حماسه جنین؛ کرانه باختری کانون جدید مقاومت اسلامی-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

حماسه جنین؛ کرانه باختری کانون جدید مقاومت اسلامی

یورش اخیر صهیونیست‌ها به جنین نه‌تنها برای تل‌آویو بازدارندگی ایجاد نکرد، بلکه به آغاز ماجرای پیوستن کرانه باختری به محور مقاومت تبدیل شد. حال فرماندهان و سیاست‌مداران صهیونیستی علاوه بر نوار غزه و جبهه شمالی، باید آماده رویارویی با هسته‌های مقاومت در کرانه باختری باشند.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 08
کد خبر: ۱۹۳۰۶۴

حماسه جنین/ کرانه باختری کانون جدید مقاومت اسلامی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در روند حمایت ایران از مقاومت اسلامی فلسطین، تسلیح کرانه باختری حلقه مفقوده مبارزه با رژیم صهیونیستی است. پایبند نبودن کابینه‌های راست‌گرای رژیم صهیونیستی به توافق اسلو- مادرید و افزایش شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در مناطق فلسطینی نشین به مرور سبب ناامید شدن ساکنان کرانه باختری از اجرایی شدن طرح دو دولتی و روی آوردن آنها به ایده مقاومت شده است. بر همین اساس در سال‌های اخیر ده‌ها تیپ مسلح در کرانه باختری به‌ویژه شهر جنین اعلام موجودیت کردند و به بخشی از جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی تبدیل شدند.


از منظر تحلیلگران، نزدیکی کرانه باختری به شهرک‌های صهیونیست‌نشین و تراکم انسانی بالا در این مناطق موجب افزایش آسیب‌پذیری رژیم در برابر کمین‌ها و عملیات‌های استشهادی گروه‌های وابسته به مقاومت شده است. ترس از شکل‌گیری و تثبیت پایگاه‌های مقاومت در کرانه باختری بهانه‌ای برای یورش همه‌جانبه صهیونیست‌ها به منطقه جنین شد تا با ترفند ترور و زندانی‌کردن فلسطینی‌ها جلوی تحقق کابوس دیرینه نبرد در کرانه باختری را بگیرند.

سوم ژوئیه تیپ کرانه باختری ارتش رژیم صهیونیستی عملیاتی ترکیبی علیه گروه‌های مقاومت در اردوگاه جنین آغاز کرد


با آنکه پنجم ژوئیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از پایان عملیات و تحقق اهداف اعلام شده خود خبر داد، اما شواهد میدانی نشان می‌دهند نیروهای مقاومت همچنان حضور فعالی در اردوگاه جنین دارند.

 


سوم ژوئیه تیپ کرانه باختری ارتش رژیم صهیونیستی عملیاتی ترکیبی علیه گروه‌های مقاومت در اردوگاه جنین آغاز کرد. مقاومت جنین ترکیبی از نیروهای جهاد اسلامی، مقاومت اسلامی (حماس) و فتح است، ولی به گفته ارتش رژیم صهیونیستی عمده تمرکز عملیات بر روی شاخه جهاد اسلامی بود. به گزارش وزارت بهداشت فلسطین، در این حمله 12 فلسطینی به شهادت رسیدند و 117 نفر نیز زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.


در سوی مقابل، پس از اعلام پایان عملیات صهیونیست‌ها در جنین، در جریان کمین نیروهای مقاومت یک نظامی صهیونیست به هلاکت رسید. در این یورش وحشیانه پس از تهدید صهیونیست‌ها به بمباران خانه‌ها و قطع آب و برق منطقه، 3 هزار فلسطینی مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. تعداد ساکنان اردوگاه جنین تنها 14 هزار نفر است.


عملیات استشهادی یکی از اعضای حماس و حملات راکتی نوار غزه ازجمله نقاط عطف درگیری‌های چند روز اخیر بود. در عملیات یکی از نیروهای مقاومت در تل‎‌آویو، وی ابتدا به وسیله خودرو و سپس چاقو دست کم هفت صهیونیست را هدف قرار داد. همچنین با تداوم عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه جنین، مقاومت غزه با 6 فروند موشک سدیروت اشغالی را هدف قرار داد.


در مقابل، صهیونیست‌ها بخش‌هایی از نوار غزه را بمباران کردند. جهاد اسلامی، حماس و سایر گروه‌های مقاومت با نمایش اتحاد و همبستگی از باریکه غزه تا کرانه باختری این پیام را برای تل‌آویو ارسال کردند که هرگونه اقدام علیه گروه‌های فلسطینی با پاسخ یکپارچه مواجه خواهد شد.


کابینه راست‌گرای نتانیاهو و حضور عناصر افراطی همچون بن‌گویر و اصموطریچ در آن سبب تشدید شکاف فلسطینی- صهیونیستی در سراسر سرزمین‌های اشغالی شده است. صهیونیست‌های افراطی به دنبال تشدید روند اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین مادری‌ شان و ایجاد شهرک‌های غیرقانونی در مناطق فلسطینی‌نشین هستند.


اتخاذ چنین سیاستی سبب افزایش تمایل مردم کرانه باختری برای کنار گذاشتن گزینه سازش و روی آوردن به مقاومت مسلحانه به عنوان عامل بازدارنده در برابر حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی شده است. برهمین اساس در دهه اخیر، به‌ویژه پس از تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم تسلیح کرانه باختری، جهاد اسلامی و حماس اقدام به ایجاد هسته‌های محلی در کرانه باختری برای مقابله با اقدامات غیرقانونی صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی و سایر نقاط کرانه باختری کردند.

کابینه راست‌گرای نتانیاهو و حضور عناصر افراطی همچون بن‌گویر و اصموطریچ در آن سبب تشدید شکاف فلسطینی- صهیونیستی در سراسر سرزمین‌های اشغالی شده است


سلسله عملیات‌های مقاومت در مناطق اشغالی مانند حیفا و ناصره سبب فلج شدن دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی در دو ماه اخیر شده است. تل‌آویو با دنبال کردن سیاست ترور و دستگیری مبارزان فلسطینی نتوانسته است جلوی عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری را بگیرد. اندیشکده‌ها و مؤسسات وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بر این اعتقادند نوع عملیات‌های جاری در کرانه باختری شباهت بسیار زیادی به تاکتیک‌های مقاومت اسلامی در جنوب لبنان دارد.


تداوم عملیات‌های نامنظم گروه‌های فلسطینی علیه نظامیان و صهیونیست‌های ساکن در کرانه باختری می‌تواند سبب ایجاد موج‌ مهاجرت معکوس از شهرک‌های غیرقانونی شود و سیاست‌های راست‌گرایان صهیونیستی را برای اخراج اجباری فلسطینیان و ساخت شهرک‌های جدید به بن‌بست بکشاند.


حمله بی‌سابقه ماشین جنگی رژیم صهیونیستی به کرانه باختری یادآور یورش‌های وحشیانه صهیونیست‌ها به این منطقه با ماشین‌های زرهی و بولدوزر برای تخریب خانه فلسطینیان و توسعه شهرک‌های غیرقانونی در سال 2002 میلادی است.


در دو دهه اخیر صهیونیست‌ها بارها سعی کرده اند به بهانه‌های مختلف به این منطقه وارد شوند و اقدام به تخریب خانه‌ها و مجبور کردن مردم محلی به ترک خانه‌هایشان کنند. با وجود این، پایداری مردم این مناطق و روی آوردن به گزینه مقاومت، سبب ایجاد حدی از بازدارندگی در برابر اقدامات دشمن صهیونیستی شده است.

 
بهره سخن

به گزارش نشریه تایمز چاپ رژیم صهیونیستی، در یک سال اخیر 50 عملیات مسلحانه به وسیله ساکنان جنین انجام شده است و قریب به 19 نفر از فلسطینیان تحت تعقیب به این شهر پناه برده اند. انتشار چنین آماری از سوی منابع صهیونیستی نشان دهنده تحقق رؤیای تسلیح کرانه باختری است. ارتش رژیم صهیونیستی در جریان عملیات خود در جنین تنها توانست با بخش کوچکی از نیروهای مقاومت مواجه شود و تسلیحات موجود در منطقه را کشف کند.


به عبارت دیگر، یورش اخیر صهیونیست‌ها به جنین نه تنها برای تل‌آویو بازدارندگی ایجاد نکرد، بلکه به آغاز ماجرای پیوستن کرانه باختری به محور مقاومت تبدیل شد. حال فرماندهان و سیاست‌مداران صهیونیستی علاوه بر نوار غزه و جبهه شمالی، باید آماده رویارویی با هسته‌های مقاومت در کرانه باختری باشند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده