بلینکن با السودانی دیدار کرد/ دعوت از نخست وزیر عراق برای سفر به واشنگتن-راهبرد معاصر

بلینکن با السودانی دیدار کرد/ دعوت از نخست وزیر عراق برای سفر به واشنگتن

وزیر خارجه آمریکا با نخست وزیر عراق دیدار کرد و از سوی «جو بایدن» السودانی را برای سفر به واشنگتن دعوت کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 19
کد خبر: ۲۰۴۶۷۴

به گزارش راهبرد معاصر، دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور امروز در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست سالیانه مجمع سازمان ملل در نیویورک با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

 

بر اساس این بیانیه، وزیر امور خارجه آمریکا دعوت «جو بایدن» رئیس جمهور کشورش را به السودانی برای بازدید از کاخ سفید به منظور بررسی توسعه روابط دوجانبه بین دو کشور انتقال داد.

 

نخست وزیر عراق نیز ضمن تشکر از این دعوت، آمادگی خود را برای پاسخ به آن در تاریخی که بعدا مشخص خواهد شد، اعلام کرد. شیاع السودانی در این دیدار بر اهمیت از سرگیری کار کمیته مشترک عراق و آمریکا که به چارچوب توافق راهبردی بین دو کشور اختصاص دارد تاکید کرد.

 

نخست وزیر عراق همچنین به تعدادی از نکات مهم برای همکاری‌های دوجانبه و سفر هیات عراقی به ریاست وزیر دفاع این کشور به واشنگتن و گفتگو در خصوص روابط با نیرو‌های ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم اشاره کرد و افزود: عراق به توسعه روابط شراکتی با آمریکا در زمینه‌های مقابله با اثرات تغییرات آب و هوا و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و مشارکت شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در عراق علاقه‌مند است.

 

وی در عین حال با توجه به قابلیت‌ها و توانایی‌های رزمی رو به رشد نیرو‌های امنیتی عراق و توانایی‌های آن‌ها برای حفظ امنیت در سراسر این کشور بر همکاری مشترک در زمینه امنیتی برای مبارزه با داعش تاکید کرد.

 

وزیر خارج آمریکا نیز در این دیدار از اقدامات عملی دولت عراق برای ایجاد تنوع در منابع انرژی، سرمایه‌گذاری بهینه در گاز و دستیابی به خودکفایی از طریق امضای قرارداد با شرکت توتال و تلاش برای متصل کردن شبکه برق عراق با کشور‌های همسایه قدردانی کرد.

 

بلینکن گفت که آمریکا به همکاری با عراق در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی، توسعه زیرساخت‌ها و توسعه مشارکت در زمینه‌های مختلف علاقه‌مند است.وی بدون اشاره به جنایت‌های سه دهه گذشته آمریکا در عراق ادعا کرد که واشنگتن از ثبات، توسعه و شکوفایی عراق حمایت می‌کند./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار