معجزه سبزی مارچوبه باغی در صنعت غذا و دارو-راهبرد معاصر

معجزه سبزی مارچوبه باغی در صنعت غذا و دارو

مارچوبه باغی یک گیاه چندساله از خانواده Asparagaceae است که بومی آسیا، شمال آفریقا و اروپا می‌باشد. این گونه مهمترین جنس مارچوبه از نظر اقتصادی است که ارزش غذایی، دارویی و صنعتی بسیار بالایی دارد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 20
کد خبر: ۲۰۴۹۷۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ مارچوبه باغی یک گیاه چندساله از خانواده Asparagaceae است که بومی آسیا، شمال آفریقا و اروپا می‌باشد. این گونه مهمترین جنس مارچوبه از نظر اقتصادی است که ارزش غذایی، دارویی و صنعتی بسیار بالایی دارد.

مارچوبه غنی از ترکیبات مفید مثل فلاونوییدها، ساپونین‌ها و گلوتاتیون است که خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مارچوبه از لحاظ کیفیت و کمیت آنتی اکسیدان‌ها مقام اول در بین ۲۳ سبزی پرمصرف به عنوان یک غذا - دارو را داراست.

چندین ترکیب مهم و اساسی مانند فیبر‌های غذایی، آمینواسید‌ها مشتقات الیگوساکارید‌ها فلاونویید‌ها ساپونین‌های استروییدی ویتامین‌ها مواد معدنی از ریشه‌ها و ساقه‌های آن استخراج شده است.  مطالعات دارویی روی این گیاه اثرات ضد التهابی سیتوتوکسیک ضد جهش ژنتیکی و ضد قارچی آن را نشان داده است.

در هند از جوشانده ریشه‌های مارچوبه برای مقابله با درد‌های مفصلی زانو و ران، پاک کردن مثانه از مواد مضری که باعث نقرس می‌شود، باروری، کاهش درد قاعدگی و افزایش شیر در مادران شیرده استفاده میکنند

اسید‌های هیدروکسی سینامیک موجود در اسپیر‌های مارچوبه سبز به ویژه اسید فرولیک، آنتی اکسیدان‌های قوی هستند و در پیشگیری از بیماری‌های آلزایمر، دیابت، انواع سرطان، فشارخون، آترواسکلروز و بیماری‌های التهابی اهمیت دارند.

فروکتان ها، به طور عمده فروکتوالیگوساکاریدها، نیز در اسپیر مارچوبه در مقادیر کمتر وجود دارند. فروکتوالیگوساکارید‌ها اثر سودمندی روی سلامت انسان دارند، زیرا آن‌ها پروبیوتیک هستند.

بررسی‌ها نشان داده است که فروکتوالیگوساکارید‌ها و اینولین جذب کلسیم را در روده انسان و حیوان افزایش می‌دهند.  مارچوبه همراه با بعضی گیاهان دارای بیشترین مقدار آمینواسید مورد نیاز بدن انسان است.

ساپونین‌های مارچوبه گلیکوزید‌های استروییدی هستند که پروتودیوزین در آن به مقدار فراوان وجود دارد. اهمیت این ترکیب در مقابل سلول‌های سرطانی انسانی ثابت شده است. / بهداشت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده