بازداشت ۵۰ استاد و ۲۴۰۰ دانشجو در اعتراضات آمریکا-راهبرد معاصر

بازداشت ۵۰ استاد و ۲۴۰۰ دانشجو در اعتراضات آمریکا

شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد از زمان آغاز اعتراضات دانشگاهی در آمریکا در حمایت از مردم غزه تاکنون حداقل ۵۰ استاد و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجو بازداشت شده اند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۲۴۰۳۵۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز شنبه به وقت محلی گزارش داد: بر اساس بررسی سی ان ان از سوابق پلیس، پرونده‌های دادگاه و گزارش‌های خبری، اورلک و تاماری، در میان حداقل ۵۰ استادی هستند که در اعتراضات دانشگاه در سراسر کشور دستگیر شدند.

سی ان ان ادامه داد: از ۱۸ آوریل، بیش از ۲۴۰۰ دانشجو در بحبوحه اعتراضات در بیش از ۵۰ دانشگاه بازداشت شده اند. در برخی موارد، اساتید گفتند که بر اساس اعتقادات خود فعالانه در اعتراضات شرکت می‌کنند. برخی دیگر گفتند که برای نشان دادن حمایت از دانشجویان خود در آن شرکت کردند.

سی ان ان ادامه داد: با سرکوب تظاهرات طرفدار فلسطین توسط پلیس در دانشگاه‌های سراسر آمریکا در هفته‌های اخیر، در میان دستگیر شدگان دو استاد ۶۵ ساله بودند که فقط با تلفن‌های همراه در حال فیلم برداری بودند.

آنلیس اورلک در اعتراضی در دانشکده دارتموث در نیوهمپشایر به زمین زده شد و دستبند‌های پلاستیکی به اپ زده شد. او بعداً از خشونت پلیس شکایت کرد.

استیو تاماری در تظاهراتی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس توسط افسران پلیس مورد حمله قرار گرفت و بازداشت شد، حمله‌ای که به گفته او منجر به شکستگی دنده‌های متعدد و شکستگی دست شد.

هرکدام در لحظاتی قبل از دستگیری مشغول فیلمبرداری از اعتراضات بودند. هم اورلک، که یهودی است، و هم تاماری، که آمریکایی فلسطینی است، گفتند که انگیزه آن‌ها تا حدی به دلیل تمایل به حمایت از دانشجویان معترض در استفاده از حق آزادی بیان است.

در سال‌های اخیر، دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده تحت فشار فزاینده‌ای از سوی سیاستمداران محافظه‌کار و حامیان مالی قرار گرفته‌اند که از این دانشگاه‌ها به عنوان سنگر‌های «بیداری» انتقاد می‌کنند.

این فشار پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ افزایش یافته است. بسیاری از سیاستمداران محافظه‌کار و حامیان مالی، دانشگاه‌ها را به تحمل یا حمایت از یهودی‌ستیزی با اجازه دادن به اعتراضات علیه جنگ متهم کرده‌اند.

از سوی دیگر دانشجویان معترض دانشگاه‌ها را به نادیده گرفتن آنچه آن‌ها نسل‌کشی می‌خوانند متهم می‌کنند. در حالی که مدیریت دانشگاه‌ها به طور یکسان می‌گویند که در تلاش هستند تا ضمن حفظ نظم و امنیت دانشجویان، آزادی بیان را در محوطه دانشگاه آزاد کنند، منتقدان می‌گویند که بسیاری از دانشگاه‌ها خیلی سریع به اقدامات پلیسی، تعلیق و سایر اقدامات انضباطی برای توقف اعتراضات روی آوردند.

مقامات چندین دانشگاه که اساتید در آن‌ها در ارتباط با اعتراضات اخیر دستگیر شدند از اظهار نظر در مورد موارد فردی خودداری کردند. به طور کلی، مقامات گفته‌اند که به آزادی بیان در محوطه دانشگاه متعهد هستند، اما زمانی که مسأله امنیت و حقوق سایر اعضای جامعه دانشگاهی است، محدودیت‌هایی وجود دارد.

در دانشگاه اموری که اعلام کرده در ۶ ماه مه مراسم بازگشایی خود را به خارج از محوطه دانشگاه منتقل می‌کند، گریگوری فنوز رییس این دانشگاه به اعضای هیئت علمی و دانشجویان نامه نوشت و قول داد وقایع ۲۵ آوریل را بررسی کند. در این تاریخ، پلیس چادر‌های اعتراضی دانشجویان را جمع کرد کرد و تعدادی دانشجو و استاد را بازداشت کرد. / ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده