انزوای رژیم صهیونیستی میان ملل متحد-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

انزوای رژیم صهیونیستی میان ملل متحد

منابع آگاه از تلاش دیوان بین المللی دادگستری برای صدور قرار بازداشت ۱۱ مقام صهیونیست به ویژه نخست وزیر این رژیم پرده برداشتند. سلسله تحولات ازجمله رأی جامعه جهانی به ارتقای نمایندگان فلسطین در سازمان ملل نشان دهنده این نکته است که رژیم صهیونیستی در انزوایی بی‌سابقه و کشنده میان اعضای جامعه جهانی قرار گرفته است.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۲۴۰۳۷۲

انزوای رژیم صهیونیستی میان ملل متحد

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جمعه گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 143 رأی موافق، 25 رأی ممتنع و تنها 9 رأی مخالف با عضویت دولت فلسطین در این نهاد بین‌المللی موافقت کرد. در متن قطعنامه آمده است، دولت فلسطین به عنوان عضوی ناظر از دادن رأی در مجمع عمومی یا نامزدی برای عضویت در ارگان‌های سازمان ملل متحد محروم است. عضویت کامل نداشتن فلسطین در سازمان ملل متحد و صرفاً ارتقای جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین همتراز با سایر کشورها سبب اعتراض شدید نماینده آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است.


در سوی مقابل، حامیان آرمان فلسطین از این رأی استقبال کردند و آن را تصمیمی تاریخی خواندند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که در خط مقدم دفاع از غزه و مذاکرات سیاسی قرار دارد، از تصویب عضویت کامل فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد استقبال کرد. در چنین شرایطی سؤال کلیدی آن است، نظر مثبت جامعه جهانی نسبت به فلسطین چه تأثیری بر روند تحولات میدانی و مذاکرات سیاسی برجای خواهد گذاشت؟

نماینده آمریکا در سازمان ملل با رد رأی جامعه جهانی به ارتقای نمایندگان فلسطین در سازمان ملل تهدید کرد، اگر پرونده عضویت کامل فلسطین به شورای امنیت برود، آمریکا از ابزار وتو به نفع رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد


رأی تاریخی اعضای سازمان ملل متحد به فلسطین سبب برانگیخته شدن خشم مقام های صهیونیست و حمله آنها به مجمع عمومی و حتی منشور ملل متحد شده است. گیلعاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد با محکوم کردن تصویب پیش‌نویس قطعنامه، منشور این نهاد بین المللی را در برابر دوربین رسانه‌ها و نگاه نمایندگان کشورهای جهان درون دستگاه کاغذ خردکن انداخت.


یسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به چراغ سبز سازمان ملل متحد به دولت فلسطین، رأی مجمع عمومی را «تئاتر سیاسی» و «تصمیم ساختگی» توصیف کرد. وی همچنین این اقدام را پاداشی به جنبش حماس و اقدامی علیه روند آزادسازی اسیران دانست.


رابرت وود، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز با رد رأی جامعه جهانی به ارتقای نمایندگان فلسطین در سازمان ملل متحد، تهدید کرد، اگر پرونده عضویت کامل فلسطین به شورای امنیت برود، آمریکا از ابزار وتو به نفع رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد. پیش تر در پانزدهم آوریل آمریکا تنها عضو دائم شورای امنیت بود که با رأی منفی خود مانع عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد شده بود.


جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید نیز مدعی شد، تشکیل کشور فلسطین باید نتیجه مذاکرات فلسطینی- صهیونیستی باشد، نه قطعنامه سازمان ملل متحد. واشنگتن در حالی شانه‌به‌شانه رژیم صهیونیستی مانع پیشرفت پرونده عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد شده است که مقام های ارشد دستگاه سیاست خارجی دولت بایدن در موقعیت‌های مختلف سعی دارند خود را حامی ایده دو دولتی نشان دهند و از تلاش برای تشکیل دولت مستقل فلسطین سخن می‌گویند. به عنوان نمونه، یکی از ادعای مطرح شده از سوی تیم آمریکایی پیشبرد همزمان مذاکرات آتش‌بس، تشکیل دولت مستقل فلسطین و عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو است.


پیش از رأی گیری مجمع عمومی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با سی.ان.ان لب به انتقاد از سیاست‌های تهاجمی رژیم صهیونیستی در جنوب غزه گشود و تهدید کرد، اگر ارتش صهیونیستی دست به حمله گسترده علیه غزه بزند، آمریکا صادرات تسلیحات و مهمات تهاجمی را به سرزمین‌های اشغالی متوقف خواهد کرد.


همزمان برخی منابع آگاه از تلاش دیوان بین المللی دادگستری لاهه برای صدور قرار بازداشت 11 مقام صهیونیست به ویژه نتانیاهو پرده برداشتند. سلسله تحولات یادشده نشان دهنده این نکته است که رژیم صهیونیستی در انزوایی بی‌سابقه و کشنده میان اعضای جامعه جهانی قرار گرفته است.


برخی کارشناسان با وجود تأکید بر اهمیت رأی اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، معتقدند نباید با لنز خوش‌بینی این تصمیم سیاسی را تحلیل کرد. این گروه با بیان تداوم حضور ارتش اشغالگر قدس در غزه، آغاز عملیات نظامی رژیم در رفح و پافشاری اعضای راستگرای کابینه صهیونیستی بر نادیده گرفتن حقوق تاریخی فلسطینیان معتقدند، چنین کارزارهایی اگر با نیت خیرخواهانه هم باشند، سود زیادی برای حل‌وفصل نهایی موضوع فلسطین نخواهند داشت.


کاربران فضای مجازی نیز با انتقاد از متوقف ماندن دولت‌های جهان بر مخالفت سیاسی صرف با رژیم صهیونیستی معتقدند، زمانی پایان جنگ غزه و احقاق حق ملت فلسطین رخ خواهد داد که کشورها به سمت گزینه قطع ارتباط سیاسی- اقتصادی و کمک نظامی به رژیم صهیونیستی حرکت کنند.

 
بهره سخن

رأی قاطع اعضای سازمان ملل متحد به عضویت فلسطین با آنکه تأثیری بر تحولات میدانی در غزه ندارد اما در دو جبهه سیاسی- تبلیغاتی می‌تواند سبب انزوای رژیم صهیونیستی و تقویت موضع طرف فلسطینی شود. پس از رأی گیری تاریخی دهم می، دیگر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن نمی‌توانند از اجماع جهانی علیه مقاومت یا تروریستی خواندن جنبش‌های آزادی بخش فلسطین سخن بگویند.


همچنین مذاکرات سیاسی، گفت و گوهای فلسطینی- فلسطینی در پکن و به دنبال آن رأی مثبت مجمع عمومی سازمان ملل متحد سبب نزدیکی بیش از پیش جنبش فتح و حماس به یکدیگر خواهد شد. تجربه تاریخی نشان داده است دشمن صهیونیستی همواره به دنبال اختلاف افکنی میان گروه‌های فلسطینی و زیرپا گذاشتن قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است.


در چنین شرایطی لازم است تمام گروه‌های فلسطینی با درک شرایط سرنوشت سازی که در آن قرار دارند، اختلافات قدیمی را کنار بگذارند و برای مبارزه با دشمن مشترک در جبهه‌های مختلف آماده شوند. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده