فراکسیون اعراب در سرزمین های اشغالی: هدف ما سقوط نتانیاهوست-راهبرد معاصر

فراکسیون اعراب در سرزمین های اشغالی: هدف ما سقوط نتانیاهوست

ایمن العوده در اظهاراتی مهم تاکید نمود که هدف فراکسیون تحت امرش در وهله ی اول عدم دستیابی نتانیاهو به سمت نخست وزیری است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 24
کد خبر: ۲۳۱۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ نتایج قطعی انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی فلسطین رو گذشته معلوم شد. بر اساس نتایج منتشر شده، حزب آبی سفید معروف به ائتلاف ژنرال‌ها به ریاست بنی گانتس به 33 کرسی، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو به 31 کرسی، فهرست مشترک عربی به 13 کرسی، حزب شاس به 9 کرسی، اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن به 8 کرسی، یهودوت هتوراه به 8 کرسی، یامینا به هفت کرسی، حزب کار-جشر به 6 کرسی و اردوگاه دموکراتیک به 5 کرسی دست یافته‌ اند.

 

بر اساس نتایج منتشر شده، حزب آبی سفید معروف به ائتلاف ژنرال‌ها به ریاست بنی گانتس به 33 کرسی، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو به 31 کرسی، فهرست مشترک عربی به 13 کرسی، حزب شاس به 9 کرسی، اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن به 8 کرسی، یهودوت هتوراه به 8 کرسی، یامینا به هفت کرسی، حزب کار-جشر به 6 کرسی و اردوگاه دموکراتیک به 5 کرسی دست یافته‌ اند.

 

از همین رو و برای اولین بار، حمایت لیست اعراب از یکی از نامزدهای فوق الذکر از اهمیت بسزایی برخوردار است. ایمن العوده رهبر فهرست مشترک احزاب عرب که توانست ۱۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به خود اختصاص دهد، در خصوص تشکیل کابینه ائتلافی در سرزمین های اشغالی گفته است: اولویت حزب ما سرنگونی "بنیامین نتانیاهو" است و به همین خاطر از "بنی گانتس" رهبر کاحول لاوان (حزب آبی و سفید) حمایت می کنیم.

 

احمد الطیبی، رئیس جنبش عربی "تغییر" و از دیگر رهبران فراکسیون اعراب با اشاره به اینکه لیست مشترک عربی به دنبال دستیابی به دو هدفی است که در دوره تبلیغات انتخاباتی وعده آنها را داده بود، تاکید کرد که حزبش به همراه سه حزب عربی دیگر در لیست مشترک قصد ندارند شخصی را رایگان و بدون کسب امتیاز مناسبی، برای سمت نخست وزیری توصیه کنند.

 

الطیبی این دو هدف را دستیابی به دستاوردهایی برای شهروندان عرب در سرزمین‌های اشغالی و برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیری که دوره فعالیتش به پایان رسیده است، دانست و تاکید کرد هدف دوم، بُعد سیاسی دارد.

 

این نماینده عرب کنست اظهار داشت: خواسته‌های لیست مشترک شامل صدور دستوری دولتی برای مبارزه با خشونت علیه اعراب، لغو قانون ویژه‌ای درباره تسهیل تخریب‌ها، اعلام یک طرح اقتصادی واقعی برای توسعه شرایط اعراب و توقف یورش‌ها به مسجدالاقصی است.

 

روزنامه عبری زبان تایمز آو اسرائیل به نقل از برخی نمایندگان برجسته لیست مشترک نوشت، خواسته‌های این لیست شامل توقف روند تخریب خانه‌ها در روستاهای عرب‌نشین به رسمیت شناخته نشده، تشکیل گروهی برای بررسی مساله این روستاها، لغو قانون جنجالی دولت یهود و نیز آغاز روند صلح با تشکیلات خودگردان هستند.

 

احزاب عرب به طور سنتی از جناح های صهیونیست - که اسرائیل را تنها کشور یهودیان می دانند - حمایت نمی کنند، به همین دلیل در عرصه سیاسی در حاشیه بوده اند. آخرین باری که احزاب عرب از یک جناح صهیونیست حمایت کردند، سال ۱۹۹۲ میلادی بود.

 

ایمن عوده، رهبر ائتلاف احزاب عرب، روز یکشنبه (۲۲ سپتامبر) با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا این تصمیم را مهم ترین گام برای جلوگیری از یک دوره نخست وزیری تازه بنیامین نتانیاهو خواند. او نوشت: "این باید پایان کار سیاسی او باشد."

 

حزب لیکود با انتشار بیاینه ای این اقدام را محکوم کرده است. در این بیانیه آمده است: "همان طور که ما هشدار داده بودیم احزاب عرب که با اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک مخالفند و تروریست ها را ستایش می کنند گانتس را به نخست وزیری پیشنهاد کردند."

 

احزاب عرب بر تاسیس کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ تاکید دارند و می گویند شهروندان عرب اسرائیل باید به عنوان یک اقلیت ملی رسما مورد شناسایی قرار بگیرند. این احزاب هویت یهودی کشور اسرائیل را به چالش می کشند و بر مبارزه با آن چه تبعیض و نابرابری علیه اقلیت عرب توصیف می کنند تاکید دارند. آنها می گوید اسرائیل باید کشور تمام شهروندانی باشد که در آن زندگی می کنند نه کشور یهودیان آن طور که دولت و اکثریت یهودی بر آن تاکید دارد.

 

احمد طیبی، رهبر حزب حرکت عربی برای تغییر (تعال) هم گفت هرچند علاقه زیادی به بنی گانتس ندارد و منتقد اوست اما "ما به رای دهندگان خودمان قول دادیم که هر چه در توان داریم انجام بدهیم تا این که نتانیاهو را سرنگون کنیم."

 

در کارزارهای انتخاباتی امسال اسرائیل، بنیامین نتانیاهو بارها شعار "بیبی" یا "طیبی" داد. رهبر حزب لیکود به هوادارانش می گفت که اگر او (که در سرزمین های اشغالی به بیبی شهرت دارد) پیروز نشود افرادی چون طیبی (احمد طیبی) قدرت را در دست خواهند گرفت.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده