ترامپ مخالفینش را به کودتا متهم کرد-راهبرد معاصر

ترامپ مخالفینش را به کودتا متهم کرد

رئیس جمهور آمریکا همچون سیاق پیشینش، قواعد حاکم بر کشورش را به سخره گرفته و اقدام کنگره در زمینه استیضاحش را به کوتا علیه خود تعبیر نموده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 02
کد خبر: ۲۳۷۸۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ افشای مکالمه دونالد ترامپ با رئیس جمهور اوکراین و درخواست نابجای او از زلنسکی مبنی بر ارائه دادن اطلاعات پسر جو بایدن را می توان بزرگترین بحران دوران ریاست جمهوری ترامپ دانست.

 

همه چیز به گفتگوی ترامپ با رئیس جمهور آمریکا باز می گردد. رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند ترامپ در این مکالمه تلفنی تلاش کرده رئیس‌جمهور اوکراین را برای تحقیقات فساد از کسب و کار «جو بایدن» و پسر او «هانت» تحت فشار قرار دهد.

 

همین امر موجب شده تا کنگره آمریکا به رهبری نانسی پلوسی به میدان آمده و طرح استیضاح ترامپ را به جریان اندازد

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) اقدام نمایندگان دموکرات برای آغاز تحقیقات جهت استیضاح او را تلاش برای «کودتا» علیه مردم کشورش توصیف کرد.

 

ترامپ در توئیتر نوشت: «طبق چیزهایی که روز به روز دستگیرم می‌شود دارم به این نتیجه می‌رسم که اتفاقی که در حال رخ دادن است استیضاح نیست بلکه کودتایی است با هدف ربودن قدرت مردم، رأی آنها، آزادی‌شان، حقشان ذیل متمم دوم قانون اساسی، مذهبشان، دیوار مرزی‌شان و حق اعطا‌شده به آنها به عنوان شهروند ایالات متحده آمریکا.»

 

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت دموکرات‌ها پس از افشای مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین، به صورت رسمی تحقیقات اولیه برای استیضاح ترامپ را آغاز کرده است.

 

شکایت یک کارمند اطلاعاتی افشاگر به بازرس کل نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره مکالمه تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در کانون تحقیقات دمکرات‌ها قرار گرفته است.

 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اخیراً گزارش داد ترامپ در بخشی از آن مکالمه اعطای کمک نظامی به اوکراین را به انجام این تحقیقات منوط کرده است.

 

کاخ سفید چهارشنبه هفته گذشته تحت فشار شدید نمایندگان کنگره و رسانه‌های آمریکایی بالأخره متن گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین را منتشر کرد.

 

کنگره آمریکا بر اساس قانون اساسی این کشور اجازه دارد که رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوره چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهوری به یکی از این موارد متهم است: خیانت، رشوه و سوء‌استفاده از قدرت. ترامپ به دلیل سوء‌استفاده از قدرت در آستانه استیضاح است.

 

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه هفتم مهر ماه اعلام کرد که کنگره به دنبال دسترسی به تماس‌های تلفنی ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و سایر رهبران جهان است.

 

به نظر می رسد تحرکات ترامپ در حوزه سیاست خارجی آنچنان هنجارشکنانه بوده که کنگره چنین درخواستی را ارائه کرده است. شیف دلیل این درخواست را نگرانی‌ از احتمال به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا عنوان کرده است.

 

برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ نفر از ۱۰۰ عضو سنا باید به گناهکاری او رای دهند. جمهوریخواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکراتها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکراتها رای می‌دهند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده