بولتون پاسخ روحانی را داد-راهبرد معاصر

بولتون پاسخ روحانی را داد

مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار داشت که دیدار احتمالی میان روحانی و ترامپ به منزله‌ی کوتاه آمدن آمریکا نیست و تا تحقق یک توافق جامع، هیچ فشاری بر ایران کاسته نخواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 28
کد خبر: ۲۰۵۲۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در طول دو روز گذشته مواضع متناقضی را اتخاذ نموده است. وی همزمان با برگزاری اجلاس گروه هفت در فرانسه، در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی اظهار داشته بود که: «معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ایران است.»

 

با این حال و در کمتر از ۲۴ ساعت از مواضع پیشینش عدول کرده و این گونه با كنايه‌اي خطاب به ترامپ گفت: «ما به دنبال عكس (گرفتن) نيستيم اينكه كسي بخواهد با حسن روحاني عكس بگيرد، امكان‌پذير نيست، فتوشاپش امكان‌پذير است، اما ثبت تصوير واقعي‌ آن امكان‌پذير نيست.»

 

حال و پس از این اظهارات، جان بولتون که در اوکراین به سر می‌برد به این حواشی واکنش نشان داده و ایران تا پذیرش خواست حداکثری آمریکا تشویق نموده است. مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید که خواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای گفت‌گو با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، درباره برنامه هسته‌ای تهران «به معنای نرم شدن سیاست سختگیرانه واشینگتن علیه جمهوری اسلامی نیست».

 

جان بولتون در مصاحبه‌ای مفصل با رادیو اروپای آزادی گفت ترامپ مدت‌هاست که به روشنی گفته است که «آماده‌ دیدار با هر کسی است. ایشان یک مذاکره‌کننده است. یک معامله‌گر». وی در عین حال افزود: «اما گفت‌وگو با آنها [ایرانی‌ها] برای پرزیدنت ترامپ به معنای این نیست که موضع [آمریکا] در حال تغییر است».

 

مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: «اگر شما به آنچه که پرزیدنت ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران گفته‌اند توجه کنید، که آن را بدترین توافق در تاریخ دیپلماسی آمریکا خوانده‌ است- دیدگاهی که از نظر من با واقعیات می‌خواند- ایشان قرار نیست دوباره همان اشتباه پرزیدنت اوباما را انجام دهند».

 

ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی موسوم به «برجام» دست یافتند تا یک دهه اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها را حل‌وفصل کنند. آمریکا تا ۱۸ اردیبهشت پارسال به برجام پایبند بود ولی بعد از آن خارج شد و تحریم‌های معلق شده ایران را برگرداند.

 

جان بولتون می‌گوید: «این ایده که ایران یکسری مزایای اقتصادی ملموس دریافت کند صرفا برای اینکه کارهایی انجام ندهد که اساسا نباید انجام بدهد، در گام نخست یک اقدام کارساز نیست».

 

وی افزود: «اگر بعدا یک توافق جامع بدست آید البته که در نتیجه آن همه تحریم‌های ایران لغو خواهد شد». مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: «هر زمان که رژیم ایران برای چنین گفت‌وگویی آماده باشد، در نتیجه ملاقاتی صورت خواهد گرفت».

 

یک روز پیشتر، دونالد ترامپ در یک نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی‌اش گفت که اگر شرایط ملاقات با حسن روحانی فراهم شود، آماده انجام این دیدار است.

 

وی در این زمینه شرایطی مطرح کرد و افزود: ما نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالستیک داشته باشد و دوره توافق باید طولانی‌تر باشد.

 

در همین راستا و پیشتر مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا ۱۲ شرط را به عنوان گام‌های مهم برای تغییر رفتار ایران اعلام کرده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده