غدیر، مسیری برای ظهور بر بلندای تاریخ-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

غدیر، مسیری برای ظهور بر بلندای تاریخ

غدیر سرنوشت‌سازترین واقعه تاریخ و جشن و سرور و شادی برای آن تأکید شده است. حال در آستانه این عید مبارک کشورهای مسلمان و شیعه و به‌ویژه ایران اسلامی مهیای جشن ۱۰ کیلومتری در پایتخت و جشن‌های مناسبتی در تک‌تک شهرها، روستاها و محله‌ها می‌شوند؛ باشد این جشن‌ها به جشن ظهور منجی عالم مهدی (عج) ختم شود.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۶ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 07
کد خبر: ۱۹۳۰۶۷

غدیر، مسیری برای ظهور بر بلندای تاریخ

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ این روزها شهرهای کشورمان حال و هوای دیگری دارند و همگی برای برپایی جشنی بزرگ در تکاپو هستند؛ از کنار هر بوستان و مسجدی که می گذری، مهیای جشن است و این شادی وصف ناشدنی را به مردم و به ویژه نسل های جوان، نوجوان و کودک تزریق می کند. شادی ای که ثمره سرنوشت سازترین اتفاق تاریخ است؛ روزی که دین به وسیله رسول خدا (ص) کامل و وعده الهی محقق شد.


می گویند، غدیر سرنوشت‌سازترین اتفاق تاریخ است؛ روزی بزرگ که در آن دین به کمال رسید و پروردگار راه بشریت را برای طی طریق در مسیر رستگاری معلوم کرد. توقف کاروان هزاران نفری حجاج در منطقه‌ای که عموماً برای بارانداز مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و ایراد خطبه‌ای با مفاهیم بلند الهی و در عین حال، ساده، روان و همه فهم، از سوی رسول ‌خدا(ص) در تبیین مقام ولایت پس از خود، اهمیت جایگاه دینی و تاریخی این رویداد را بیش از پیش معلوم می‌کند.


ولایت بهترین خلق خدا

به روایت تاریخ، واقعه غدیر خم ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجرت روی داد، واقعه ای که به تفسیر مفسران نقطه عطفی در تاریخ بشریت است. دراین روز و در لحظاتی که برای همیشه در تاریخ ثبت شد، رسول خدا (ص) بر فراز منبری از جهاز شتران، امیرالمومنین علی (ع) را که بهترین خلق بود وصی، برادر و جانشین خود خواند.

غدیر بزرگترین و زیبنده ترین جشن هاست و به روایت امامان معصوم، بیشتر از زمین در آسمان برای آن هلهله و شادی برقرار است


هر چند این جانشینی برحق بعد از رحلت رسول خدا (ص) از سوی آنهایی که داعیه دار بهترین یاران رسول الله بودند نادیده گرفته شد و ادای حق الهی سال ها به تأخیر افتاد، اما این واقعه تاریخی و سرنوشت ساز پیام های مهمی در خود دارد که شاید اتحاد مسلمانان بعد از رحلت پیامبر (ص) و جلوگیری از چند فرقه شدن و اختلاف ایجاد شدن میانشان جلوگیری شود.


پیام دیگر و شاید مهم تر از قبلی، آنکه انسان در اصل خلقت به هدایت نیاز دارد و خداوند از ابتدا با فرستادن ۱۲۴ هزار  پیامبر الهی این کار را انجام داده است و قطعاً بعد از رحلت رسول خدا (ص) به امام، رهبر و  راهنما برای هدایت و راهنمایی جامعه نیاز است؛ لذا پیامبر (ص) با انتخاب بهترین خلق خدا رسالت را تمام کردند.


اتحاد جهانی زیر سایه ولایت

باید عنوان کرد، همه دنیا به هدایت نیاز دارند، زیرا دچار افکار مختلف، گروه ها و فرقه ها هستند و برای رستگاری نیازمند اتحاد جهانی و تشکیل آرمان شهری که تنها زیر سایه ولایت محقق خواهد شد.


غدیر بزرگترین و زیبنده ترین جشن هاست و به روایت امامان معصوم، بیشتر از زمین در آسمان برای آن هلهله و شادی برقرار است، چرا که مقدمه و زمینه ساز حکومت امام زمان (عج)  و تشکیل آرمان شهر مهدوی خواهد بود.

مطابق روایت ها و آنچه در کلام خدا عنوان شده است، مردم بسیاری در آخرالزمان راه خود را گم می کنند و اگر راهبر و راهنما نباشد، به جاهلیت باز می گردند.


به تفسیر مفسران دینی، هدف اصلی غدیر جامعه سازی است، ولی اگر مردم نخواهند و به این مهم پی نبرند و بی تقوایی کنند، خدا نیز امتحان و ابتلائاتش را شدیدتر می کند و این مهم و نگرانی پیامبر (ص) از برگشت مردم به جاهلیت در خطبه غدیر کاملاً مشهود و قابل تأمل است. پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر می فرمایند: ای مردم! بدانید به شما در مقابل سرنوشت شوم گناه اعلام خطر می کنم و راهنمایی که باید دست شما را بگیرد و به راه ببرد علی (ع) و آخرین از ما رهبران، قائم مهدی (عج) است.


خطبه ای برای تمام اعصار

مطابق روایت ها و آنچه در کلام خدا عنوان شده است، مردم بسیاری در آخرالزمان راه خود را گم می کنند و اگر راهبر و راهنما نباشد، به جاهلیت باز می گردند. غدیر نه تنها خطبه و واقعه ای برای زمان خود، بلکه برای تمام اعصار است و به ویژه در آخرالزمان کاربرد دارد، همان کاربردی که ظهور منجی و آمدن قائم آل محمد (ص) را بشارت می دهد.


ازهمین رو غدیر سرنوشت سازترین واقعه تاریخ و جشن و سرور و شادی برای آن تأکید شده است. حال در آستانه این عید مبارک کشورهای مسلمان و شیعه و به ویژه ایران اسلامی مهیای جشن ۱۰ کیلومتری در پایتخت و جشن های مناسبتی در تک تک شهرها، روستاها و محله ها می شوند؛ باشد این جشن به جشن ظهور منجی عالم مهدی(عج) ختم شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار