کاشت «پائولونیا» پیگرد قانونی دارد-راهبرد معاصر

کاشت «پائولونیا» پیگرد قانونی دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان ازممنوعیت کاشت و توسعه گونه غیر بومی درخت پائولونیا خبرداد و گفت: کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده شدن زیستگاه‌های طبیعی شود، از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 28
کد خبر: ۱۸۶۶۴۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ «حمزه عشوری»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه کاشت درخت «پائولونیا» در استان ممنوع است، گفت: درخت پائولونیا با نام علمی (Paulownia) از تیره پالونیاییان می‌باشد که گونه‌های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و مناطق دیگر شرق آسیا، مانند ژاپن و کره است. این گونه حدود ٤٠ تا ٥٠ سال پیش به‌صورت محدود وارد کشور شد و به منظور مطالعات تحقیقاتی و آموزش دانشجویان در باغ بوتانیک (گیاه‌شناسی) نگهداری شده است.

وی افزود: گونه پائولونیا برگ‌های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می‌کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد. این گیاه با مصرف بیش از حد آب باعث ازبین رفتن منابع آبی شده و بیشتر از طریق ریشه تکثیر می‌شود، رشد سریع از خصوصیات ثابت گونه‌های پائولونیا است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: براساس اطلاعات بدست آمده بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پائولونیا گونه مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه و آسیب شناسی دقیق به صلاح تعادل بوم شناسی منطقه نمی‌باشد.

عشوری، درباره کشت این نوع درخت در استان گفت: به استناد مواد ۱، ۶،۷ قانون بهسازی محیط‌زیست که حفاظت، بهبود و بهسازی محیط‌زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و اقدام مخرب منتج به برهم خوردن تعادل و تناسب محیط‌زیست را ضروری می‌داند و همچنین بند (ب) ماده ۸ قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی که صراحتاَ گونه‌های بیگانه را بدون کسب مجوز، جرم محسوب می‌نماید؛ کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه‌های طبیعی گردد از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

وی در پایان افزود: با توجه به قابلیت رشد گسترده و انشعابات ریشه‌های این گیاه در اعماق خاک و خطر آسیب‌رسانی جدی به تأسیسات زیرزمینی و زیربنایی از مردم خواست تا از ورود، کشت و توسعه آن در سطح استان جلوگیری و در صورت مواجهه، نسبت به حذف و جایگزینی آن با گونه‌های بومی استان اقدام نمایند. / فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده