گیر افتادن هویتزرهای پیشرفته آلمان در گِل اوکراین!-راهبرد معاصر

گیر افتادن هویتزرهای پیشرفته آلمان در گِل اوکراین!

به گفته ارتش اوکراین، این نیروها از بیم در گل گیر کردن هویتزرهای خودکششی 2000 آلمان که به کی‌یف تحویل داده شده، تصمیم گرفته‌اند فعلاً همه آن‌ها را از میدان نبرد خارج کنند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 03
کد خبر: ۱۸۲۳۸۲

به گزارش راهبرد معاصر، شرایط گل‌آلود در میدان نبرد اوکراین باعث شده نیروهای اوکراینی نتوانند هویتزرهای Panzerhaubitze (PzH) ۲۰۰۰ آلمان را مستقر کنند.

 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز دوشنبه (اول مه) در گزارشی نوشت اسلحه‌های خودکششی ۱۵۵ میلی‌متری آلمان که به کی‌یف تحویل داده شده، به سختی در محیط گل‌آلود به جلو حرکت می‌کنند و در مقابل سامانه‌های توپخانه‌ای Pion ساخت شوروی که نیروهای روسیه در منطقه عملیات ویژه از آن استفاده می‌کنند، سازگاری کمتری با آب‌وهوای بد نشان داده‌اند.

 

نیویورک تایمز به نقل از یکی از نظامیان درجه‌دار اوکراینی گزارش داد تصمیم گرفته شده که همه هویتزرهای جدید از میدان جنگ خارج شوند از بیم آن که نتوانند در صورت قرار گرفتن زیر آتش روسیه، موفق به فرار شوند.

 

به نوشته راشا تودی، این نظامی گفت یکی از این هویتزرها زمانی که در جنوب اوکراین در گل گیر کرد، با یدک کشیده شد و نیروها مبجور به لایه‌‌برداری لجن و گل‌ولای از روی آج‌ها و روکش‌های زرهی آن شدند. به گفته وی تا زمانی که وضعیت آب‌وهوایی بهبود نیابد، هیچ ضد حمله‌ای انجام نخواهد شد.

 

این توپ‌ها ۵۵.۸ تُن وزن دارد که در حالت بارگذاری ۶۱.۵ تن می‌شود. طول آن ۱۱.۷ متر و پنج نفر نیز خدمه دارد و حداکثر سرعت آن به ۶۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

 

اوایل مهر، «کریستین لامبرشت» وزیر دفاع مستعفی آلمان گفت این کشور چهار عرابه توپ هویتزر ۲۰۰۰ در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد داد.

 

او مدعی شد که این توپ‌ها با برد ۴۰ کیلومتری تاکنون نقش خوبی در میدان نبرد ایفا کرده‌اند. ارتش اوکراین پیش از آن ۱۰ عرابه از این توپ را از آلمان دریافت کرده بود. چند عرابه نیز ارتش هلند در اختیار اوکراینی‌ها قرار داده است.

 

سه‌شنبه (دوم مه) «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفت دخالت مستقیم و غیرمستقیم برلین در در درگیری‌ها در اوکراین هر روز افزایش می‌یابد.

 

او این اظهارات را در واکنش به سخنان «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان که گفته بود مهم است از تسلیحات غربی برای حمله به خاک روسیه استفاده نشود، بیان کرد. به ادعای وی، آلمان از گام‌های یکجانبه در مورد موضوع تحویل تسلیحات به اوکراین برای جلوگیری از تشدید بین ناتو و روسیه اجتناب خواهد کرد.

 

پسکوف در واکنش به این اظهارات شولتز گفت: با اطمینان می‌توانیم بگوییم که آلمان راهی برای پیگیری آن ندارد. تسلیحاتی که آلمان در اختیار رژیم کی‌یف قرار می‌دهد، به سمت خاک روسیه شلیک می‌شود. زیرا دونباس منطقه روسی است و تسلیحات به خاک روسیه شلیک می‌شود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده