لزوم بهره‌برداری ایران از ظرفیت‌های تجاری پاکستان-راهبرد معاصر
پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

لزوم بهره‌برداری ایران از ظرفیت‌های تجاری پاکستان

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه پیش‌تر میزان تجارت میان ایران و پاکستان 5 میلیارد دلار در سال پیش‌بینی شده بود، گفت: به‌دلیل تحریم‌ها و اتخاذ نشدن تدابیر درست از سوی پاکستان و دولت گذشته، توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری دو کشور محقق نشد، اما می‌توان انتظار داشت با اتخاذ تمهیدات مناسب در دولت سیزدهم بیشتر از این رقم نیز روابط تجاری داشت.
پیرمحمد ملازهی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۳ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 05
کد خبر: ۱۹۷۶۶۲

لزوم بهره‌برداری ایران از ظرفیت‌های تجاری پاکستان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به پاکستان سفر کرده است، گفت: سفر به پاکستان به دعوت وزیر امور خارجه پاکستان انجام شد. ما با مقام‌های پاکستان درباره موضوعات مرزی، گردشگری و سیاسی گفت‌وگو خواهیم کرد. 

 

وزیر امور خارجه کشورمان وعده داد، فصل جدیدی از روابط میان دو‌ کشور در دولت سیزدهم آغاز شده است.

 

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه درباره ظرفیت های همکاری تجاری و سیاسی ایران و پاکستان و سفر  وزیر امور خارجه کشورمان به اسلام آباد، پایتخت پاکستان به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری میان دو کشور در بخش اقتصادی نیاز مبرم پاکستان به سوخت و انرژی است، زیرا این کشور از ناحیه تأمین انرژی به شدت زیر فشار است.

 

وی افزود: خوشبختانه ایران امکانات قابل توجهی برای صادرات انرژی به پاکستان داراست. هر چند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به عنوان دارندگان ذخایر انرژی در این موضوع می توانند رقیب ایران باشند، اما دولت سیزدهم می‌تواند از این فرصت برای صادرات انرژی به پاکستان به نحو احسن استفاده کند.

 

کارشناس مسائل منطقه توضیح داد: با وجود اینکه آمریکا می کوشد ذیل تحریم ها مانع تجارت خارجی ایران شود و به شکل گسترده ای تجارت ایران را در بخش های مختلفی محدود یا ممنوع کند، اما در برخی موارد ظرفیت همکاری های تجاری و اقتصادی با پاکستان بسیار بالا و قابل توجه است.

 

ملازهی گفت: وجود مرزهای طولانی میان ایران و پاکستان زمینه ساز تجارت حتی به صورت مرزی شده است. گسترش بازارچه های مرزی علاوه بر واردات و صادرات کالای مورد نیاز کمک شایان توجهی به اشتغال‌زایی مرزنشینان و درآمدزایی اقشاری می شود که عموماً زیر فشار مادی هستند و درآمد خاصی ندارند.

 

کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: پیش‌تر پیش بینی شده بود میزان تجارت میان ایران و پاکستان به 5 میلیارد دلار در سال برسد که به دلیل تحریم ها و اتخاذ نکردن تدابیر درست از سوی دولت پاکستان و دولت گذشته برای توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری، این میزان محقق نشد؛ اما می توان انتظار داشت با اتخاذ تمهیدات مناسب بیشتر از این رقم نیز ثبت شود.

 

ملازهی معتقد است: ایران به دلیل تحریم ها و دسترسی نداشتن به بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود می‌تواند از ظرفیت توسعه همکاری با پاکستان برای تأمین کالاهایی که مشمول تحریم هستند استفاده کند، یعنی پاکستان کالاهای مورد نیاز ایران را به‌ويژه در بخش صنعتی از غرب و کشورهای اروپایی خریداری و به ایران صادر کند، ایران نیز در مقابل می تواند سوخت مورد نیاز پاکستان را تأمین کند.

 

ایران به دلیل تحریم ها و دسترسی نداشتن به بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود می‌تواند از ظرفیت توسعه همکاری با پاکستان برای تأمین کالاهایی که مشمول تحریم هستند استفاده کند

وی بیان داشت: کالاهایی مانند برنج که در این کشور کشت می شود و بسیاری از کالاهایی که بعضاً می تواند مورد نیاز ایران باشد، ازجمله ظرفیت های صادراتی پاکستان به ایران است، ضمن اینکه ایران نیز می تواند صادرکننده محصولات صنعت پتروشیمی به پاکستان باشد.

 

ملازهی توضیح داد: ظرفیت های تجاری قابل توجهی میان دو کشور وجود دارد که باید با همکاری محقق و موانع موجود برداشته شود تا زمینه برای سایر همکاری ها در بخش های مختلف باز شود.

 

کارشناس سیاست خارجی درباره همکاری های دو کشور به‌ويژه در موضوعات امنیتی گفت: ایران و پاکستان در بخش حفاظت از امنیت مرزها می توانند همکاری کنند. ایران در حفظ امنیت مرزها می تواند با پاکستان همکاری، اما نباید در زمینه برخورد با استقلال طلبان در موضوع بلوچستان همکاری کند. 

 

وی افزود: نیازمند هوشیاری مسئولان در زمینه همکاری با پاکستان برای کاهش تنش زایی در منطقه بلوچ نشین هستیم، اما در حفظ مرزها ایران و پاکستان می توانند همکاری مطلوبی با هم داشته باشند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار