سناتور ارشد آمریکایی: دعوت از ظریف بی احترامی به ترامپ است!-راهبرد معاصر

سناتور ارشد آمریکایی: دعوت از ظریف بی احترامی به ترامپ است!

سناتور لیندزی گراهام عضو ارشد سنای آمریکا در توئیتی مدعی شد که دعوت از ظریف برای حضور در محل برگزاری سران هفت کشور صنعتی نشانه ضعف ایران و بی احترامی به رئیس جمهور ترامپ است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 26
کد خبر: ۲۰۲۶۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه‌های جهانی عصر دیروز از حضور نابهنگام محمد جواد ظریف در محل نشست جی ۷ خبر دادند، خبری که بلافاصله به صدر اخبار جهانی بدل شد. این سفر از آن رو غیرمنتظره بود که پیشتر درباره آن اطلاع‌رسانی نشده بود، ضمن اینکه ظریف روز جمعه در پاریس بود و با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار و درباره طرح‌های دو کشور برای کاهش تنش بین تهران و واشینگتن مذاکره کرده بود.

 

حواشی پیرامون این دیدار و حرف‌های احتمالی رد و بدل شده میان وزیر ایرانی و همتای فرانسوی‌اش تا به امروز مورد گمانه‌زنی‌های متعددی قرار گرفته است.

 

کاخ سفید در اقدامی قابل تامل  اعلام کرده است که دونالد ترامپ از خبر سفر ظریف به بیاریتز "غافلگیر" شده است. حال آن که مقامات فرانسه صراحتا بیان نموده‌اند که به دلیل "حساسیت موضوع" این خبر کوتاه قبلا به اطلاع همه رسیده است.

 

کاخ الیزه روز یکشنبه سوم شهریور اعلام کرده بود که سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به اجلاس گروه ۷  به بیاریتز با توافق ترامپ انجام گرفته است. مکرون نیز شخصا در بیاریتز با وزیر خارجه ایران دیدار کرد.

 

واکنش‌های متعدد به این سفر از سوی طرفین همچنان ادامه دارد. سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهام روز یکشنبه سوم شهریور با فرستادن یک رشته توئیت، نسبت به این مسئله که آیا دولت فرانسه از قبل موضوع سفر وزیر خارجه ایران به محل برگزاری نشست گروه هفت را با آمریکا در میان گذاشته باشد، ابراز تردید کرد.

 

این عضو ارشد سنا گفت که اگر فرانسوی‌ها واقعا بدون مشورت با آمریکا، ظریف، وزیر امور خارجه ایران، را به گروه هفت دعوت کرده باشند، این نشانه ضعف زیاد ایران و بی‌احترامی به پرزیدنت ترامپ است.

 

این سناتور جمهوری‌خواه نوشته است: «شنیدن این خبر که اروپایی‌ها دارند بار دیگر با ایرانی‌ها مذاکره می‌کنند مایه آرامش خاطر من نیست. آقای رئیس‌‌جمهوری، به ایستادگی قاطعانه‌‌تان در برابر تجاوزگری [رژیم] ایران ادامه دهید.»

 

سناتور گراهام در ادامه یادآور شده است: «تنها توافق خوب [توافقی است که از طریق آن] بتوان مطمئن شد که ایرانی‌ها هرگز نمی‌توانند سوخت هسته‌ای خودشان را تولید کنند.... زیرا از آن طریق است که آنها می‌توانند به یک بمب دست یابند.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده