راه‌های پیشگیری از ابتلا به تب کنگو-راهبرد معاصر

راه‌های پیشگیری از ابتلا به تب کنگو

بیماری تب خونریزی دهنده کِریمه کنگو (CCHF)، مهم‌ترین و گسترده‌ترین بیماری ویروسی منتقله ازطریق کنه است
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۶ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 21
کد خبر: ۱۹۰۶۴۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیماری تب خونریزی دهنده کِریمه کنگو (CCHF)، مهم‌ترین و گسترده‌ترین بیماری ویروسی منتقله ازطریق کنه است. عفونت ناشی از این بیماری به عنوان یک تهدید جدی بهداشتی تلقی می‌شود. بر این مبنا، ساماندهی کشتار دام، از عوامل مؤثر در کاهش آلودگی به این بیماری است که قابلیت انتقال انسان به انسان را دارد.

دکتر بهزاد نجف‌پور، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با گفتن این مطالب، اظهار کرد: نظارت بهداشتی بر استحصال، حمل و عرضه گوشت و آلایش دامی نیز بسیار مهم است. وی افزود: به‌طور متوسط، میزان کُشندگی بیماری، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد، و حتی، تا میزان ۸۰ درصد نیز گزارش شده است.

تب خونریزی دهنده کِریمه کنگو، واکسن ندارد

به گفته این مقام مسؤول، در حال حاضر هیچ گونه واکسن انسانی یا حیوانی مورد تأیید علیه این بیماری، در دسترس نیست. وی با بیان اینکه جابجایی و حمل و نقل قانونی یا غیرقانونی حیوانات از کشور‌های همسایه، گسترش بین‌المللی بیماری را از کشور‌هایی که در آن‌ها این بیماری، بومی شده است (اندمیک) به سایرین تحمیل می‌کند؛ گفت: به منظور دستیابی به هدف کاهش بروز و کُشندگی این بیماری در کشور و استان، علاوه بر راهکار‌های ارتقای سیستم مراقبت بیماری، آموزش جامعه و گروه‌های در معرض خطر، آموزش پزشکان و کارشناسان بخش بهداشت و درمان در کنترل بیماری، هماهنگی بین بخشی قوی به منظور ارتقای برنامه‌های پیشگیری آلودگی دامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نگهداری لاشه دام ذبح شده در سرمای لازم برای نابود کردن ویروس احتمالی

در همین راستا، دکتر نجف‌پور، از اجرای برنامه بازدید مشترک از واحد صنعتی کشتارگاهی، شرکت مهرگستران سیمرغ زیاران، واقع در شهرستان آبیک، توسط کارشناسان گروه‌های بیماری‌های واگیر، بهداشت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین خبر داد و گفت: از جمله مهم‌ترین بخش‌های بازدید شده، بخش پیش سرد این واحد بود که برنامه نگهداری لاشه دام ذبح شده، پس از استحصال، به مدت ۲۴ ساعت در درجه حرارت ۴ تا ۸ درجه سانتیگراد به نحو مطلوب مدیریت می‌شود. وی افزود که اجرای این برنامه، موجب کاهش PH لاشه به کمتر از شش و غیرفعال شدن ویروس عامل بیماری می‌شود.

به گفته دکتر نجف‌پور، در این بازدید، ضمن برگزاری نشست هماهنگی و بیان اهداف انجام بازدید از سوی کارشناسان حوزه سلامت، اهم اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در واحد، توسط مسؤولان کشتارگاه بیان شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین برنامه نظارت، بخش‌های مختلف این واحد صنعتی، ازجمله: محل ذبح دام و سالن پیش سرد، مورد بازدید قرار گرفت و اقدامات و مداخلات بکار گرفته شده توسط مسؤولان کشتارگاه به منظور کاهش تماس کارکنان با لاشه دام در بخش‌های کشتار و نگهداری لاشه بررسی شد. / بهداشت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده