ارمنستان: جمهوری آذربایجان مانع فعالیت صلیب سرخ جهانی است-راهبرد معاصر

ارمنستان: جمهوری آذربایجان مانع فعالیت صلیب سرخ جهانی است

منابع رسانه‌ای و مقامات محلی ارمنستانی مدعی اقدام تازه باکو در ممانعت از کمک رسانی صلیب سرخ جهانی در قره باغ ارامنه نشین شده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 10
کد خبر: ۱۸۳۴۹۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ از خبرگزاری «آرمناپرس» یکی از فعالان حقوق بشر قره باغ روز چهارشنبه مدعی شد که جمهوری آذربایجان از زمانی که به طورغیرقانونی یک ایست بازرسی در مسیر مهم «لاچین» ایجاد کرده است، مانع افعالیت‌های صلیب سرخ در انتقال بیماران از بخش ارامنه نشین قره باغ کوهستانی به ارمنستان شده است.

جمهوری آذربایجان و رسانه‌های این کشور تاکنون در زمینه این ادعا واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

باکو اخیرا در اقدامی بحث برانگیز ایست بازرسی را در مسیر لاچین بر قرار کرد که با انتقادات فراوان ارمنستان و چند کشور از جمله فرانسه و آمریکا مواجه شد. جمهوری آذربایجان مدعی است که برقراری این ایست بازرسی برای کنترل فعالیت‌های غیرقانونی ارمنستان و شبه نظامیان منتسب به این کشور در منطقه علیه نظامیان و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان است.

«استپانیان» از فعالان حقوق بشر ارمنستانی در توییتی نوشت، اکنون ۱۱ روز است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قادر به انتقال بیماران در شرایط بحرانی به مراکز درمانی در ارمنستان نیست.

این گزارش حاکیست، یک مقام دولت ارمنستان از رجوع این کشور به دیوان لاهه بابت تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان در مسیر لاچین خبر داد.

«اسمیک سامولیان» از مقامات دولت ارمنستان گفت: «ارمنستان در رابطه با ایجاد منطقه ایست بازرسی در ورودی مسیر لاچین توسط جمهوری آذربایجان به دیوان بین‌المللی دادگستری(دیوان لاهه) رجوع کرده است.»

این مقام ارمنستانی توضیح داد که دولت ارمنستان در نامه‌ای که به لاهه ارسال شده این اقدام جمهوری آذربایجان را نقض تصمیمات این دادگاه عنوان کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری ماه فوریه به جمهوری آذربایجان دستور داد «تمام اقدامات در حوزه اختیارات خود» را برای تضمین عبور و مرور بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله‌ها در امتداد گذرگاه لاچین در هر دو طرف انجام دهد./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده