روز تاریخی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای-راهبرد معاصر
علی رضوانپور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

روز تاریخی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای

علی رضوانپور، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه 13 تیرماه روزی تاریخی در عرصه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، گفت: در دستور کار اجلاس سازمان همکاری شانگهای موضوعات مختلفی وجود دارد، اما از همه آنها مهم‌تر عضویت دائم ایران در این سازمان است که وضعیت کشورمان از ناظر به دائم تغییر می‌یابد و اتفاقی تاریخی رقم خواهد خورد.
علی رضوانپور؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 04
کد خبر: ۱۹۲۴۱۲

روز تاریخی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ امروز سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به ریاست نارندرا مودی، نخست وزیر هند به صورت مجازی تشکیل جلسه می‌دهند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد، عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای تیرماه سال جاری و با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نهایی می‌شود.

 
علی رضوانپور، کارشناس مسائل بین الملل درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به «راهبرد معاصر» گفت: روزهای آینده در حوزه سیاست خارجی کشورمان تاریخی خواهد بود و امروز بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به صورت مجازی به میزبانی هند برگزار می شود. این اجلاس موضوعاتی را در دستور کار دارد که یکی از آن ها عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای است. همچنین توسعه کریدور شمال-جنوب، تکمیل پروژه «یک کمربند-یک جاده»، مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم و تلاش برای دلارزدایی در تبادل تجاری میان کشورها از دیگر موضوعات در دستور کار اجلاس است.

از آنجا که این سازمان در تلاش است دلارزدایی را در دستور جلسات اصلی خود قرار دهد، تلاش‌های زیادی از سوی اعضای سازمان برای نهادینه کردن این موضوع انجام شده است


وی افزود: هرچند در دستور کار اجلاس موضوعات دیگری وجود دارد، اما از همه آنها مهم‌تر عضویت دائم ایران در این سازمان است که وضعیت کشورمان از ناظر به دائم تغییر می یابد و اتفاقی تاریخی رقم خواهد خورد.

 


کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: سازمان همکاری شانگهای ماهیت اقتصادی و امنیتی دارد که تاریخچه آن به اوایل سال 2000 میلادی برمی‌گردد که به ابتکار چین و روسیه و کشورهایی که هم اکنون عضو آن سازمان هستند، اقداماتی برای تبدیل این سازمان به نهاد امنیتی و اقتصادی انجام دادند. همچنین تلاش این سازمان توسعه اقتصادی و افزایش تبادلات تجاری میان کشورهاست.


رضوانپور گفت: ایران در سال 2005 میلادی عضویت ناظر را در سازمان همکاری شانگهای داشت و یک سال بعد بار دیگر درخواست خود را برای عضویت کامل مطرح کرد. در این ارتباط کش و قوس‌هایی وجود داشت تا اینکه در بیست و یکمین اجلاس سران در سال 2021 میلادی با عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای موافقت شد.


وی عنوان کرد: از آنجا که این سازمان در تلاش است دلارزدایی را در دستور جلسات اصلی خود قرار دهد، تلاش‌های زیادی از سوی اعضای سازمان برای نهادینه کردن این موضوع انجام شده است. همچنین شاهد مشابه چنین ابتکاری از سوی کشورهای عضو «بریکس» هستیم که حدود دو ماه آینده در اجلاس آفریقای جنوبی با حضور کشورهای عضو، این موضوع بررسی می شود و به رأی گذاشته خواهد شد.


کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: دولت سیزدهم در تلاش است تعاملات خود را با همسایگان توسعه دهد و لازمه ایجاد تعامل با همسایگان برقراری امنیت و ثبات در منطقه است. با برقراری ثبات کامل در منطقه می توان برنامه‌های منطقه‌ای خود را عملیاتی و اجرایی کرد.

یکی از نقش‌های کلیدی جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا حفظ ثبات و امنیت منطقه ای است


وی افزود: در زمینه انتقال انرژی از تنگه هرمز و خلیج فارس به بازارهای بین‌المللی، میانگین 25 تا 35 میلیون بشکه نفت فقط از تنگه هرمز عبور می‌کند. عبور این حجم گسترده حامل های انرژی از تنگه هرمز به بازارهای جهانی به برقراری ثبات و امنیت نیاز دارد که می توان خروجی این موضوع را در برقراری و ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و  عربستان شاهد بود که با میانجی گری چین انجام شد.


رضوانپور گفت: یکی از نقش‌های کلیدی جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا حفظ ثبات و امنیت منطقه ای است. علاوه بر این، توسعه پروژه «یک کمربند و یک جاده» که از سوی چین دنبال می‌شود، همه بازارهای منطقه اوراسیا، اروپا، اروپای شرقی و غربی را دربر می‌گیرد.


وی عنوان کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یکی از لازمه‌های اساسی پیاده‌سازی و اجرایی شدن پروژه «یک کمربند و یک جاده» است که با عنایت کشورهای عضو این سازمان اجرایی شده است. 13 تیر ماه روزی تاریخی در عرصه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که شاهد عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای خواهیم بود. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده