نقش مرز نامزئی ایرلند در چالش برگزیت-راهبرد معاصر

نقش مرز نامزئی ایرلند در چالش برگزیت

بوریس جانسون کمتر سه ماه فرصت دارد تا با دستیابی به توافقی با اتحادیه اروپا، با کمترین خسارت ممکن بریتانیا را از این اتحادیه خارج نماید. با این حال تصور می‌شود که طرح نامرئی مرز میان دو ایرلند به بزرگترین چالش میان طرفین بدل شده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 28
کد خبر: ۲۰۵۱۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نتیجه غیرقابل تصور آن از سوی جامعه مبنی بر آری گفتن به طرح خروج، تا به امروز منجر به سقوط دو دولت دیوید کامرون و ترزا می شده است. با این حال و با وجود روی کار آمدن بوریس جانسون به عنوان حامی این طرح در جایگاه نخست وزیری، هم چنان ابهام‌های فزاینده‌ای جهت تحقق این مسئله وجود دارد.

 

جانسون که تنها کمتر از سه ماه برای رسیدن به هرگونه توافقی فرصت دارد، بر دامنه‌ی رایزنی‌هایش با مقامات اروپایی افزوده است. در همین زمینه وی در گفت وگویی تلفنی با ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا تأکید کرد که پافشاری اتحادیه اروپا بر طرح پشتوانه مرزی ایرلند (بک استاپ) مانع دستیابی لندن و بروکسل به توافق برگزیت خواهد شد.

 

اروپا معتقد است یکی از موانع دستیابی به توافق با لندن، نامعلوم بودن مرز میان دو ایرلند در فردای توافق احتمالی میان انگلیس و اروپاست. بروکسل معتقد است که لندن باید از برقراری مرز سخت میان دو ایرلند خودداری کند و ناحیه ایرلند شمالی و ایرلند جنوبی(به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا) باید دارای مراودات مرزی آسان باشند.

 

در مقابل، انگلیس اتحادیه اروپا را متهم می کند که این دخالت ها در واقع دخالت در حق حاکمیت لندن بر جغرافیای خویش است. اتحادیه چنین استدلالی را قبول ندارد و می گوید مردم در ایرلند شمالی به ماندن  در اتحادیه رأی داده بودند و نه خروج. با این حال، نخست وزیر بریتانیا در این مکالمه تلفنی به رئیس کمیسیون اروپا گفته است که «در صورت عدم لغو طرح پشتوانه مرزی ایرلند، چشم اندازی برای توافق وجود ندارد.»

 

جانسون مدعی شده که در صورت تداوم اصرار اروپا بر این طرح، "خروج بدون توافق" را در دستور کار قرار خواهد داد.

 

در همین حال، احزاب مخالف انگلیس روز سه شنبه اعلام کردند که به ائتلافی برای جلوگیری از طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) بدون توافق دست پیدا کرده اند.

 

به گزارش روزنامه گاردین، پارلمان انگلیس هفته آینده از تعطیلات تابستانی باز می گردد و در حال آماده سازی برای مقابله با بوریس جانسون نخست وزیر جدید است که قول داده اواخر ماه اکتبر، با یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

 

احزاب مخالف دولت جانسون در صدد آن هستند؛ با تشکیل ائتلاف و از طریق تصویب قانون یا برگزاری رأی عدم اعتماد به دولت، به مخالفت با طرح برگزیت دولت اقدام کنند.

 

در همین زمینه، جرمی کوربن رهبر حزب کارگر روز سه‌شنبه میزبان گفت وگو با حزب ملی اسکاتلند، لیبرال دموکراتها، حزب سبز و گروه مستقل برای تغییر در مورد تاکتیکها با هدف جلوگیری از خروج بدون توافق بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده