سیاست خلاء قدرت آفرینی همزمان در عراق و لبنان-راهبرد معاصر

سیاست خلاء قدرت آفرینی همزمان در عراق و لبنان

حسین الدیرانی، تحلیلگر لبنانی مسائل منطقه در یادداشت کوتاه اختصاصی برای راهبرد معاصر، از بازیگران ذینفع در سقوط دولت عبدالمهدی و الحریری نوشت.
حسین الدیرانی؛ کارشناس لبنانی غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 05
کد خبر: ۲۳۹۵۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ با بالا گرفتن آشوب ها در بغداد و قوت یافتن احتمال استعفای عبدالمهدی، بسیاری به این جمع بندی رسیده اند که یک مطالبه اجتماعی باعث این موضوع شده است. در همین رابطه حسین الدیرانی، تحلیلگر لبنانی مسائل منطقه طی یادداشتی اختصاصی و کوتاه برای راهبرد معاصر، از دلایل لزوم حمایت از عادل عبدالمهدی نوشت. او تاکید دارد که نقشه اجرا شده در عراق، همزمان در لبنان هم در حال اجرایی شدن است تا خلاء قدرت به ضرر مقاومت، منطقه را فرا بگیرد.

 

اوضاع در عراق، اگر بخواهیم صادقانه بنگریم، بسیار پر تنش و البته بسیار خطرناک است. عراق اکنون شکننده ترین بخش از محور مقاومت است. این شکنندگی به خاطر نفوذ پر رنگ امریکا و عربستان در خاک این کشور و البته در سطح داخلی، نفوذ باقی مانده های بعث و داعش است. اگر به داعش نگاهی بیندازیم، می بینیم که در عراق، ظهور داعش از ناکجا آباد نبود، بلکه از داخل این کشور بود. یک خبرنگار آلمانی که 5 یا 6 سال قبل به مناطق تحت کنترل داعش رفته بود، برآورد کرد که 80% اعضای داعش در عراق، بومی همین کشور هستند در حالیکه 80% اعضای سوریه، خارجی هستند.

 

چرا بهتر است عادل عبدالمهدی بماند؟

مسلما دولت عبدالمهدی دچار ضعف های زیادی است. البته باید در نظر داشت که بخشی از این ضعف ها، متاثر از موانع بزرگی بوده که پیش روی او وجود داشته است. با وجود این ضعف ها، از نظر من رفتن او خطرناک است چون پر واضح است که سقوط دولت وی، چیزی است که عربستان سعودی را خوشنود می کند. امریکا هم می خواهد او را تنبیه کند.

 

ایجاد خلاء قدرت در عراق و لبنان؛ طرحی برای ضربه به مقاومت

آن ها به دنبال ایجاد خلاء قدرت هستند و در نتیجه آن، گذرگاه ابوکمال که تنها گذرگاه باز رسمی میان عراق و سوریه است و هفته پیش افتتاح شده بود، بسته شود. چه بپذیریم چه نپذیریم، عبدالمهدی خدماتی به محور مقاومت داشته و به همین خاطر می خواهند از شر او خلاص شوند. جالب اینجاست که عربستان نه تنها به دنبال برکناری عبدالمهدی است، بلکه به دنبال برکناری نخست وزیر لبنان، سعد الحریری هم هست. آن ها می خواهند در لبنان هم خلاء قدرت ایجاد کنند.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده