نقش احتمالی منافقین در حمله به پایگاه های حشدالشعبی-راهبرد معاصر

نقش احتمالی منافقین در حمله به پایگاه های حشدالشعبی

نخست وزیر عراق در سخنانی که اخیرا صورت داده از نقش احتمالی سازمان تروریستی مجاهدین خلق در حمله به پایگاه های حشدالشعبی پرده برداشته است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 21
کد خبر: ۲۲۹۰۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ هفته هاست که کارشناسان و فعالین مسائل منطقه نسبت به مبدا حملات اخیر به پایگاه های حشدالشعبی در عراق به گمانه زنی می پردازند. پیشتر مقامات عراقی با ارجاع مسئله به سازمان ملل متحد، عملا نوک حملات را به سوی رژیم صهیونیستی نشانه گرفتند.

 

ابو مهدی المهندس معاون رئیس هیئت حشد شعبی عراق در این باره اظهار داشته بود: اطلاعات دقیق و تایید شده ای داریم که آمریکایی ها امسال ۴ پهپاد اسرائیلی از طریق آذربایجان وارد عراق کرده اند تا زیر مجموعه ناوگان نیروهای آمریکایی جهت اجرای عملیات هوایی و حمله به مقرهای نظامی عراق عمل کنند. ما همچنین اطلاعات دیگر، نقشه‌ها و فایل‌های صوتی در مورد همه انواع هواپیماهای آمریکایی داریم و می‌دانیم که مدت زمان و ساعات پرواز آن‌ها کی و چه زمانی است. اخیرا اقدام به شناسایی مواضع ما به جای اینکه داعش را دنبال کنند، کرده اند.

 

وی بیان کرد: ما در عین حال که این جزییات را و طرح های آتی برای حذف برخی شخصیت های جهادی و حامی حشد شعبی را فاش می کنیم؛ اعلام می داریم که مسئول اول و آخر آنچه رخ داده است نیروهای آمریکایی هستند و ما آنها را از این روز به بعد مسئول می دانیم و گزینه ای نداریم مگر دفاع از خودمان و مواضعمان با سلاحی که در اختیار داریم و به کارگیری سلاح پیشرفته تر.

 

«گردان‌های حزب‌الله» عراق از زیر‌شاخه‌های حشد‌الشعبی عراق نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تعرض به پایگاه های نیروهای حشد الشعبی، کار آمریکا است. طی یک ماه گذشته‌، چهار بار پایگاه های حشدالشعبی هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

 

در این بیانیه آمده است: بعد از پایان مقابله با داعش، آمریکا وارد مرحله حمله مستقیم به مراکز و پایگاه های حشد الشعبی شده است.

 

حال اما نخست وزیر عراق گزینه دیگری را نیز در این باره مطرح نموده است. عادل عبدالمهدی، در مصاحبه‌ای جدید درباره حملات یک‌ماه گذشته به گروه حشد الشعبی گفت این احتمال وجود دارد که "دشمنان بسیاری، از جمله سازمان مجاهدین خلق" به این گروه عراقی حمله کرده باشند.

 

عادل عبدالمهدی در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی این کشور گفت که "بسیاری از این دشمنان از به وجود آوردن هرج و مرج و درگیری" در عراق سود می‌برند.

 

او تاکید کرد که دولت عراق، هیچ سندی ندارد که نشان دهد اسرائیل شبه‌نظامیان عراقی را هدف قرار داده است.

 

در اواخر ماه اوت (مردادماه) خبرهای ضد و نقیضی درباره انفجاری بزرگ در انبار مهمات گروه حشد الشعبی در شمال بغداد منتشر شد. همان زمان، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سخنانی به زبان آورد که از سوی برخی تایید دست داشتن این کشور در حملات به حشد الشعبی تفسیر شد. نتانیاهو گفته بود: "ایران در هیچ کجا مصون نیست."

 

نخست‌وزیر عراق در مصاحبه اخیرش در حالی گفته که بغداد سندی مبنی بر دست داشتن اسرائیل ندارد که پیشتر وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای، اسرائیل را محکوم کرده بود.

 

منافقین در جدیدترین بیانیه شان نیز تلاش نموده اند تا تهران را متهم اصلی حمله به آرامکو جلوه دهند. «شورای ملی مقاومت ایران» که منافقین مهم‌ترین سازمان عضو آن است با صدور بیانیه‌ای در این زمینه «حمله همزمان با موشک و پهپاد از داخل ایران به تأسیسات نفتی عربستان سعودی» را محکوم کرد و مدعی شده است که این حملات «توسط رژیم آخوندی» صورت گرفته و «یک اقدام تمام عیار جنگی است.»

 

در بیانیه‌ای که از سوی شورا منتشر شده آمده است که «خانم مریم رجوی حمله به تأسیسات نفتی کشور همسایه را گامی بلند و فصلی جدید در تعرض‌های جنگ‌افروزانه دیکتاتوری دینی حاکم بر ایران توصیف کرد و افزود که قدرت و قاطعیت تنها زبان قابل فهم برای ملایان است. بی‌عملی در برابر فاشیسم دینی آنرا جری‌تر می‌کند.»

 

این بیانیه در ادامه از اتحادیه اروپا خواست تا به مانند آمریکایی ها، رهبری معظم انقلاب، سپاه و وزارت اطلاعات را در لیست تروریستی قرار بدهد.

 

اتهامات بی اساس منافقین در حالی صورت پذیرفته که گروه انصارالله از همان ابتدا مسئولیت حمله به مراکز سعودی را بر عهده گرفته است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده