اوج همبستگی ملی در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

اوج همبستگی ملی در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر

نامش را همبستگی می‌توان گذارد یا میهمانی عاشقان علی (ع)، هر چه هست ۱۰ کیلومتر شادی و هلهله برای جشنی بود که برای سرنوشت‌سازترین واقعه تاریخ بشریت تدارک دیده شد تا کودکان و نوجوانان عصری را بیش‌ازپیش با شخصیت بزرگ‌مرد تاریخ بشریت و بهترین خلق خدا آشنا شوند.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 08
کد خبر: ۱۹۳۲۲۲

اوج همبستگی ملی در شاد پیمایی ۱۰ کیلومتری

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نامش را همبستگی می توان گذارد یا میهمانی عاشقان علی (ع) نمیدانم! هر چه هست ۱۰ کیلومتر شادی و هلهله برای جشنی بود که برای سرنوشت سازترین واقعه تاریخ بشریت تدارک دیده شد تا کودکان و نوجوانان عصری را بیش از پیش با شخصیت بزرگمرد تاریخ بشریت و بهترین خلق خدا که وصی و جانشین آخرین رسول خدا (ص) برگزیده شد، آشنا شوند؛ باشد عشق و علاقه به امام اول شیعیان سرچشمه شکل گیری ظهوری شود که قرار است جهانی را از ظلم برهاند.


امام رضا (ع) فرمودند: تبلیغ غدیر واجب است، کسی که غدیر را تبلیغ کند در زمره شهداست و کسی که در غدیر به مؤمنان اطعام کند و غذا بدهد ثواب اطعام 1 میلیون پیامبر، صدیق و شهید دارد. همه باید در راستای تبلیغ غدیر و رساندن پیام آن با برپایی مراسم های بزرگ جشن و شادی، کمک به ایتام، اطعام فقرا، هدیه دادن به خانواده و چراغانی و تزیین شهرها در ابلاغ پیام غدیر شریک شویم.


حضور پرشکوه میهمانان

میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر عصر جمعه ۱۸ ذی الحجه مصادف با ۱۶ تیرماه در حالی برگزار شد که شب پیش از آن خادمان و متولیان برگزاری تا صبح مشغول تدارک بودند. قرار بود میهمانی ساعت ۱۸ از میدان امام حسین(ع) تا آزادی برگزار شود؛ اما از ساعتی قبل از آن  میهمانان با حضور با نشاط  خود آغازگر بزرگترین جشنی شدند که تاکنون تأثیرگذارترین واقعه تاریخ به خود دیده است.

جشنی که چهارراه بهبودی، میدان انقلاب، میدان فردوسی و امام حسین (ع) اصلی ترین مکان های برگزاری متمرکز آن بود، اما در مسیر نیز برنامه های شاد و متنوع زیادی برگزار شد


همه آمده بودند؛ پیر و جوان، زن و مرد و به ویژه کودکان و نوجوانان آمده بودند تا میهمانی غدیر را جشن بگیرند. میهمانی چنان پرجمعیت و باشکوه بود که ۲۰۰ غرفه  شربت در مسیر  پذیرایی می کردند؛ جشن 10 کیلومتری غدیر با حضور مردم، نشاط و شادی و سر و صدای بچه ها در شهربازی از استخرتوپ گرفته تا چرخ و فلک های مختلف و پرواز هزاران بادکنک در میدان انقلاب رنگ و بوی دیگری داشت.

 

جشنی که چهارراه بهبودی، میدان انقلاب، میدان فردوسی و امام حسین (ع) اصلی ترین مکان های برگزاری متمرکز آن بود، اما در مسیر نیز برنامه های شاد و متنوع زیادی برگزار شد و بیش از ۲۰۰ گروه سرود در مسیر جشن اجراهای زیبا و جذابی ارائه کردند.


از میز مشاوره تا نذر اسباب بازی

برگزاری میزهای مشاوره در مسیر، غرفه های نقاشی کودکان، نذر اهدای اسباب بازی برای مناطق کمتر برخوردار و محروم و توزیع 1 میلیون کتاب با موضوع غدیر از دیگر ویژگی های مراسم بود.

 

جشن با نشاط ۱۰ کیلومتری غدیر خم با خدمت رسانی ۵۰ هزار خادم چنان باشکوه در تهران  برگزار شد که دشمن انگشت به دهان ماند چگونه چنین حجم وسیعی سازماندهی شده در کارناوال شادی جای گیر می شوند و جشنی به این عظمت چگونه اجرا می شود.


درست است جشن های چند کیلومتری در دیگر شهرها و حتی دیگر کشورهای مسلمان برگزار شد، اما شادی و خوشحالی مردم برای جشن ولایت کم نظیر بود. دیوارنگاره میدان انقلاب با شعار «در راه علی، با تو برادر شده ام» و هشتگ #مهمونی_غدیر  به جشن رنگ و بوی دیگری  از نوع صفا، صمیمیت، محبت و عشق به برادر بخشیده بود؛ موضوعی که پس از این می تواند در همگرایی و همبستگی ملی و شهری و مذهبی میان مردم و جامعه نقش مؤثری ایفا کند.


گروهی که اصل جشن را پیش ‌بردند، مردم بودند و این شادپیمایی حتماً می‌تواند به رشد، نشاط، همگرایی و پیوستگی در جامعه کمک کند.


استقرار مأموران حافظ امنیت جامعه، نیروهای پلیس با بکارگیری تمام ظرفیت تخصصی از پیشگیری و آگاهی تا یگان امداد و راهور در کنار مأموران آتش نشانی، امداد، پزشکان، پرستاران و کادر درمان امنیت برگزاری جشن را بالا برده بود.

درست است جشن های چند کیلومتری در دیگر شهرها و حتی دیگر کشورهای مسلمان برگزار شد، اما شادی و خوشحالی مردم برای جشن ولایت کم نظیر بود


پذیرایی موکب پاکستانی ها از مردم در میهمانی ۱۰ کیلومتری و طبخ و توزیع غذای نذری به وسیله عراقی های مقیم تهران در میدان انقلاب میان مردم در کنار سایر پذیرایی ها، نذر هندوانه، شیرینی و شربت و نیز توزیع تمام شیرینی های یک قنادی به نذر غدیر میان مردم از دیگر جلوه های زیبای جشن 10 کیلومتری بود.


خاطره ای ماندگار از غدیر

ساخت بزرگترین قلعه بادی  شهربازی غدیر در خیابان بهبودی و استقبال مردم و به ویژه کودکان از آن سبب ساخت خاطره ای باشکوه، زیبا و با نشاط برای کودکان شد که هیچ گاه جشن مذهبی و تاریخ ساز غدیر را از ذهنشان پاک نخواهد کرد؛ حتی اگر دشمن صدها کار ضد فرهنگی، اسلام هراسی و دین گریزی در جامعه اسلامی اجرا کند.


غدیر  برای زمان و مکان جغرافیایی خاصی نیست؛ بلکه باید تمام اعصار و زمان ها و در کل جغرافیای زمین سرنوشت سازترین واقعه تاریخ بشریت ارج نهاده شود و برایش جشن و سرور برپا کنند؛ مانند آنچه این دو سال در مهمانی ۱۰ کیلومتری رخ داد تا مهم ترین هدف آن یعنی جلوگیری از اختلاف و ایجاد همبستگی و همگرایی در جامعه محقق شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده