پشت پرده استعفای مدیرعامل رایتل یک ماه بعد از انتصاب چه بود؟-راهبرد معاصر

پشت پرده استعفای مدیرعامل رایتل یک ماه بعد از انتصاب چه بود؟

مهرنوش مدیرعامل مستعفی رایتل می گوید آقای جهرمی بهتر است به جای کارشکنی در انتصاب یک مدیر زن، نیم‌نگاهی به دستاورد پنج‌ساله مدیریت تیم و دوستان خود در رایتل داشته باشد که در آن زمان حدود 1700 میلیارد تومان زیان انباشته از جیب بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بر رایتل تحمیل شد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 01
کد خبر: ۲۳۷۳۶

به گزارش راهبرد معاصر: ششم شهریورماه اعلام شد که «مینا مهرنوش» به‌عنوان مدیرعامل شرکت رایتل انتخاب شده است؛ پس از انتشار این خبر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این انتخاب مورد قبول آنها نبود و حکم مهرنوش فاقد وجاهت است. در این بیانیه که گفته می‌شود با فشارهای سیاسی وزیر ارتباطات و فناوری به صورت شبانه صادر شد مینا مهرنوش را فاقد صلاحیت حرفه‌ای و تخصص برای تصدی این پست معرفی کرده بود.

 

اما اخیراً و بنا به شکایت رایتل، دیوان عدالت اداری در حکمی، این برکناری را به صورت موقت، متوقف کرده بود. بر اساس حکمی که دیوان عدالت اداری صادر و در تاریخ ۶ مهرماه ابلاغ کرده است، برکناری مدیرعامل رایتل تا زمان بررسی‌های بیشتر، متوقف می‌شود و بدین ترتیب اعلام شد که مینا مهرنوش همچنان مدیرعامل رایت خواهد ماند.

 

به نظر می‌رسد فشارهای سیاسی و رسانه‌ای در نهایت عرصه را بر مدیرعامل جدید تنگ کرد و مهرنوش تصمیم گرفته با استعفای خود که بلافاصله موردپذیرش مدیرعامل شستا نیز قرار گرفت به قائله خاتمه دهد. تنها یک روز بعد از درخواست استعفای مدیرعامل رایتل، رئیس هیات مدیره این شرکت در نامه‌ای به شعبه ۲۹ دیوان عدالت اداری، از شکایت این اپراتور بابت اعتراض به مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات صرف نظر کرد. این در حالی است که به گفته منابع خبری، این پرونده با عنوان حقوقی و وکالت رسمی از جانب این شرکت تشکیل شده و رئیس حیات مدیره نمی‌توانسته راسا از شکایت رایتل علیه این مصوبه انصراف دهد

 

با این حال شاید با نگاهی اجمالی به عملکرد رایتل در چند سال اخیر و افشاگری خانم مهرنوش، بتوان دلیل فشارهای سیاسی برای استعفای مدیر عامل رایتل  را حدس زد.

 

زیان انباشته رایتل 1.7 برابر سرمایه شرکت

اینکه رایتل در عملکرد خود موفق بوده یا نه نیازمند بررسی شاخص‌های زیادی است اما بررسی‌ها دو شاخص اصلی یعنی زیان انباشته و سهم شرکت از تعداد مشترکان این اپراتور، نشان می‌دهد طی سال‌های 1392 تا 1397 زیان انباشته رایتل با افزایش بیش از 16 برابری از 105 میلیارد تومان در سال 92 به 1731 میلیارد تومان در سال 97 رسیده است.

 

سهم رایتل از بازار تلفن همراه کمتر از 5 درصد

به‌رغم هزینه ۵۳۵ میلیارد تومانی شرکت رایتل برای تبلیغات طی سال‌های 92 تا 97، سهم این شرکت از کل مشترکان تلفن همراه کشور (خطوط یا سیم‌کارت‌های فعال) طی چندین سال فعالیت، در سال 98 به حدود 4.5 درصد از کل بازار رسیده است. حال از آنجاکه اپراتورهای تلفن همراه (در گزارش 500 شرکت برتر کشور سازمان مدیریت صنعتی کشور) چندین سال است جزء شرکت‌های پرسود کشور شناخته شده‌اند، افزایش زیان انباشته رایتل به 1.7 برابری سرمایه شرکت، خود جای تأمل و بررسی دارد.

 

افشاگری «مهرنوش» از مصائب انتصابش

مینا مهرنوش در جدیدترین اظهاراتش گفت: متأسفانه برخی در این زمینه نگاه جنسیتی دارند و در عمل تاب تحمل مدیریت یک زن در رأس اپراتور کشوری را ندارد و در این مدت تمام تلاش خود را برای تضعیف من به کار بستند تا از انتصاب و ادامه کار من جلوگیری کنند.

 

مهرنوش گفت: آقای وزیر ادعا می‌کنند که مدیرعامل یک اپراتور باید کارشناس فنی باشد در حالی که خود ایشان که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند سابقه تخصصی به غیر از عضو هیات مدیره رایتل ندارند. کسی راجع به تخصص صحبت می‌کند که با لیسانس غیر مرتبط به‌عنوان وزیر نشسته است و از دکتری اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران برای مدیریت یک اپراتور ایرادی می‌گیرد. آقای جهرمی بهتر است به جای کارشکنی در انتصاب یک مدیر زن، نیم‌نگاهی به دستاورد پنج‌ساله مدیریت تیم و دوستان خود در رایتل بیاندازند که درآن زمان حدود 1700 میلیارد تومان زیان انباشته از جیب بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بر رایتل تحمیل شد. به طور قطع دغدغه ایشان مدیریت من یا کس دیگری نیست بلکه ایشان نگران روشن شدن وضعیت گذشته رایتل از طریق مدیرانی است که سازمان تامین اجتماعی منصوب نماید و به همین جهت بر مدیر عاملی معاون مالی سابق شرکت رایتل تاکید دارند و او را در طول 8 ماه گذشته به‌عنوان سرپرست تایید کرده بودند.

 

مهرنوش معتقد است: بااحساس خطری که وزیر با مدیر عامل شدن بنده و شفاف شدن سوابق کاری گذشته ایشان دررایتل کرده‌اند، قطعاً اجازه فعالیت مؤثر به من داده نخواهد شد و این برای رایتل صرفه و صلاح نیست و قصد ادامه همکاری با رایتل را ندارم و کسی باید در مدیرعاملی رایتل حضور داشته باشد که منافع سهامداران و بیمه‌شدگان را به منافع شخصی خود ترجیح دهد. من مطمئنم دست پنهان و آشکاری قصد تخریب و ضربه زدن به اینجانب را دارند و اقداماتی را هم شروع کرده‌اند که من برای حفظ شرکت این هزینه‌ها را به تنهایی می‌پذیرم ولی خواهشم از آنها این ست که به خاطر تخریب جایگاه و جنسیت من از اقداماتی که طی یک ماه گذشته انجام داده‌اند مثل تهدید به قطع فرکانس‌ها و ایجاد مشکلات فنی که بیشتر از خسارت به من، رایتل را متضرر کرده است دست بردارند. مطالب خیلی زیادی وجود دارد که الان بیانش به صلاح شرکت رایتل نیست. به زودی بعد از این که شرکت به وضعیت عادی و ثبات تجاری برگشت در مورد این موضوعات حتماً اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

 

چرا مدیرعامل رایتل یک  ماه بعد از انتصاب، استعفا می دهد؟

اگر ابهامات مالی که در عملکرد شرکت رایتل وجود دارد را در کنار دستپاچگی و فشارهای سیاسی برای برکنار خانم مهرنوش از سمت مدیرعاملی این شرکت، کنار هم قرار دهیم به نظر می‌رسد دلیل فشارها برای برکناری وی متفاوت‌تر از آن چیزی است که از طرف برخی از دولتمردان به‌عنوان عدم صلاحیت فنی مطرح می‌شود. این در حالی است سابقه علمی و فنی خانم مهرنوش درزمینه فعالیت خود قابل‌ملاحظه به نظر می‌رسد. در این بین افشاگری‌های اخیر مدیرعامل سابق رایتل (مینا مهرنوش) نیز بر این ابهام می‌افزاید که به‌راستی در پشت پرده مسائل مالی شرکت رایتل و شرکت‌های مشابه چه خبر است؟ آیا ترس از افشاگری از فساد مالی عامل برکناری مدیر عامل رایتل بوده است؟ سؤالاتی که شاید برای پاسخ آن با عزم قوه قضاییه در برخورد با فساد اقتصادی نباید زیاد منتظر بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده