پیش بینی بورس یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳-راهبرد معاصر

پیش بینی بورس یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

هر دو شاخص اصلی تالار شیشه‌ای در نخستین روز هفته، قامتی سبز به خود گرفتند. پرتفوی سهامداران اما بهره‌ای از رشد نماگرهای سهامی نبرد. در راستای پیش بینی بورس یکشنبه، می‌توان انتظار داشت عرضه‌ها در ابتدای معاملات رشد کند. پس از فروکش هیجانات ابتدایی اما انتظار می‌رود بازار به سمت‌وسوی تعادل گام بردارد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۴۱۳۲۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پایان معاملات اولین روز کاری هفته جاری، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد تنها 0.18 درصدی، معادل سه هزار و 931 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و 168 هزار و 624 واحدی قرار گرفت.

رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌‌‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با رشد اندک 0.13 درصدی (معادل 931 واحد) در پله 715 هزار واحدی قرار گرفت.

 
تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم ) را در روز شنبه، دو هزار و 558 میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین حجم معاملات روز شنبه را 6.2 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. 

از سوی دیگر، بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از ورود سرمایه آنها به بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز شنبه بورس از ورود 16.6 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

 
همان‌گونه که انتظار می‌رفت، نماگرهای سهامی در پایان معاملات نخستین روز هفته، قامتی سبز به خود گرفتند. بطن بازار اما احساس متفاوتی به اهالی تالار شیشه‌ای القا می‌کرد. 517 نماد معادل 67 درصد از تابلوهای بورسی در سوی منفی دامنه نوسان قرار گرفتند و همچنین 27 نماد در جریان دادوستدهای شنبه، از شرایط مثبت به صف فروش نشستند. 

 
شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که بازار نه پای عقب‌گرد دارد و نه جان و رمق صعود. ارزش معاملات در سطوح بسیار پایینی (میانه کانال دو هزار میلیارد تومانی) قرار گرفته است. این موضوع نشان از آن دارد که سهام دست به دست نمی‌شود.

آن دسته از افراد که منتظر فرصتی برای ورود به سهام هستند، در خرید مرددند و سهامداران نیز علاقه زیادی به فروش دارایی خود ندارند. در این شرایط، بازار منتظر تزریق اخبار مثبتی است تا به‌ عنوان موتور محرک صعود عمل کند.

با این حال، این اخبار نیز نقشی موقت خواهند داشت و پایداری بورس در ریل صعود، تنها با مرتفع شدن ابهاماتی از جمله نرخ بهره بالا در شبکه بانکی و نوع رویکرد دولت در قبال صنایع و تولید ممکن خواهد بود. 

پتروشیمی زاگرس، شرکتی که همواره به‌ عنوان سمبول سودسازی و رونق اقتصادی کشور مطرح بود و همچنین پناهگاه سرمایه‌گذاری امن برای سهامداران داخلی و خارجی به شمار می‌رفت، زیان‌ده شده است. این اتفاق، خروجی رویکرد دولت در قبال تولید را مشخص می‌کند. 

در راستای پیش بینی بورس در دومین روز هفته، می‌توان انتظار شروع سرخ بازار را داشت. با وجود این، به نظر می‌رسد پس از فاز اولیه معاملات، جریان دادوستدها رو به تعادل بگذارد و تعداد نمادهای مثبت افزایش یابد. /تجارت نیوز

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده