جاسوس آمریکایی در چین به حبس ابد محکوم شد-راهبرد معاصر

جاسوس آمریکایی در چین به حبس ابد محکوم شد

چین جاسوس ۷۸ ساله مقیم هنگ‌کنگ که شهروندی آمریکا داشت را به حبس ابد محکوم کرد و این را در راستای اهداف پکن در حذف خطرات امنیت ملی اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 15
کد خبر: ۱۸۴۲۴۷

به گزارش راهبرد معاصر، به گفته صفحه رسمی وی چت دادگاه چین، «جان لیونگ» که مقیم دائم هنگ کنگ است، روز دوشنبه در شهر «سوژو» در شرق چین محکوم شد و همچنین ۵۰۰ هزار یوان (حدود ۷۲ هزار دلار) از اموال این فرد مصادره شد.

 

جان لیونگ در ماه آوریل ۲۰۲۱ (دو سال پیش) به دلیل جاسوسی بازداشت شد و البته تاکنون جزئیات دقیقی از اتهامات او ارائه نشده است. اکنون سفارت آمریکا در پکن به درخواست‌ها برای توضیحات پاسخی نداده است.

 

در حالیکه «شی‌جین پینگ» نگرانی فزاینده خود از افزایش موارد امنیتی را ابراز کرده است، ماه گذشته دولت چین قانون جدید ضد جاسوسی را تصویب کرد که فهرست فعالیت‌های جاسوسی را ارائه می‌کند. این قانون که اکنون گسترش یافته، داشتن اسرار دولتی از جمله کلیه اسناد، داده‌ها، مواد و مقالات مربوط به امنیت ملی را ممنوع می‌کند.

 

در همین راستا پکن سرکوبی سراسری برای هرگونه جاسوسی در شرکت‌های مشاوره راه اندازی کرده است. تاکنون یکی از شبکه‌های کارشناسان جهانی به نام Capvision به افشای اسرار دولتی و داشتن روابط با آژانس‌های اطلاعاتی خارجی متهم شده است. این شرکت از آن زمان متعهد شده است که از قوانین امنیت ملی چین پیروی کند و کمیته‌ای را برای مدیریت مسائل مربوط به انطباق تشکیل دهد.

 

در مقابل آمریکا هم به طور مشابه تلاش‌هایی را برای سرکوب جاسوسی چینی‌ها و آزار و اذیت مخالفان در واشنگتن اعلام کرده است./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده