پیش‌نیاز کاهش مصرف انرژی چیست؟-راهبرد معاصر
سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

پیش‌نیاز کاهش مصرف انرژی چیست؟

سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوه بر فرهنگ‌سازی، تغییرات اساسی در استفاده از تجهیزات با بازدهی انرژی پایین پیش‌نیاز کاهش مصرف است، گفت: نیازمند وجود مدیرانی با شهامت هستیم که با حمایت از تولیداتی که به کاهش مصرف انرژی منجر می‌شوند، حمایت از تولید را رقم بزنند.
سید جواد حسینی کیا؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 03
کد خبر: ۲۰۲۵۱۰

کاهش مصرف انرژی در گرو تولیدات با بازدهی انرژی پایین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ وزارت نیرو در دولت سیزدهم به خوبی توانسته است با نگاهی راهبردی و مشترک محور نیاز جامعه را به نحو شایسته‌ای تأمین کند. در این رویکرد به عنوان معادله‌ای دو سر بُرد، علاوه بر تأمین برق پایدار مشترکان، شرایطی فراهم شده‌ است بتوانند هزینه‌های خانوار را در سبد انرژی به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

 

با علم به اینکه انرژی در زمره نیازهای اساسی زندگی امروزی قرار دارد، تأمین پایدار آن همواره به عنوان چالشی فراروی مشترکان در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری و صنعتی قرار داشته است. در چند سال اخیر با روند روزافزون گرما و وابستگی بیش از پیش زندگی ماشینی به صنعت برق، همواره تأمین برق پایدار به عنوان اصلی‌ترین هدف وزارت نیرو مورد توجه ویژه‌ای بوده است.

 

در این میان در کنار اقدامات و تدابیر ویژه وزارت نیرو برای عبور موفق از پیک بار، این مشترکان هستند که با رعایت مصرف هوشمندانه، خود را در موفقیت‌های وزارت نیرو سهیم کرده‌اند‌، زیرا در نبود همگامی و همراهی آنها و نبود برق پایدار چالشی دشوار برای بخش‌های مختلف برق ایجاد می‌شد.

 

بخش قابل توجهی از مصرف برق که در جای جای کشور شاهدیم، ناشی از تمرکز نداشتن بر فرهنگ سازی های مؤثر بر کاهش مصرف است

سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره آمارهای منتشر شده مبنی بر افزایش سرانه مصرف برق در ایران و عمده ترین دلایل افزایش مصرف برق در کشور به «راهبرد معاصر» گفت: در ایران برای بازدهی بیشتر و استفاده بهینه از انرژی باید از اسرافی که متأسفانه در همه حامل های انرژی به ثبت می رسد، جلوگیری کرد. 

 

وی با توصیه به خودداری از استفاده از لوازم خانگی با مصرف پایین، افزود: متأسفانه بخشی از تولیدات قدیمی که مصرف برق بسیار بالایی دارند، به دلیل نداشتن قدرت خرید مردم همچنان کار می کنند، در حالی که لازم است لوازم خانگی با مصرف پایین جایگزین شود.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مردم در فصل گرم در بسیاری از شهرهایی که نیازی به استفاده از کولر گازی وجود ندارد، برای سرمادهی بیشتر از کولر گازی استفاده می کنند، در حالی که دیگر کشورها شبیه به ایران چنین مصارفی ندارند. علاوه بر این، برخی دارای چند یخچال، تلویزیون و ... هستند که ناخودآگاه بدون اینکه استفاده از آنها برای خانوار ضرورتی داشته باشد، در حال مصرف برق هستند.

 

حسینی کیا گفت: بخش قابل توجهی از مصرف برق که در جای جای کشور شاهدیم، ناشی از تمرکز نداشتن بر فرهنگ سازی های مؤثر بر کاهش مصرف است، در حالی که کشورهای توسعه یافته روی این موضوع بسیار کار کرده اند که ماحصل آن مصرف درست است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کنار فرهنگ سازی برای آموزش مصرف بهینه حامل های انرژی به مردم، باید به موضوع مهم تغییرات اساسی در استفاده از تجهیزات با بازدهی انرژی پایین پرداخت، زیرا چنین تجهیزاتی به افزایش مصرف برق منجر می شود.

 

وی افزود: به شدت نیازمند تغییر رویکرد بخش تولید لوازم خانگی و تجهیزات در زمینه مصرف انرژی اعم از گاز، برق و بنزین هستیم. امروز فناوری های ساخت در دنیا به سمتی حرکت کرده که علاوه بر زیباسازی ظاهری، توجه شایانی به رعایت کم مصرفی تجهیزات و ارتقای استاندارد آنها در کاهش مصرف انرژی دارد؛ موضوعی که برای کاهش مصرف باید در ایران به آن توجه شود.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره برخورد با مشترکان پر مصرف گفت: عدالت حکم می کند علاوه بر فرهنگ‌سازی و تغییر رویکرد در تولید کالایی با مصرف پایین انرژی، با مشترکان پرمصرف برخورد شود و مشمول جریمه های سنگین شوند. این فرهنگ باید از بین برود که «مصرف می کنم و پول آن را می پردازم»، زیرا پولی که مشترک بابت مصرف بیشتر می پردازد، نمی تواند پیامدهای سنگینی که بر بخش های دیگر مانند خاموشی صنایع و بخش خانگی تحمیل می شود، جبران کند.

 

وی افزود: میان مدیران اجرایی نیازمند افرادی جسور هستیم تا با شرکت هایی که می توانند بخاری ها یا لوازم خانگی کم مصرف بسازند و با تسهیلات ارزان و قیمت های مناسب به مردم تحویل دهند، همکاری لازم داشت.

 

عدالت حکم می کند علاوه بر فرهنگ‌سازی و تغییر رویکرد در تولید کالایی با مصرف پایین انرژی، با مشترکان پرمصرف برخورد شود

حسینی کیا گفت: امروز شرکت های بزرگی وجود دارند که برای تعویض بخاری ها یا سایر کالاهای پرمصرف در حوزه گاز و برق پیشنهاد می دهند به میزانی از صرفه جویی در مصرف گاز و برق که به وسیله تولیدات ساخت آنها ایجاد می شود، برای رونق تولید خود همان میزان  گاز و برق از دولت دریافت کنند.

 

وی افزود: این شرکت‌ها حاضرند بخاری و در و پنجره های معمولی را تعویض کنند تا به لحاظ کاهش مصرف انرژی، کشور در شرایط بهتری قرار بگیرد، ولی متأسفانه پشت درهای بسته مانده اند. نیازمند وجود مدیرانی با شهامت در این بخش ها هستیم که با حمایت از تولیداتی که به کاهش مصرف انرژی منجر می‌شوند، حمایت از تولید را رقم بزنند.



ارسال نظر
تحلیل های برگزیده