم حقوقی ترامپ در حال بررسی درخواست انتقال پرونده از منهتن به استتن آیلند است، زیرا مدعی هستند در آنجا محاکمه عادلانه انجام نمی شود. این در حالی است که جنیفر راجرز، دادستان فدرال سابق معتقد است، هرگونه تلاش برای انتقال محل محاکمه بی اثر خواهد بود، زیرا متهمان حق جست و جو برای یافتن هیئت منصفه بر مبنای ویژگی های خاصی که مطابق امیال و جهت گیری های سیاسی شان باشد، ندارند.

ترامپ مدعی سیاسی بودن اتهامات علیه خود است که با هدف بی اعتبار کردن وی و جلوگیری از نامزدی اش در انتخابات پیش رو انجام می شود


به نظر می آید ترامپ در آن ایالت بسیار محبوب است؛ جایی که وی مشارکت بالایی در رأی دهندگان داشت و شاید این موضوع است که باعث می شود فکر کند هیئت منصفه آنجا با وی بیشتر همراهی خواهند کرد. مشکل اینجاست اتهامات وارده شده ممکن است محبوبیت ترامپ را افزایش دهد و خیابان ها را به سمت حمایت از وی سوق دهد، به ویژه اینکه محبوبیت وی به رقم بی سابقه ای رسیده است که باعث می شود دادگاه کیفری از ترس واکنش حامیان ترامپ از اقدامات قانونی علیه وی خودداری کند.


حامیان ترامپ در سال 2020 وفاداری خود را به وی ثابت کرده بودند؛ زمانی که وی از آنها خواست در اعتراض به نتیجه انتخابات به کنگره حمله کنند و در آن حادثه تعداد زیادی از افراد کشته و زخمی شدند.


محاکمه ترامپ طنز تلخی در تاریخ آمریکاست، زیرا همین قوه قضائیه برای محاکمه جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا، دیک چنی معاون رئیس جمهور،  هنری کسینجر و سایر رؤسای جمهور و مقام های ارشد به دلیل جنایت هایی که علیه مردم جهان مرتکب شدند، اقدامی انجام نداد.


چگونه جهان می تواند نیکسون و کسینجر، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اش را با جنایت های بزرگی که در کامبوج مرتکب شدند، فراموش کند؛ وقتی دستور بمباران هر چیزی را که در آسمان پرواز و هر چیزی که روی زمین حرکت می کرد، صادر کردند. نمی توان جرج بوش پدر و جنایت هایش علیه مردم عراق را فراموش کرد که عراق را ویران کرد و به قرون وسطی بازگرداند. همچنین نمی توان زندان ابوغریب، الگو و نماد دموکراسی ادعایی آمریکا را از خاطر برد.


ترامپ توانست واقعیت نظام سیاسی آمریکا را آشکار و آن را به عنوان نظامی مبتنی بر جنگ، ترور، غارت ثروت مردم و فساد اخلاقی رسوا کند؛ نظامی که در آن نهادها با ادعای دموکراسی فعالیت می کنند ولی در آنجا نه دموکراسی وجود دارد، نه حاکمیت قانون.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده