اکواس درباره مداخله نظامی در نیجر هشدار داد-راهبرد معاصر

اکواس درباره مداخله نظامی در نیجر هشدار داد

کشور‌های حوزه غربی آفریقا می‌گویند اگر مذاکره و دیپلماسی نتواند کودتا در نیجر را حل کند، گزینه نظامی روی میز است.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۶ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 18
کد خبر: ۲۰۰۱۱۴

به گزارش راهبرد معاصر، کودتا ۲۶ ژوئیه در نیجر باعث برکناری محمد بازوم، رئیس جمهور نزدیک به غرب در این کشور شد. همین موضوع باعث نگرانی کشور‌های غربی به ویژه فرانسه که زمانی نیجر را تحت مستعمره خود داشت، از شرایط کشور شود. پس از ناکامی در حل و فصل این موضوع از طریق گفتگو، اکنون نگرانی درباره احتمال مداخله نظامی خارجی در این کشور بالا گرفته است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد آفریقایی اعلام کرد بلوک کشور‌های حوزه غرب آفریقا موسوم به اکواس (ECOWAS) آمادگی دارند در صورتی که تلاش‌های دیپلماتیک برای لغو کودتا در این کشور به ثمر نرسید، از گزینه نظامی در این زمینه استفاده کنند.

 

عبدالفتو موسی، کمیسر اکواس در امور سیاسی، صلح، و امنیت تاکید کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد که اگر سایر گزینه‌ها به شکست بیانجامد نیرو‌های نظامی کشور‌های حوزه غرب آفریقا آمادگی دارند به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند. با روی میز بودن همه گزینه ها، قانون اساسی بار دیگر در نیجر اجرایی خواهد شد.

 

نیجر میزبان نظامیان خارجی از کشور‌هایی همچون آمریکا، فرانسه، و ایتالیا برای مبارزه با گروه‌های تروریستی است. با این حال، منابع غربی نگرانی دارند نیجر همانند مالی پس از وقوع کودتا اقدام به اخراج نظامیان خارجی از این کشور کرده و شبه نظامیان گروه واگنر روسیه را در کشور مستقر کند.

 

مقامات نظامی کودتاگر در نیجر می‌گویند کشور‌های حوزه غربی آفریقا تحت تاثیر فرانسه قرار داشته و همگام با این کشور به دنبال مداخله در امور کشور هستند.

 

مالی و بورکینافاسو به عنوان دو همسایه نیجر که سابقه کودتای نظامی طی سالیان اخیر داشته اند هشدار داده اند هر گونه اقدام نظامی علیه نیجر، اعلان جنگ علیه آنان تلقی شده و این دو کشور وارد نبرد خواهند شد./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده