هشدار بارش‌های شدید در ۱۴ استان-راهبرد معاصر

هشدار بارش‌های شدید در ۱۴ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی فعالیت سامانه بارشی در کشور از بارش‌های سیل‌آسا و شدید در ۱۴ استان از جمله تهران خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۲۴۰۵۲۳

به گزارش راهبرد معاصر، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز فعالیت سامانه بارشی در غرب، شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز و سواحل دریای خزر به‌صورت رگبار، رعدوبرق گاهی وزش باد شدید ادامه دارد.

 

بارش‌های امروز در مناطقی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران،گیلان، مازندران،گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، جنوب اردبیل و شمال استان خوزستان شدید خواهد بود.

 

فردا سه‌شنبه در شمال غرب،‌ سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، شمال شرق، دامنه‌های زاگرس واقع در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری،‌کهگیلویه و بویراحمد و برخی مناطق در استان‌های فارس،‌ شمال کرمان و یزد رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده است.

 

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مناطقی از شمال غرب، سواحل دریای خزر،‌ شمال شرق، شرق، جنوب و جنوب غرب واقع در استان‌های خوزستان، شمال بوشهر، شمال فارس،کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

 

جمعه در شمال غرب، سواحل دریای خزر،‌شمال شرق و شرق کشور بارش‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات زاگرس رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

 

طی سه روز آینده در اکثر مناطق کشور به‌ویژه نوار غربی، دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور وزش باد شدید روی می‌دهد که در مناطق مستعد پدیده گردوخاک دور از انتظار نیست. طی سه روز آینده دریای خزر، خلیج فارس و شرق دریای عمان مواج است.

 

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: دوشنبه 1403/02/24

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/02/24: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، گیلان، غرب مازندران، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، شمال شرق خوزستان و جنوب لرستان

اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

 

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: دوشنبه 1403/02/24

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در برخی نقاط گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/02/24: تهران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، بوشهر، شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده