طرح رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟-راهبرد معاصر

طرح رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

وزیر آموزش و پرورش با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح آخرین تحولات پیرامون نظام رتبه بندی معلمان پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 24
کد خبر: ۲۳۱۷۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ نظام رتبه بندی معلمان به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است.

 

با این نظام، رتبه های حرفه ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌ شود.

 

وزیر آموزش و پرورش صبح امروز با حضور در برنامه ی تلویزیونی به تشریح آخرین وضعیت این طرح پرداخت. حاجی میرزایی گفت: اکنون شروع سال تحصیلی است و نتوانسته‌ایم سرانه دانش آموزان را به مدارس پرداخت کنیم. اولیایی که با مدرسه ارتباط دارند از مشکلات مالی مدارس آگاه هستند و باتوجه به این مشکلات به مدارس کمک می‌کنند.

 

در حال حاضر ۸۵ درصد مدارس کشور دولتی است و مدارس دولتی حق ندارند بابت ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان از مردم پولی دریافت کنند.

 

وی افزود: در آموزش‌وپرورش تلاش می‌کنیم شرایط امن و آرام همراه با محتوا، معلم و مدیریت مناسب فراهم کنیم و کاستی‌ها برطرف شود.

 

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به جذب 18 هزار و 39 نفر در آموزش‌وپرورش از طریق آزمون استخدامی آبان ماه،‌درباره ایمن‌سازی مدارس گفت: در تمام طول سال ماموریت سازمان نوسازی تلاش برای ایمن سازی مدارس به خصوص بخاری‌های نفتی است که در گذشته رویدادهای تلخی را رقم زد براین اساس مدارسی که علمک گاز به آنجا رسیده است، با بخاری مناسب گرم می‌شوند و در سایر مدارس از رادیاتور روغنی یا انرژی تابشی استفاده می‌شود و در مناطقی که امکان آن وجود ندارد تلاش کردیم ایمن‌سازی لازم فراهم شود.

 

وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: معلمان جزو معتمدترین گروه‌های مرجع در جامعه هستند و باید این مرجعیت را حفظ کنیم. با تلاش همکارانم در سراسر کشور فضاهای آموزشی با شروع سال تحصیلی آماده شده است، معلمان آموزش داده شده‌اند، ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در هزار عنوان منتشر شده است. زحمات و تلاش همکارانم باعث شده تا آغاز سال تحصیلی باشکوهی را داشته باشیم.

 

وی افزود: اگر حال آموزش‌ و پرورش خوب باشد حال جامعه خوب خواهد بود، به طوری که همه از فراررسیدن ماه مهر، امید و حس خوبی خواهند داشت.

 

هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نیاز به توجه بیشتری دارد

حاجی‌میرزایی همچنین در برنامه تلویزیونی سلام صبح بخیر ایران شبکه یک سیما درباره حضور مشاور در مدارس با هدف هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: ارزیابی پایانی از حلقه‌های مفقوده در مجموعه نظام اجرایی ماست، ما به انجام کارها بیشتر از آگاهی از نتایج کار حریص هستیم، در موضوع مشاوره تحصیلی هم همینطور است، آموزش و پرورش مصمم بوده تا دانش‌آموزان را متناسب با ظرفیت و شرایط جامعه در رشته‌های تحصیلی هدایت کند و فکر می‌کنم در این مورد به آموزش و پرورش نیاز به توجه بیشتری دارد البته در فرایند هدایت تحصیلی همه عوامل به ما وابسته نیست و به شرایط جامعه هم مربوط می‌شود.

 

حاجی میرزایی با اشاره به بهبود معیشت معلمان و فرهنگیان، تصریح کرد: معلمی کلیدی‌ترین عنصر و رکن اصلی آموزش‌وپرورش است. معلم توانمند و با انگیزه می‌تواند همه مشکلات را برطرف کند و جانشین همه نداشته‌ها است. نظام منابع انسانی در آموزش‌وپرورش آسیب دیده است که با توجه به سند تحول بنیادین باید در این نظام چرخش جدی اتفاق بیفتد؛ به طوری که در ابتدای سال تحصیلی ۱۰۷ هزار معلم کسری نداشته باشیم، لذا درباره نیروی مورد نیاز آموزش‌وپرورش باید تصمیم واحدی در مورد نیروی انسانی بین سازمان‌های کشور اتفاق بیفتد.

 

طرح رتبه بندی معلمان تا هفته های آینده به صحن دولت می رسد

حاجی میرزایی با بیان اینکه در مورد معیشت معلمان نظام رتبه بندی پیش بینی شده است، گفت: نظام رتبه بندی باتوجه به صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان می‌تواند تا حدی برطرف کننده مشکلات باشد. در حال حاضر آیین نامه رتبه بندی در کمیسیون اجتماعی دولت است و تا دو سه هفته آینده به صحن دولت خواهد رسید و با تصویب دولت رتبه بندی فرهنگیان اجرا خواهد شد، اما زمان اجرای رتبه بندی از ابتدای مهر خواهد بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده