محمد یوسفی درگذشت + بیوگرافی و علت مرگ-راهبرد معاصر

محمد یوسفی درگذشت + بیوگرافی و علت مرگ

استاد آی محمد یوسفی نوازنده دوتار سنتی در سبک ابریشم نوازی بر اثر کهولت سن و پس از تحمل 12 روز بیماری، در سن 88 سالگی درگذشت
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 08
کد خبر: ۲۱۸۰۸

به گزارش راهبرد معاصر ؛ بخشی آی محمد یوسفی، بزرگترین استاد ابریشم نوازی ایران بر اثر کهولت سن و پس از تحمل 12 روز رنج بیماری، در سن 88 سالگی در یکی از روستاهای شهرستان درگز دیده از این جهان فرو بست.

 

این استاد بزرگ موسیقی در سال 1310 در روستای تگن از منطقه درونگر درگز به دنیا آمد و بنا بر اظهار فرزند آن مرحوم از سن 15 سالگی تحت نظر استاد اولیا قلی یگانه شروع به یادگیری دوتار آن هم به سبک ابریشم نوازی کرد.

 

امرار معاش این مرد بزرگ از طریق کشاورزی و دامداری بوده و در طول مدت عمر خود صاحب 11 اولاد دختر و پسر شده بود.

به اعتقاد استاد آی محمد یوسفی، صدای ساز می بایست با صدای انسان هماهنگ و همگن باشد بنابراین هیچگاه از سیم دوتار که صدای زیر داشت استفاده نمی کرد و ابریشم نوازی را در پیش گرفته بود.

 

او که از قدیمی و اصیل ‌ترین بخشی های شهرستان و کشور بود در موسیقی خود معمولا در موسیقی خود به داستان سرایی و نقل افسانه‌ها و آیین ‌های قومی و منطقه‌ای می پرداخت.

 

استاد یوسفی در مدت فعالیت خود به جشنواره های مختلف موسیقی دعوت شده و جوایز و مقام های متعددی را دریافت کرده بود که آخرین آنها جشنواره موسیقی استان کرمان بود؛ او همچنین به دعوت یکی از اساتید موسیقی، برای اجرا به کشور اتریش رفته بود.

 

آی محمد یوسفی همچنین سالها به عنوان استاد، پیشکسوت و داور در جشنواره های موسیقی استانی و کشوری شرکت می کرد.

اگرچه استاد یوسفی شاگردانی هم در سبک ابریشم نوازی تربیت کرد اما با فوت او و با توجه به اینکه در چند ساله اخیر توجه آنچنانی به موسیقی دوتار نمی شود، افراد میل و رغبتی برای فعالیت در این رشته ندارند.

 

ای کاش مسئولین امر، توجه به هنرمندان و اساتیدی همچون آی محمد یوسفی را موکول به پس از مرگ آنها و گرفتن مراسم گرامیداشت و یادبود نکنند؛ هستند افرادی که سالها برای موسیقی و هنر این مرز و بوم زحمت ها کشیده اند اما امروز در تامین معیشت خود مانده و هیچ توجهی به آنها نمی شود.

منبع : صبح طوس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده