واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در۱۴۰۲/ ارز خودرو شفاف شد-راهبرد معاصر

واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در۱۴۰۲/ ارز خودرو شفاف شد

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد، در سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار موبایل از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود ترخیص شده است. همچنین نزدیک به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار قطعات خودرو و لوازم یدکی نیز از این مسیر وارد کشور شده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۴۱۴۲۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ بررسی آمارهای بانک مرکزی که به تازگی با تفکیک تامین ارز از  سامانه نیما و ارز اشخاص منتشر شده، نشان میدهد، در سال گذشته حدود 870 میلیون دلار موبایل از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود ترخیص شده است.

 

لازم به ذکر است طبق مقررات مصوب، تنها موبایل بالای 600 دلار از جمله مدلهای مختلف ایفون، از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود وارد  میشوند. واردات آیفون 13 رفرش و ریپک به میزان 500 الی 600 میلیون دلار یکی از موضوعات عجیب تجارت خارجی کشور در سال قبل بود.

 

همچنین 2 میلیارد و 100 میلیون دلار نیز از سامانه نیما برای واردات موبایل تخصیص داده شده است. در سال 1402 مجموع واردات موبایل نیز نزدیک به 3 میلیارد دلار بوده است.

 

تخصیص ارز خودروسازان شفاف شد

بر اساس این گزارش،  نزدیک به یک میلیارد و 672 میلیون دلار قطعات خودرو نیز از  مسیر ارز اشخاص وارد کشور شده است. کل واردات قطعات خودرو 3.7 میلیارد دلار بوده است. مونتاکاران 2 میلیارد دلار نیز از سامانه نیما با نرخ میانگین 40 هزار تومانی دریافت کرده اند.

 

در جدول منتشر توسط بانک مرکزی، نزدیک به 3 میلیارد دلار نیز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو تخصیص داده شده است.

واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در۱۴۰۲/ ارز خودرو شفاف شد

پیشتر گمرک ایران اسامی 100 شرکت برتر واردکننده را منتشر کرده بود که در  این میان مشخص شد  4 شرکت خودروساز  از جمله مدیران خودرو (1 میلیون دلار) کرمان موتور(750 میلیون دلار) کوروش موتور( 650  میلیون دلار )و بهمن موتور( 400 میلیون دلار)حدود 3 میلیارد دلار واردات داشته اند که بخش مهمی از ان از طریق سامانه نیما تامین ارز شده است. همچنین 4 شرکت واردکننده موبایل نیز در این فهرست حضور داشتند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده