تکاپوی مجدد فرانسه برای میانجیگری میان تهران-واشنگتن-راهبرد معاصر

تکاپوی مجدد فرانسه برای میانجیگری میان تهران-واشنگتن

امانوئل مکرون امروز گفت که با حسن روحانی در رابطه با آنچه در نشست هفت کشوری صنعتی رد و بدل شد تماس خواهد گرفت.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 27
کد خبر: ۲۰۴۶۹

به گزارش راهبرد معاصر، اظهارات امانوئل مکرون و دونالد ترامپ در نشست پایانی سران هفت کشور صنعتی و واکنش‌های ایرانی و بین المللی به آن، همچنان در صدر اخبار شماری از رسانه‌های بین‌المللی قرار دارد. مکرون در اظهاراتش گفته بود که مذاکرات برای فراهم کردن مقدمات ملاقات آقای ترامپ با حسن روحانی در جریان است و من امیدوارم در هفته‌های آینده، بر اساس این گفتگو‌ها بتوانیم شاهد دیدار پرزیدنت روحانی و پرزیدنت روحانی باشیم.

 

رئیس جمهور فرانسه گفت که در جریان برگزاری نشست سران گروه 7 به ترامپ قصد خود برای دعوت از ظریف را اعلام کردم. این ایده فرانسه بود که ایران را برای مذاکره مجدد دعوت کند اما این اقدام به نمایندگی از آمریکا نبوده است.

 

رئیس جمهور آمریکا نیز در آن گفتگو اظهار داشت که در صورتی که شرایط مناسب باشد با رئیس جمهور ایران دیدار خواهد کرد اما وی با این حال تهدید کرد که در صورتی که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای باشد، با قدرتی شدید مواجه خواهد شد.

 

گمانه زنی‌ها پیرامون احتمال دیدار طرفین در حالی بالا گرفته بود که اظهارات امروز روحانی و ظریف به نوعی آب پاکی را بر خواست مکرون ریخت. روحانی امروز تاکید کرد بر این‌که ما به دنبال حل مسائل و مشکلات هستیم و مشکلات از راه معقول هستیم، تصریح کرد: ما به دنبال عکس (گرفتن) نیستیم این‌که کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، امکان‌پذیر نیست، فوتوشاپش امکان‌پذیر است، اما ثبت تصویر واقعی‌ آن امکان‌پذیر نیست مگر آنکه آمریکایی‌ها روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه‌شان دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند؛ در آن زمان شرایط جدیدی خواهد بود که می‌شود فکر کرد و بر اساس آنچه که منافع ملی‌مان خواهد بود حرکت کرد.

 

ظریف نیز در اظهاراتی صریح تر هرگونه دیداری را منتفی تلقی کرد. وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات مکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر آمادگی این کشور برای برگزاری ملاقات میان ترامپ و روحانی گفت: در سفر بیاریتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست.

 

همین مساله موجب شد تا امروز مکرون مجددا به تکاپو افتاده و اظهار دارد که می‌بایست به تماس با روحانی بپردازد. مکرون گفت: "با رئیس جمهوری ایران تماس خواهم گرفت و در این زمینه با او صحبت می کنم."

 

بنابر ویدیوی منتشره در روز سه شنبه بر روی توئیتر تارنمای کاخ الیزه، "امانوئل مکرون" در اظهارات خود در کنفرانس خبری پایانی چهل وپنجمین اجلاس سران گروه ۷ در بیاریتز فرانسه به خبرنگاران افزود: همکاری سه کشور اروپایی که توافق را امضا کرده ایم خیلی مهم است و تمام طرف ها باید با احتیاط رفتار کنند.

 

او تصریح کرد: فرانسه با ایران صحبت کرد که به یک وضعیت روشن تری برسد و یک پیام مثبت در باره قصد خودمان درباره ایران و آمریکا و شرایطی که وجود دارد داشته باشیم.

 

مکرون گفت: همچنین یک دیدار، اگر شرایط مثبت باشد به وجود بیاید. امیدوارم به راه حلی برسیم و آن را اجرا کنیم.

 

رئیس جمهوری فرانسه با تشکر از نخست وزیر ژاپن و راهکار ارایه شده از سوی آبه شینزو اظهار داشت: با روحانی تماس خواهم گرفت و در این زمینه با او گفت و گو می کنم.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده