بلایی که وسایل الکترونیکی بر سر کودکان می آورد-راهبرد معاصر

بلایی که وسایل الکترونیکی بر سر کودکان می آورد

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران شرایط استفاده از وسایل الکترونیکی از جمله گوشی همراه و تبلت در کودکان و بزرگسالان را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 14
کد خبر: ۱۸۹۲۹۶

به گزارش راهبرد معاصر، محمود جباروند، رئیس انجمن چشم پزشکی با اشاره به برگزاری سی دومین کنگره چشم پزشکی بیان داشت: این کنگره طی روزهای ۲۹ خرداد لغایت یک تیر برگزار می شود.

 

وی ادامه داد:نمایشگاهی از تجهیزات چشم پزشکی برگزار می شود تا دستگاههای جدید درمانی این حوزه ارائه شود.

 

جباروند افزود:در این کنگره مقالات برتر انتخاب می شود و چشم پزشک برتر و فردی که در مناطق محروم خدمات بهتری ارائه داده است معرفی و تقدیر می شود.

 

وی بیان داشت: این کنگره در مرکز همایش های رازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

 

رئیس انجمن چشم پزشکی با اشاره به بروز بیماری کرونا،ابراز داشت:با اینکه این بیماری شیوع داشت اما خدمات چشم پزشکی تعطیل نشد؛ضمن اینکه کرونا روی عصب بینایی و عنبیه اثر گذار بود اما مشکل نابینایی ایجاد نکرد.

 

جباروند خاطرنشان کرد:خوشبختانه در حوزه چشم پزشکی کمبودی از نظر تجهیزات پزشکی نداریم اما هزینه لوازم تشخیصی چشم پزشکی بسیار گران شده است.

 

وی متذکر شد:تعرفه های دریافتی در چشم پزشکی بر اساس مصوبه هیات وزیران است اما مشکل ما در کم کاری بیمه های پایه مانند تامین اجتماعی و نیروهای مسلح در پرداخت های خود است.

 

جباروند گفت:مشکلی که در تجهیزات پزشکی داریم موضوع ترخیص در گمرک است و این مربوط به وزارت بهداشت نیست،اما کم بودن هماهنگی بین دستگاهها باعث بروز این اختلال شده است؛در نتیجه اقلامی داریم که در مرحله ترخیص مشکل پیدا کردند.

 

رئیس انجمن چشم پزشکی بیان داشت:مشکل ما در خصوص عدم نظارت در ترخیص تجهیزات چشم پزشکی است که این مربوط با وزارت اقتصاد است؛ضمن اینکه دولت اکنون عوارض گمرکی را به یک درصد رسانده است.

 

وی تصریح کرد:در حوزه چشم پزشکی هیچ کمبودی در حوزه متخصص و استاد نداریم.علت مهاجرت علل مختلفی دارد که وزارت بهداشت باید ریشه یابی کند تا این رویه متوقف شود.

 

جباروند متذکر شد:خوشبختانه بیشتر پزشکان با مردم هستند و درد آنها را درک می کنند و هیچ صنفی مالیات لحظه ای ندارد و در پایان سال پرداخت می کنند و پزشکان نیز همین طور هستند.

 

رئیس انجمن چشم پزشکی یاد آور شد:نحو برخورد با پزشکان در حوزه دریافت مالیات درست نیست و رئیس جمهور باید با این موضوع برخورد کند.

 

وی بیان داشت:باید پزشک تشویق شود تا در داخل کشور بماند و اگر اقدام لازم صورت نگیرد در آینده با کمبود روبرو خواهیم شد؛باید برای پزشکان انگیزه کار ایجاد کنیم تا به فعالیت خود ادامه دهند و اگر دولت این موضوع را حل کند پزشکان ممنون دولت هستند.

 

وی تاکید کرد:اگر این مشکلات مرتفع شود مهاجرت پزشکان متوقف شود و رفتن پزشکان به سمت عمل های زیبایی یک آفت است.

 

جباروند افزود:در جهان خدمات چشم پزشکی هزینه بالایی دارد اما در ایران هزینه ها ارزان تر است و به علت نازل بودن هزینه ها و سطح کیفی بالای خدمات چشم پزشکی افراد خارجی از عزیمت به ایران و انجام درمان استقبال می کنند.

 

رئیس انجمن چشم پزشکی با اشاره به استفاده از سیستم های هوشمند در درمان و تشخیص بیماری های چشم،اظهار داشت:استفاده از وسائل الکترونیکی مانند تبلت یا گوشی همراه برای کودکان زیر دو سال سم است و نباید والدین این نوع وسائل در اختیارشان قرار گیرد؛چراکه مغزشان توانایی تجزیه و تحلیل تصاویر را ندارد و به مغزشان آسیب می رساند.الای دوسال نیز بیشتر از یک ساعت نباشد و افراد در سنین بالاتر نیز با ازای هر یک ساعت یک ربع استراحت کنند.

 

جباروند با بیان اینکه برای درمان چشم هیچ نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نداریم گفت:در توزیع چشم پزشک در کشور دچار مشکل هستیم.باید پرداخت های مالی به چشم پزشکان در مناطق محروم به صورت مطلوب و خوب صورت گیرد و اجازه فعالیت در مطب نیز به آنها داده شود.

 

وی گفت:در برخی استانها با متخصصان چشم پزشکی برخورد مناسب صورت نمی گیرد و این برخوردها بافت کم شدن انگیزه آنها می شود.

 

جباروند با اشاره به انجام پیوند قرنیه مصنوعی در کشور،افزود:این بیماران نیاز به مراقبت از چشم خود دارند؛البته تا جایی که امکان دارد ما از بافت انسانی یا سلولهای بنیادی پدر و مادر و برادر استفاده می کنیم و بعد از این موارد از قرنیه مصنوعی استفاده می کنیم.

 

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران تصریح کرد:در حوزه چشم پزشکی و اپتیک چشم پزشکان در صدر و اولویت قرار دارند و هیچ کس غیر از چشم پزشکان نمی تواند در این حوزه و حوزه ویزیت اظهار نظر کند‌.

 

جباروند تاکید کرد:عمل لیزیک یک عمل درمانی است و جنبه زیبایی ندارد.کسانی که از عینک استفاده می کنند و شماره بالایی دارند و دوست ندارند عینک بزنند با مشاوره و معاینه تحت درمان قرار می گیرند.

 

وی تاکید کزد:چشم پزشکی ایران قطب چشم پزشکی منطقه است و از نظر آموزش در بالاترین سطح در جهان قرار داریم و علت اینکه در خارج چشم پزشکان ایرانی را می پذیرند به علت داشتن مهارت و دانش بالای آنهاست.

 

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران گفت:سالانه در ایران حدود ۹۰۰ هزار عمل آب مروارید چشم انجام می شود./ فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده