از سرگیری مذاکرات نظامی عربستان و آمریکا-راهبرد معاصر

از سرگیری مذاکرات نظامی عربستان و آمریکا

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که «مذاکرات دفاعی» آمریکا و عربستان سعودی که عادی سازی روابط ریاض با تل‌آویو نیز بخشی از آن است، طی هفته‌های گذشته ‌آغاز شده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 31
کد خبر: ۲۲۶۱۴۹

به گزارش راهبرد معاصر، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که عربستان سعودی مذاکرات خود با آمریکا در خصوص مناسبات مستحکم‌تر دفاعی را بعد از توقف این مذاکرات در پی آغاز عملیات طوفان الاقصی از سر گرفته است.

 

منابع مطلع به بلومبرگ اعلام کردند که مذاکرات جدید در شهر العلا واقع در شمال غربی عربستان سعودی و بین محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و تعدادی از اعضای مجلس سنای آمریکا در ژانویه انجام شده است.

 

این منابع همچنین اعلام کردند که برنامه کاری این مذاکرات شامل احیای مذاکرات گذشته در خصوص امضای توافقنامه دفاعی است که شامل عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی نیز می‌شود.

 

این در حالی است که ریما بنت بندر سفیر عربستان در آمریکا در همین راستا دو هفته پیش گفته بود که کشورش قادر به ادامه مذاکرات در خصوص عادی‌سازی روابط با اسراییل قبل از آتش‌بس در غزه نیست.

 

دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا برای رسیدن به امتیازی قابل توجه در انتخابات ریاست جمهوری فراروی این کشور تلاش عمده‌ای برای امضای توافق عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده بود که روند مذاکرات با آغاز عملیات طوفان الاقصی متوقف شد. بخشی از این مذاکرات شامل تضمین‌های امنیتی از سوی واشنگتن و کمک به توسعه برنامه هسته‌ای عربستان است.

 

در همین رابطه جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی گفت که آمریکا همچنان به امکان عادی سازی روابط بین اسراییل و عربستان سعودی امیدوار است، حتی در شرایطی که تمرکز دولت بر تمدید توافق موسوم به آبراهام است که در دوران ترامپ امضا شد، مورد انتقاد فزاینده ای قرار گرفته است و اسراییل به طور قاطع درخواست ها را برای تشکیل دولت فلسطین رد می کند./ مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار