احتمال رویارویی ارتش سوریه با ترکیه در منبج-راهبرد معاصر

احتمال رویارویی ارتش سوریه با ترکیه در منبج

همزمان و با آغاز جنگ ترکیه بر علیه کُردهای سوری، برخی منابع خبری از خروج یگان های مدافع خلق از شهر منبج خبر داده اند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 13
کد خبر: ۲۴۷۶۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه و پراکندگی گروه های متعدد در اقصی نقاط این کشور، یگان های مدافع خلق بر آن شدند تا جهت اتصال کانتون های سه گانه عفرین، کوبانی و جزیره به یکدیگر و تاسیس منطقه ای خودمختار، شهرهای حائل میان مناطق سه گانه را به تصرف خویش درآورند؛ امری که از چشم ترکیه به دور نمانده و بارها از مداخله نظامی اش جهت عدم تحقق مسئله فوق سخن به میان آورده بود.

 

تصرف عفرین توسط نیروهای نزدیک به ترکیه در همین راستا صورت پذیرفت. اکنون و با آغاز دور جدید حملات ارتش ترکیه به شرق رود فرات؛ نیروهای کُرد بر آن شده اند تا با تخلیه شهر استراتژیک منبج در منطقه حائل میان کوبانی و عفرین، زمام امور را در اختیار ارتش سوریه قرار دهند.

 

شهر منبج در استان حلب در کشور سوریه واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۷۰٫۳۴۶ نفر است. ساکنین این شهر را عرب‌ها، کردها و ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند.

 

با آغاز جنگ داخلی سوریه تروریست های سوری در اوت ۲۰۱۲ منبج را به تصرف خود درآوردند اما این شهر در سال ۲۰۱۴ به تصرف نیروهای داعش درآمد سرانجام نیروهای کرد، این شهر را در ژوئن ۲۰۱۶ از کنترل داعش خارج کردند.

 

در تاریخ دسامبر ۲۰۱۸، ارتش سوریه طی توافقی با نیروهای دموکراتیک سوریه و برای جلوگیری از حمله ترکیه، در حومه منبج مستقر شد. اکنون اما ظاهرا بناست تا نیروهای ارتش سوریه کنترل امور در منبج را بدست گیرند.

 

یک منبع میدانی ورود ادوات نظامی سنگین ارتش سوریه به حاشیه شهر منبج در شمال حلب به منظور استقرار در داخل شهر و تصرف نقاط و مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه را تأیید کرد.

 

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از این منبع اعلام کرد: استقرار ارتش سوریه در حاشیه منبج، طبق توافق حاصل شده میان روسیه و سوریه از یک طرف و بین روسیه و آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه از طرف دیگر انجام شده است.

 

این منبع تاکید کرد: « توافق مزبور شامل استقرار یگان‌های ارتش سوریه با سلاح‌های سنگین و متوسط در شهر منبج و بالا بردن پرچم سوریه بر فراز مراکز دولتی در داخل شهر و ورودی‌ها و خروجی های آن است.»

 

پیش از این، آخرین خودروهای زرهی آمریکا در روز شنبه از شهر منبج در استان حلب سوریه حرکت کردند و به جاده منتهی به منطقه عین العرب در ریف شرقی استان حلب در مرز با ترکیه رسیدند. در شرایطی که نیروهای ترکیه اقدام به اجرای عملیات نظامی علیه گروه‌های کُرد در مناطقی در شرق فرات کردند.

 

به گفته شاهدان عینی چهار خودروی زرهی آخر ایالات متحده از منبج به سمت پل الجولان / قره قزاق حرکت کردند. پلی که که شهر منبج را به شهر عین العرب در ریف شرقی حلب وصل می‌کند.

 

به گفته همین منبع، شهر منبج از رهبران ارشد کُرد آزاد شده است و کسانی که باقی مانده‌اند عرب هستند.

 

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه (۱۷ شهریورماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است. منظور ترکیه از تروریست‌ها، یگان‌های موسوم به مدافع خلق کُرد در سوریه هستند که آنکارا آنها را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان برمی‌شمرد و در چارچوب نیروهای دموکراتیک سوریه فعالیت می‌کنند. نیروهایی که آمریکا از آنها در چارچوب مبارزه با داعش در سوریه حمایت کرده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده