نشست تنش‌زای وزیر دادگستری آلمان با همتای تایوانی-راهبرد معاصر

نشست تنش‌زای وزیر دادگستری آلمان با همتای تایوانی

یک وزیر دولت آلمان در راستای تداوم سیاست های ضد چینی غربی‌ها با همتای تایوانی خود در شهر برلین دیدار کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 05
کد خبر: ۱۹۲۸۳۷

به گزارش راهبرد معاصر، «مارکو بوشمان»، وزیر دادگستری آلمان روز سه‌شنبه دیداری تحریک‌آمیز با «چینگ-هسیانگ تسای»، همتایش از تایوان در شهر برلین برگزار کرد.

 

به نوشته پایگاه «العربیه»، در حالی که یک چنین دیدارهایی خشم پکن را برانگیخته و با تعهد به سیاست چین واحد مغایرت دارد وزارت دادگستری آلمان در موضعی متناقض اعلام داشت که این سفر مقام تایوانی در چارچوب تعهد اتحادیه اروپا به سیاست چین واحد برگزار شده است.

 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای در توضیح این نشست گفت: «مذاکرات این دو مقام متمرکز بر همکاری در زمینه تبادل کمک‌های حقوقی در مسائل کیفری بود و آنها درباره کلاهبرداری های اینترنتی و مسائل مربوط به استرداد تبادل نظر کردند.»

 

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس و دیدار بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این اقدامات، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

 

سفر وزیر آموزش آلمان در ماه مارس به تایوان با واکنشی خشمگینانه از جانب پکن همراه شد.

 

آلمان همزمان با سفر وزیر دادگستری تایوان به این کشور مشغول تجدیدنظر در روابطش با چین که سابقا در سطح بالاتری بود، است.

 

دولت آلمان تفسیری یکجانبه را از سیاست چین واحد ارائه کرده که مطابق آن ارتباط مستقیم با مقامهای دولت تایوان را برای مقام‌های رده بالا از جمله رئیس جمهور، صدر اعظم و وزیران دفاع و امور خارجه ممنوع می‌کند اما دیدار های دو جانبه در سطح دیگر مقام‌ها و وزیران را امکانپذیر می‌داند.

 

هر چند هنوز مقام‌های چین به خبر دیدار وزیر دادگستری آلمان با وزیر تایوانی واکنشی نشان نداده‌اند اما پکن همواره مخالفت خود را با مراودات با مقامهای این جزیره اعلام کرده است.

 

آلمان و تایوان در ماه مارس هم توافقی برای همکاری در حوزه تبادل کمک‌های حقوقی و مسائل کیفری برقرار کرده بودند.

 

با وجود هشدارهای شدیداللحن چین، ۱۱ مرداد سال گذشته، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در ادامه سفر خود به خاور دور، وارد تایوان شد. وی بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی بود که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده بود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده