کاخ سفید: انتظار داریم ظرف ۲۴ ساعت آینده درگیری‌ها در غزه متوقف شود-راهبرد معاصر

کاخ سفید: انتظار داریم ظرف ۲۴ ساعت آینده درگیری‌ها در غزه متوقف شود

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که زمانی برای آغاز توقف درگیری‌ها در غزه مشخص نشده است، اما انتظار داریم درگیری‌ها در ۲۴ ساعت آینده متوقف شود.
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 23
کد خبر: ۲۱۴۹۷۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز گفت: زمان تعیین شده‌ای برای آتش‌بس در غزه مشخص نشده و قطر آغاز آتش‌بس را اعلام می‌کند، اما انتظار داریم طی ۲۴ ساعت آینده درگیری‌ها متوقف شود.

مشاور امنیت ملی بایدن در عین حال افزود: قطر آغاز توقف درگیری‌ها را اعلام خواهد کرد. سالیوان همچنین ادعا کرد: بر اساس ارزیابی‌های آمریکا، سازمان‌های جنایتکار احتمالا در کنار برخی از گروه‌های شبه‌نظامی در غزه گروگان در اختیار دارند. تعدادی از گروگان‌ها نیز در اختیار حماس است.

وی مدعی شد: احتمالا حماس از آتش‌بس چهار روزه آتی برای سازماندهی مجدد استفاده خواهد کرد، اما اسرائیل این هزینه را در مقابل «منافع انسانی پیوستن مجدد گروگان‌ها به خانواده‌هایشان» سنجیده است.

کاخ سفید نیز با استقبال از این توافق مدعی شد: از این توقف وقت برای ارائه کمک‌های بیشتر به فلسطینیان و انتقال آن‌ها به مناطق امن استقبال می‌کنیم.

یک سخنگوی کاخ سفید گفت: توافق تبادل گروگان‌ها، نشانه دیگری از دیپلماسی دولت ایالات متحده آمریکا و عزم آن برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی به وطن است.

سخنگوی کاخ سفید گفت: بایدن به تلاش خود برای آزادی دیگر گروگان‌ها در غزه طی هفته‌های آینده ادامه خواهد داد و به طور منظم با سران اسرائیل، قطر و مصر برای پیشبرد گفت‌وگوی آزادی گروگان‌ها و رسیدن به توافق در ارتباط بود.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری با آتش بس موقت ۴ روزه موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آن‌ها آزاد خواهند شد. تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق، افزایش خواهد یافت.

بر اساس این توافق، حملات و پرواز جنگنده‌ها و هواپیما‌های رژیم اسرائیل طی چهار روز آتش بس در جنوب و شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر متوقف خواهد شد و تل آویو متعهد شده است که به هیچ فردی در همه مناطق نوار غزه تعرض و حمله نکند و مردم آزادی عبور از شمال غزه به سمت جنوب در امتداد خیابان صلاح الدین را خواهند داشت.

این آتش بس ورود تعداد بیشتری از کاروان‌های بشردوستانه و کمک‌های امدادی به غزه از جمله سوخت تعیین شده برای نیاز‌های بشردوستانه را امکان پذیر ساخته است. / ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده