۳ چالش تولید لوازم خانگی در کشور-راهبرد معاصر

۳ چالش تولید لوازم خانگی در کشور

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه موافق افزایش بی رویه قیمت ها نیستم گفت: البته افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه ناکافی برخی مواد در بورس، تهیه ۳۰ تا ۵۰ درصد اقلام مورد نیاز از بازار آزاد، چالش هایی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۲۶ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 17
کد خبر: ۱۹۴۷۸۱

به گزارش راهبرد معاصر؛  عباس هاشمی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به دلیل مسائل تحریمی، مشکلات نقل و انتقال پول و غیره، حرکت سینوسی در صادرات را شاهد بودیم، گفت: در جلسه‌ای که به‌تازگی با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، الزامات صادرات پایدار صنعتی عنوان شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: صادرات پایدار لوازم‌ خانگی الزاماتی دارد که از آن جمله حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط و حرکت هماهنگ آنها، تقویت برندها، تعمیق ساخت داخل محصولات و صادرات قطعه است.

وی با اشاره به سمت و سوی صنایع لوازم‌خانگی در جهان، گفت: تولیدات جدید لوازم‌خانگی باید دوست‌دار محیط زیست و هوشمند بوده و ساده‌سازی در آن دنبال شده باشد.

این مقام صنفی ادامه‌داد: گردش مالی بازار لوازم خانگی در سال 2022 بیش از 590 میلیارد دلار بود که تا سال 2026 به 800 میلیارد دلار خواهد رسید و باید تلاش کنیم از این بازار سهمی در اختیار بگیریم.

وی یادآور شد: گردش مالی صنعت سالیانه لوازم‌خانگی کشور بین 6 تا 6.5 میلیارد دلار است که 2.5 میلیارد دلار آن مربوط به لوازم‌خانگی بزرگ و حجیم است.

هاشمی تاکید کرد: برای ارتقای کیفی و رقابتی کردن لوازم‌خانگی باید سیاست‌هایی را اعمال کنیم و باید بتوانیم در گروه‌های کالایی که مزیت نسبی نداریم، به فعالیت‌های بیشتری بپردازیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران معتقد است که اگر بخواهیم به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه دست یابیم، باید تغییراتی در همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی خود داشته باشیم.

وی بر لزوم ارتقای سهم تحقیق و توسعه (R&D) در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی تاکید کرد و گفت: در کشور شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری متعددی داریم که به این منظور می‌توانند کمک‌حال باشند، اما حمایت‌های کافی و شفاف از آنها انجام نشده است.

هاشمی با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در حوزه ارتقای داخلی‌سازی محصولات در پنج سال گذشته، متوسط عمق ساخت داخل تولیدات ایرانی را 65 تا 70 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: چه خوب می‌شد که می‌توانستیم قطعه سازان را در زنجیره تامین جهانی مشارکت دهیم.

وی اضافه کرد: اکنون تولیدکنندگان بزرگ جهانی، بین 30 تا 40 درصد از تامین اجزا و قطعات شان را برون‌سپاری می‌کنند و حتی بسیاری تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در ترکیه، نسبت به واردات قطعات از کشورمان اقدام می‌کنند.

وی همچنین، لزوم تقویت برند، توسعه هوشمندانه پیمان‌های منطقه‌ای و تعرفه‌های ترجیحی، استفاده از ظرفیت سازمان‌های بزرگ کشور نظیر ایمیدرو، تقویت زیرساخت‌های اساسی و شرکت‌های مادر (از جمله قالب‌سازی، تولید تجهیزات و ماشین‌سازی و تشکیل کنسرسیوم‌هایی با دیگر کشورها از جمله چینی‌ها)، اصلاح زیرساخت‌های حمل و نقلی و راه‌اندازی خطوط مونتاژ در کشورهایی که با محدودیت واردات کالاهای ساخته شده نهایی مواجه ایم، را از جمله دیگر مواردی برشمرد که برای رشد صادرات پایدار در این صنعت مورد نیاز است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران به سهم 13 درصدی صنعت از تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: با این وجود، سهم صنایع از کل مالیات پرداختی کشور 68 درصد است که ادامه این روند و عدم تناسب آن، نمی‌تواند علامت خوبی برای سرمایه‌گذاری مولد در این بخش باشد.

وی با بیان اینکه آمارها در حوزه کالاهای قاچاق برآوردی و تخمینی است، از سهم 35 درصدی کالاهای خارجی در بازار خبر داد و گفت: بخشی از این کالاها قاچاق بوده و بخش دیگر واردات قانونی است که از طریق ته‌لنجی، پیله‌وری، مناطق آزاد و غیره وارد می‌شود.

هاشمی درخصوص قیمت‌های لوازم‌خانگی و رکود شدید حاکم بر بازار، اظهار داشت: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه ناکافی برخی مواد در بورس، تهیه 30 تا 50 درصد اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان از بازار آزاد، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، مباحث پیمان‌کاری و غیره، بسیاری شرکت‌ها درخواست افزایش قیمت برای تولیدات خود داده‌اند.

وی با بیان اینکه شیوه «کاست پلاس» مورد استفاده توسط سازمان حمایت اشتباه است، تصریح‌کرد: با این حال انجمن موافق افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیست، بلکه باید اجازه داد که مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را متعادل کند.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته شاهد تحلیل رفتن قدرت خرید مردم به دلیل تورم بودیم و در این شرایط، افزایش قیمت لوازم‌خانگی کمکی به خروج این صنعت و بازار آن از رکود نمی‌کند.

خاطرنشان کرد: علی‌آبادی، وزیر صمت در سخنرانی‌های خود تاکید کرده که مخالف قیمت‌گذاری دستوری است و باید ساز و کار مناسب آن نیز طراحی شود.

وی در ادامه از برگزاری بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی (هامکس) توسط این انجمن و اخذ مجوز آن از سازمان توسعه تجارت خبر داد که آبان‌امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده