شورای نظامی نیجر: یک قدرت بزرگ خارجی در تدارک حمله به کشور ماست-راهبرد معاصر

شورای نظامی نیجر: یک قدرت بزرگ خارجی در تدارک حمله به کشور ماست

شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد که یک قدرت بزرگ خارجی در تدارک حمله نظامی به این کشور است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 07
کد خبر: ۱۹۸۱۹۴

به گزارش راهبرد معاصر، به دنبال تهدید صریح جامعه کشورهای غرب آفریقا برای اقدام نظامی علیه نیجر و حمایت آشکار فرانسه از مداخله نظامی در این کشور، شورای نظامی حاکم بر نیامی هشدار داد که یک قدرت بزرگ خارجی در تدارک حمله به نیجر است.

 

شورای نظامی نیجر اسمی از ابرقدرت مورد نظر نیاورده است اما دولت پاریس اخیرا از مداخله نظامی در نیجر با ادعای بازگرداندن دموکراسی به این کشور حمایت کرده بود.

 

شورای نظامی نیجر همچنین از باز استقرار نظامیان در دو کشور آفریقای مرکزی برای آمادگی در زمینه اقدام نظامی علیه این کشور خبر داد و هشدار داد که هرکشوری که زمینه اقدام نظامی عیله نیجر را تسهیل کند آن را دشمن تلقی خواهد کرد.

 

خبرنگار الجزیره در آفریقا همچنین گزارش داده است که ساحل عاج اعلام کرده که از هر گونه ابتکار اکوواس برای بازگرداندن نظم قانونی در نیجر حمایت خواهد کرد.

 

«جامعه اقتصادی کشورهای غربی آفریقا» یا «اکوواس» یک هفته قبل به کودتاچیان نیجر تا روز یکشنبه این هفته برای آزاد کردن محمد بازوم و بازگشت دوباره او به ریاست جمهوری ضرب الاجل داده بود که مورد حمایت فرانسه قرار گرفت.

 

«کاترین کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه با حمایت از تهدید بلوک اکوواس برای مداخله در نیجر ادعا کرد که این تهدید واقعی است و کودتاچیان در نیجر باید آن را جدی بگیرند. این مقام دولت فرانسه مدعی شد: «کودتاها دیگر مناسب نیستند. وقت آن است که به آن پایان دهیم.»

 

به دنبال پایان مهلت اکواس و نگرانی نیجر از اقدام نظامی علیه این کشور، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «وسیم نصر»، یک روزنامه نگار و پژوهشگر اندیشکده غربی «مرکز سوفان» ادعا کرد، کودتاچیان حاکم بر نیجر در آستانه رسیدن ضرب الاجل بلوک اکوواس از شرکت نظامی خصوصی «واگنر» درخواست کمک کرده‌اند.

 

یک مقام نظامی غربی که نامش را فاش نکرد نیز به آسوشیتدپرس مدعی شد،‌ غرب از گزارش‌ها درباره درخواست شورای نظامی نیجر از گروه واگنر برای دریافت کمک مطلع است.

 

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه دو هفته گذشته، علیه محمد بازوم رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و دو روز بعد از این اعلام تلویزیون ملی این کشور خبر داد عبدالرحمن تیچیانی رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

 

در پی این اعلام، مقامات نظامی نیجر از احتمال مداخله نظامی فرانسه و چند کشور آفریقایی در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند در اعتراض به دخالت‌‌های فرانسه به خیابان‌ها بیایند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده