مقررات منع آمد و شد در عراق شکسته شد-راهبرد معاصر
با تداوم اعتراض ها در سومین روز؛

مقررات منع آمد و شد در عراق شکسته شد

معترضین عراقی برای سومین روز به خیابان ها آمده و نسبت به وضعیت معیشتی شان و سیاست های دولت شدیدا اعتراض نمودند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 03
کد خبر: ۲۳۸۶۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ اعتراض های نسبتا وسیع مردمی در عراق وارد سومین روز خود شده و علی رغم اعلام مقررات منع و آمد شد؛ معترضین مجددا به خیابان ها گام نهاده اند.

 

شب گذشته بود که نخست وزیر عراق در پی تظاهرات‌هایی که برخی از آن به خشونت کشیده شده است، در پایتخت این کشور مقررات منع آمد و شد اعلام کرد.

 

با این حال معترضان در بغداد، پایتخت عراق با ندیده گرفتن مقررات منع آمد و شد که از سحرگاه امروز وضع شده بود به خیابان‌ها آمدند که منجر به درگیری با نیروهای امنیتی شده و پلیس به سوی معترضان گلوله جنگی شلیک کرده است.

 

به گزارش وبگاه خبری روسیا الیوم، تظاهرات پراکنده در برخی از شهرهای عراق از جمله شهر بغداد، پایتخت این کشور از روز سه‌شنبه در اعتراض به نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی آغاز شد.

 

منابع خبری شمار کشته‌های درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان در بغداد و استان ذی قار را تا چهارشنبه شب ده نفر خوانده‌اند. خبرنگار رویترز نیز پنجشنبه اعلام کرده است که شمار کشته‌ها به یازده نفر رسیده است.

 

نخست‌وزیر عراق هم در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر حق تظاهرات‌کنندگان برای اعتراض در چارچوب قانون اساسی این کشور خواستار حفظ نظم عمومی و اجتناب از آسیب زدن به اموال عمومی شد.

 

گزارش‌ها حاکی است که اعتراضات گسترده مردم برای سومین روز متوالی در عراق ادامه دارد و پلیس برای متفرق کردن معترضان به شلیک گلوله متوسل شده است.

 

خبرگزاری فرانسه در جدیدترین آمارش شمار کشته‌ها را ۱۵ نفر گزارش داده است که شامل ۱۴ معترض و یک نیروی پلیس است.

 

یکی از معترضان به این خبرگزاری گفت که از شب گذشته در میدان تحریر جمع شده بودند تا نگذارند پلیس این میدان را به کنترل خود درآورد.

 

اعتراضات چند روزه در عراق علیه بیکاری، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی، خصوصا قطعی مکرر برق اتفاق افتاده است.

 

دولت عراق با قطع اینترنت، اداره‌های دولتی در پایتخت را نیز تعطیل کرده است.

 

در همین حال برخی گزارش‌ها از حمله راکتی به منطقه سبز عراق در ساعات آغازین روز پنج‌شنبه حکایت دارد که محل حضور وزرا و سفارتخانه‌های خارجی است.

 

دو منبع پزشکی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که شب گذشته دو معترض در شهر کوت مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند و دو نفر دیگر نیز در ناصریه کشته شده‌اند.

 

روز چهارشنبه نماینده ارشد سازمان ملل در عراق در دیدار با معترضان خواهان گفت‌وگوی مستقیم آنها با دولت شد.

 

رئیس‌جمهور عراق خواستار خویشتن‌داری معترضان شد

رئیس‌جمهور عراق در دومین روز از اعتراضات در برخی شهرهای این کشور از معترضان خواست به قانون احترام گذاشته و خویشتن‌داری کنند.

 

برهم صالح چهارشنبه (۱۰ مهر) در حساب توییتری خود نوشت: «برگزاری تظاهرات حق مشروع شهروندان بر اساس قانون اساسی است و نیروهای امنیتی نیز وظیفه حمایت از حقوق شهروندان و حفظ امنیت را برعهده دارند».

 

اعتراضات از کجا آغاز شد؟

اعتراض‌ها در پایتخت عراق از روز سه‌شنبه آغاز شد و به شهرهای دیگر عراق هم رسید.

 

هزاران تن از شهروندان بغداد در نزدیکی منطقه حفاظت شده یا سبز در اعتراض به بیکاری، خدمات عمومی ناکافی و فساد تظاهرات کردند.

 

منطقه سبز محدوده‌ای در بغداد است که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌ها در آن واقع شده و به شدت محافظت می‌شود.

 

این تظاهرات پاسخی بود به فراخوان‌هایی اینترنتی در نخستین سالگرد تشکیل دولت عادل عبدالمهدی.

 

به گزارش تلویزیون الشرقیه در لندن به نقل از شاهدان عینی، معترضان در محله‌های الشعب، البلدیه، الزعفرانیه و الحسینیه در بغداد گردهم آمدند. با این همه نیروهای امنیتی مسیرهای منتهی به میدان تحریر را مسدود کرده‌اند.

 

در دومین روز این تظاهرات، معترضان لاستیک خودروها را آتش زدند و جمعی از آنان هم خواستار کناره‌گیری دولت شدند.

 

همزمان تجمع‌های کوچکی هم در شهر شمالی کرکوک و استان شرقی دیاله گزارش شده است.

 

سال پیش نیز با فراخوان مقتدی صدر اعتراضاتی شکل گرفت که از مناطق شیعه نیشن جنوب عراق آغاز شد. بیکاری گسترده و نارضایتی از خدمات عمومی در ژوئیه ۲۰۱۸ سبب بروز اعتراض‌هایی در جنوب عراق شد و سپس به دیگر نقاط این کشور از جمله پایتخت رسید.

 

در تظاهرات امسال خواسته‌هایی که سال گذشته مطرح شده بود تکرار شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده